پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : رییس انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو جدیدترین وضعیت پرونده واردات خودرو با ارز دارو در سال 1391 را منتشر کرد.
به گزارش انتخاب، در حالیکه استاندارد آلایندگی اجباری خودروهای وارداتی به کشور یورو 5 است به گفته رییس انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو، برخی خودروهای وارداتی در سال گذشته فاقد این استاندارد بوده است.
میثم رضایی در نشستی خبری اظهار کرد: سال گذشته طبق ابلاغ سازمان استاندارد خودروهای وارداتی باید با استاندارد یورو 5 وارد کشور میشدند با این حال خودروهای وارداتی از کشورهایی چون امارات، عمان، قطر و کویت تامین میشد که خودروهای وارد شده به این مناطق دارای استاندارد آلایندگی یورو 2 و 3 هستند.
وی با بیان اینکه ابتدای سال گذشته سازمان استاندارد به گمرک ابلاغ کرد که خودروهای فاقد استاندراد یورو 5 وارد کشور نشوند، خاطرنشان کرد: با این حال سال گذشته در بسیاری موارد شرکتها خودروهای فاقد استاندارد یورو 5 وارد کردند.
رییس انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو ادامه داد: مرجع تشخیص و اعلام استاندارد آلایندگی خودروهای وارداتی، نمایندگیهای رسمی واردکننده خودرو هستند در حالیکه برخی از این شرکتها خودشان خودروهای فاقد این استاندارد وارد میکردند.
وی در رابطه با جدیدترین وضعیت پرونده واردات خودرو با ارز دارو در سال 1391، که سال گذشته کیفرخواست آن در دادسرای قضایی کارکنان دولت صادر شد، اظهار کرد: این موضوع چند سال پیش توسط وزیر وقت بهداشت و درمان اطلاعرسانی شد و برخی نمایندگان مجلس نیز به این موضوع پرداختند. البته از وضعیت فعلی این پرونده خبر ندارم و باید از قوه قضاییه پیگیری شود.
رضایی درباره موضوع واردات خودروهای آمریکایی شورلت به کشور، اظهار کرد: متاسفانه در چند سال اخیر مرسوم بود که برخی شرکتها نمایندگی رسمی واردات خودروهای خارجی را از شرکتهای واسطه اخذ میکردند که در زمینه واردات شورلت نیز این اتفاق افتاده است.
وی ادامه داد: واردات خودروهای شورلت به کشور در حالی است که در سایت رسمی این شرکت آمریکایی تاکید شده به پنج کشور خدمات فروش و پس از فروش ارائه نخواهند کرد که یکی از این کشورها ایران است.
رییس انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو درباره اظهار بی اطلاعی وزیر صنعت، معدن و تجارت از واردات خودروهای آمریکایی، گفت: ثبت سفارش و واردات خودروهای آمریکایی نیازمند اطلاع و دستور وزیر صنعت نیست بلکه معاونتهای مربوطه در وزارت صنعت اقدام به صدور مجوز واردات میکنند. تا امروز نیز مدلهای خودروی شورلت همچنان در سایت ثبت سفارش وجود دارد.
وی با بیان اینکه از 38 شرکتی که اعلام شده نماینده رسمی خودروسازان خارجی در کشور هستند تنها حدود هشت شرکت نمایندگی رسمی هستند، تصریح کرد: باقی این شرکتها نماندگی خود را از طریق شرکتهای واسطه اخذ کردهاند که با لغو تحریمها تکلیف این شرکتها باید روشن شود.
رضایی ادامه داد: سال گذشته 1368 میلیارد تومان درآمد دولت از محل واردات خودرو بود و در لایحه بودجه سال 1395 این درآمد برای سال جاری 2200 میلیارد تومان پیشبینی شده است که نشان دهنده احتمال رشد واردات خودرو در سال جاری است.
وی افزود: نمایندگیهای به اصطلاح رسمی خودروسازان خارجی دستورالعمل واردات خودرو را رعایت نمیکنند به عنوان مثال شرکت ایرتویا مبلغ سه درصد ارزش گمرکی برای صدور گارانتی را از واردکنندگان غیر نمایندگی اخذ کرده اما برگه گارانتی را تحویل نداده است.
رییس انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو اظهار کرد: شرکت ایرتویا در این زمینه عنوان میکند که به عنوان مثال خودروی کرولا وارد شده از سوی شرکتهای غیر نمایندگی دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 نیست در حالیکه خود شرکت ایرتویا خودروهای فاقد استاندارد یورو 5 وارد میکند.