پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: افرادي كه آرام و آهسته امواج
ماهواره را وارد خانه خود ميكنند و بچههايشان را توسط افرادي كه خود بويي
از تربيت نبردهاند تربيت ميكنند، فتنه را به خانه ميآورند.
به گزارش انتخاب به نقل از فارس، محمد
حسين صفار هرندي متولد سال 1332 در تهران، داراي مدرك كارشناسي ارشد
مديريت دفاعي است كه از سال 1372 در موسسه كيهان مشغول به فعاليت بوده و از
سال 84 تا 88 نيز در دولت نهم عهدهدار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بود.
صفار
هرندي كه هم اكنون مشاور فرهنگي فرمانده كل سپاه پاسداران اسلامي است شب
گذشته مهمان برنامه نگاه دو بود كه در ابتدا در خصوص فعاليتش در روزنامه
كيهان گفت: در حال حاضر در روزنامه كيهان هيچ گونه فعاليتي ندارم. بعد از
اينكه از اين روزنامه بيرون آمدم فقط از لحاظ دوستانه با افراد حاضر در
كيهان در ارتباط هستم. در واقع من قبل از اينكه سمت وزارت را برعهده بگيرم
از اين روزنامه خارج شدم و دليل رفتن من از كيهان، وزارت نبود. من در اين
روزنامه 12 سال فعاليت داشتم و تصور ميكنم در اين سالها پيمانه فعاليت من
در كيهان پر شد.
وي درباره دوران وزارتش در وزارت فرهنگ و ارشاد
اسلامي و كارهاي ناتمامش در اين وزارت خانه گفت: در زندگي كاري انسانها،
همه چيز بر وفق مراد نيست. ولي مهم اين است كه در مسير درست قرار بگيريم.
بدون شك هميشه نسبت كارهاي انجام داده ما به نسبت كارهاي نكرده و مدنظر كم
است.
صفار هرندي با اشاره به ضعفهاي فرهنگي دوران وزارتش يادآور
شد: دوران وزارت من با فراز و نشيبهاي بسياري همراه بود. البته بايد به
چيزهايي كه در اختيار من نبود هم توجه كرد و نبايد انتظار داشت همه چيز بر
وفق مراد باشد. حوزه فرهنگي بسيار پيچيده است و وزارتخانه فرهنگ داراي
حوزههاي متنوعي است. در تعدادي از كشورها مسئوليتهايي كه به وزارت فرهنگ و
ارشاد داده ميشود بين چهار وزارتخانه تقسيم ميشود.
* ادغام مجموعهاي ديگر به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي فقط شرايط را سخت ميكند
وي
با بيان اينكه اخيرا شنيدهام كه در مجلس تصميم گرفته شده به همين مجموعه
(وزارت ارشاد) هم مجموعههاي ديگري اضافه شود، تاكيد كرد: از نظر من تلنبار
كردن وظايف بسيار زياد عملا شرايط سختي را ايجاد ميكند. البته اصل كار را
فعالان بخش فرهنگ كه مردم جامعهمان هستند انجام ميدهند و فعاليتهاي
خصوصي در اين بخش بيشتر از بخشهاي ديگر كشورمان است. اما به هر حال
مديريت، نظارت و حمايت تشكيلات حكومتي بايد با حدود اختياراتش تناسب داشته
باشد. گمان ميكنم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از وزارت خانههايي است كه
بار بسيار سنگيني را بر دوش دارد.
وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي
با اشاره به ابزارهايي كه دشمنان براي كمرنگ كردن اعتقادات اسلامي مردم
ايران استفاده ميكنند، گفت: دشمنان در مقطعي، به صورت كاملا مستقيم به دين
متعرض ميشوند و ترويج بيديني ميكنند. اين مورد از سادهترين مواردي است
كه ميتوان با آن دفاع كرد. ولي گاهي اين بحث پيچيدهتر ميشود و دشمنان
در لفافه دين به دنبال ترويج بيديني ميآيند. در اين زمان حق و باطل با هم
مخلوط ميشود و آموزهاي از باطل با ظاهر حق به پرده كشيده ميشود.
وي
ادامه داد: دشمن در اين مرحله با چهرهاي آراسته به ميدان ميآيد كه در
اين زمان شرايط بسيار خطرناك ميشود. طبيعتا بزرگترين ابزار دشمن در اين
ميان رسانه است. صدها ماهواره و هزاران شبكه تلوزيوني مصداق اين مورد است
كه بسياري از آنها به زبان فارسي هم برنامه دارند.
* به مردم حق ميدهيم از صدا و سيما شاكي باشند
مشاور
فرهنگي فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي مهمترين دلمشغولي آنها
(دشمنان) ضربهزدن به اعتقادات و عزم و اراده مردم است، تصريح كرد: در اين
زمان حجم كثيري از رفتارها، برخوردها و القائات روي مردم آوار ميشود و
بايد خدا را شكر بكنيم كه مردم در برابر اين حجم امواج ايستادگي كرده و
اعتقاداتشان را حفظ كردهاند.
صفار هرندي افزود: البته ما در اين
عرصه از دشمن چندان عقب نبوديم. سابقه ملت ما 32 ساله است و سوابق قبل از
آن را به هيچ وجه نميتوانيم به حساب بياوريم؛ چرا كه با انقلاب ريلگذاري
جديدي كرديم، بنابراين تاريخ خود را در زمينه فرهنگ در همين سالها
ميبينيم. البته از لحاظ مضامين فرهنگ سابقهاي چند هزار ساله داريم و حضور
چهرههاي فرهيخته در طول تاريخ از افتخارات ما محسوب ميشود ولي فرهنگ
معاصر مانند راديو، تلويزيون و سينما به اين سالها محدود ميشود. دنيا در
بعضي از اين هنرها پشتوانه چند صد ساله دارد. پر كردن اين شكاف عميق و
فاصله چند صد ساله آسان نيست.
وي در مورد شبكههاي داخلي گفت: تعداد
كانالهاي تلويزيوني كه متكي به فرآوردههاي داخلي است نشان دهنده اين است
كه در كشور همه مشغول فعاليت در اين زمينه هستند. البته به مردم حق
ميدهيم در اين زمينه شاكي باشند. افرادي كه خواهان تنوع بيشتر هستند و
همچنين افرادي كه خواستار نگرش ارزشي قويتر هستند هر دو حق دارند از
تلوزيون ابراز نارضايتي كنند. ولي ابزارهاي اصلي در اختيار ديگران است.
براي مثال عمده "هاست "هاي اينترنت در خارج از كشور است كه اميدوارم روزي
توانايي اين را داشته باشيم خودمان حوزه وسيعي از تكنيك را به استخدام
بگيريم.
وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي افزود: البته اين مسئله
چندان هم دور از ذهن نيست. همانطور كه ميتوانيم به مدار زمين ماهواره
بفرستيم مطمئنا در اين زمينه روز به روز پيشرفت بيشتري كرده و روزي ميرسد
كه ماهوارههاي ايراني در مدار زمين تلالو خواهند داشت و به شبكههاي زميني
سرويس ميدهند. بنابراين بخشي از مشكلات به سختافزارها مربوط ميشود.
البته بخشي ديگر هم به نرمافزار برميگردد و به توليدات هنري ما مربوط
ميشود.
* ماهواره فتنه را وارد خانهها ميكند
صفارهرندي
با بيان اينكه برنامههاي ما بايد به قدري جاذبه داشته باشد كه بينندگان
در زمان انتخاب برنامههاي ما را ترجيح داده و پاي تلويزيون وطني بنشينند،
به توليدات داخلي اشاره و تصريح كرد: ما اين توانايي را داريم كه مردم را
پاي تلويزيون ميخكوب كنيم. البته هدف ما صرفا برنامههاي طنز و تفريحي
نيست. در بعضي از مواقع ميتوان معرفتي را به مردم القا كرد و شك ندارم كه
مردم استقبال ميكنند. در اين شرايط زماني كه برنامه نقد اين سريال هم پخش
ميشود مردم استقبال كرده و براي مثال از تاريخ كشورمان اطلاعات بيشتري كسب
ميكنند.
وي در ادامه و در پاسخ به اين سئوال كه "در اين شرايط
وظيفه مردم چيست؟ " تصريح كرد: ما نميتوانيم براي مردم تعيين تكليف كنيم.
خوشبختانه آنچه كه در بين مردم ميگذرد به سمت اعتلا است. اما درست اين است
كه مصلحين جامعه هرچند وقت يكبار به مردم تلنگر بزنند و به آنها يادآوري
كنند كه توقف در بين خوشيها از پيشرفت آنها جلوگيري ميكند. البته مردم هم
بايد عزمشان را جزم كرده و درخواست بهتر زيستن را داشته باشند. همانطور كه
مردم انتظار دارند كالاهاي خوراكي استاندارد و ايزوله باشد بايد در بخش
فرهنگي هم به دنبال اين استانداردها و ايزوها باشند. ما بايد آينده
فرزندانمان را در نظر بگيريم و از تحريك سركشيها و طغيانها بپرهيزيم.
مشاور
فرهنگي فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي افزود: افرادي كه آرام و
آهسته امواج ماهواره را وارد خانه خود ميكنند و بچههايشان را توسط افرادي
كه خود بويي از تربيت نبردهاند تربيت ميكنند، فتنه را به خانه ميآورند.
البته مردم در چهارچوب قانون مختار هستند ولي ما ميتوانيم همه را به خير و
خوشي دعوت بكنيم. بايد به عاقبت كاري كه ميكنيم بينديشيم تا پشيمان
نشويم.
صفار هرندي در بخش ديگري از سخنان خود در مورد ويژگيهاي
مكتب امام خميني (ره ) كه باعث گذر انسان از ميان امواج فتنه شد، گفت: مكتب
امام مكتب اسلام است. هنر امام غباروبي يافتههاي اعتقادي مردم بود. وي
چهره واقعي اسلام را به مردم نشان داد و اين زيباييها به گونهاي بود كه
دلها را تسخير كرد. ميتوان گفت مجموعه آموزههاي فكري، اخلاقي و عملي امام
كه شامل گفتهها و نوشتههاي امام، هدايتهاي عملي ايشان و يا صيغه فردي
است مكتب امام را تشكيل ميدهد.
*تحولات اخير تعدادي از كشورهاي اسلامي نشاندهنده اين است كه بسياري آرزوي شرايط ما را دارند
وي
امام خميني (ره) را دستپرورده مكتب امام صادق و پيغمبر دانست كه همه
معارف اهل بيت پشتوانه آن است و ادامه داد: اينها توانايي ساماندهي انقلاب و
برپايي نظامي را داشته است كه اگرچه ما به طور ناقص به آن عمل كرديم ولي
در حال حاضر اين نظام براي افراد بسياري به آرزو تبديل شده است. هيجاني كه
در ماههاي اخير در تعدادي از كشورهاي اسلامي ايجاد شده نشان دهنده اين است
كه افراد بسياري آرزوي همين شرايط ما را دارند.
وزير سابق فرهنگ و
ارشاد اسلامي افزود: بحث عقلانيت، معنويت و عدالت سه مقولهاي است كه امام
در مكتب خود به آن توجه بسياري داشته است. تصور ميكنم امام علاوه بر "قله
نمايي " در بزنگاههاي درگيري اين نكات اساسي را نشان بدهند. آنجايي كه
امام فرمودند " اگر به نام عقلانيت به جنگ ارزشهاي مقبول اعتقادي مردم
برويد انحراف ايجاد كرديد و اگر به نام معنويت دين را سياستزدايي كرديد هم
انحراف كرديد. " در اين ميان افرادي عنوان ميكنند كه ما در سياستگذاري
خود فقط عقلي برخورد كرديم. عدهاي هم معتقدند غرق در معنا شدند و براي
معنويت ارزش قائلند. عدهاي هم معتقدند هر دو را در دستور كار خود دارند.
به فرض اين طور باشد. در جامعهاي كه فردي سر گرسنه به بالين ميگذارد و در
گوشه ديگر آن فردي شكمپروري ميكند ديگر تاكيد بر عقلانيت و معنويت چه
فايدهاي دارد؟ در اينجا عدالت بايد تمام كننده دو وجه ضروري باشد.
بزنگاههاي درگيري جامعه سالم را ميسازد.
* هدف عرفانهاي كاذب دور كردن مردم از حقيقت است
صفار
هرندي با اشاره به تفاوت عرفان حضرت امام با عرفانهاي ديگر خاطرنشان كرد:
عرفان در دهههاي اخير به كلمهاي دستمالي شده تبديل شده كه خوراكهاي
بدلي به نام عرفان از هند و آمريكاي لاتين را دربر گرفته. البته زادگاه
عرفان به واسطه تعدد اديان كشور هند است. افرادي كه در هند رياضت كشيده و
به واسطه اين رياضت تواناييهايي را هم به دست ميآوردند زمانيكه هيچ
ارتباطي با خالق هستي ندارند اين تواناييشان ابتر است. بارها شنيده شده
مرتاضي با چشمان خود قطاري را متوقف ميكند. شايد اين مسائل صحت داشته
باشد. اما آيا انسان برا ي متوقف شدن قطار ساخته شده با هدف ساخت زمانه خود
ساخته شده؟ اگر اين چشمان بصيرت داشته باشد ميتواند آيندهنگري كرده و
آيندهاي بزرگ را رغم بزند و يا حوادث سخت را پيشبيني و جلوگيري بكند.
وي
ادامه داد: عرفانهاي كاذب آرامش شخصي به افراد ميدهند. اين عرفانها
افراد را با يك دنيايي آرام آشنا ميكند كه در آن فرد لبريز از فهم و شناخت
ميشود. در اين عرفانهاي كاذب فرد دچار خلسه تخميري ميشود. افرادي كه به
اين عرفانها متوسل ميشوند غالبا سر از مواد مخدر در ميآورند. عرفاني كه
به مواد مخدر، هيجانات و موسيقيهاي حرام تكيه كند عرفان نيست. عرفان
معرفت خداوندي و پيوند انسان با مبدا هستي است. در اين ارتباط انسان بزرگ
ميشود و قدرت پيدا ميكند. اين جايگاه به عرفانهاي مبتذل هندي و آمريكاي
لاتين هيچ ربطي ندارد. خوشبختانه جلوي انتشار اين كتابها كه در غالب رمان و
كتاب افزايش توانايي روحي وارد كشور ميشد گرفته شد. وقتي فردي روح را
قبول ندراد چگونه ميخواهد توانايي روحي كسب كند. اين بحث انحراف بزرگي است
كه جوامعه جهان سومي مشغول به آن شده كه هدف آن دور كردن مردم از حقيقت
است.
* نبايد به واسطه گناهان فردي به او تهمت زد
وزير
سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به اوج تعالي عرفان امام خميني (ره)
گفت: عرفان امام عرفاني است كه در اوج تعالي روح قرار دارد. امام كاملا خود
را روي زمين ميبيند و براي حل مشكلات مردم تلاش ميكند. عرفان واقعي همان
چيزي است كه كودكي 12 ساله براي حفظ خاك ملتش خود را زير تانك مياندازد.
در واقع عرفان خالص را ميتوان در حسين فهميده ديد.
صفارهرندي با
اشاره به حفظ و تكريم اخلاق در سياست يادآور شد: هميشه انقلابيون به عناون
آسيب "عمل زدگي " را در كنار خود داشتهاند. زمانيكه فردي فعاليت انقلابي
ميكند فراموش ميكند جوانب آن را ببيند. اين عمل زدگي در ميان انقلابيون
مكاتب ماركسيستي و سوسياليستي بيش از هر چيز ديده ميشود. اين افراد در
دروه خود باعث به وجود آمدن پديدههاي بسياري شدند كه يكي از آنها زير پا
گذاشتن اخلاق به پاي انقلابيگري بود. اين افراد حتي در زندگي، تشكيلاتي به
نام خانواده نميشناختند و معتقد بودند همه افراد در يك خانواده ميتوانند
هر لذت حيواني را از هم ببرند و اين امر باعث تعالي حركت انقلابي ميشود.
وي
افزود: نتيجه اين عقايد باعث بالا گرفتن شورش عليه انقلابيها شد. يك وجهي
هم ممكن است در انقلابي مسلمان هم ديده شود. اين افراد تصور ميكنند كه
براي رسيدن به مقصود از هر راهي ميتوان استفاده كرد درحالي كه انقلابي
نميتواند از دايره تقوا جدا شود و بگويد چون در حال مبارزه با فاسدان و
رانتخواران هستم دروغي هم بر عليه آنها بگويم. فرد حق ندارد دروغ بگويد و
مثلا عنوان كند فلان برج براي فلان كس است. شايد فرد مذكور گناهاني هم
داشته باشد ولي نميتوان هر چيزي را به او نسبت داد.
مشاور فرهنگي
فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در پايان درخصوص شناخت حق و باطل
از هم گفت: ما مامور شناخت حق و باطل هستيم. در غير اين صورت تكليف خود را
نميفهميم. بعضيها حق و باطل را از روي اشخاص ميشناسند. اشخاص بايد به
محك حق و باطل بخورند. اينكه در زمانه ما فردي را بت كرده و او را مصداق حق
ميكنيم و هر عملي را با آن فرد ميسنجيم. اين كار غلط است. حق آن چيزي
است كه معطوف به خداست. حقي كه به خدا وصل نشود حق نيست. طبيعي است هر آنچه
در مقابل آن است باطل است.
/بخدا قسم همیشه چنین نیست /مگر زمینه اش فراهم باشد که در آن صورت بدون ماهواره هم فتنه وجود خواهد داشت /
ما خواهان برخورد با فتنه ماهواره هستیم .