پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : ایرنا نوشت: روسیه اعلام کرد که با ایران برای تولید مشترک قطعات هواپیمای «ام سی 21» با امکان خرید این هواپیمای مسافری و همچنین سوخو سوپرجت 100 در حال مذاکره است.
به گزارش ایرنا، «دنیس مانتوروف» وزیر صنعت و تجارت روسیه در مصاحبه با خبرگزاری «تاس» ضمن اعلام این مطلب، افزود: ما به تحویل هواپیمای مسافربری SSJ-100 و همچنین مشارکت موسسات مرتبط ایرانی برای تولید قطعات هواپیمای میان برد ام سی 21 هستیم که ایران مدتی بعد می تواند این هواپیما را خریداری کند.
همزمان با آغاز دور جدید مذاکرات ایران و 1+5 در دولت یازدهم و روشن تر شدن افق رسیدن به تفاهم و توافق در حل پرونده هسته ای و رفع تحریم های یکجانبه و ضد ایرانی آمریکا و اتحادیه اروپا، روسیه برای فروش هواپیمای مسافری به ایران اعلام آمادگی کرد.
نمایش یک فروند هواپیمای پیشرفته سوخو سوپرجت 100 در نمایشگاه تخصصی صنعت روسیه در تهران از جمله برنامه ریزی ها و اقدامات این کشور برای بازاریابی و فروش هواپیما و برنامه ریزی ساخت مشترک در این زمینه است.
ابراز تمایل مجدد روسیه برای تامین بخشی از نیازهای شرکت های هواپیمایی ایران پس از اجرایی شدن برجام و لغو تحریم ها، همزمان با عقد قرار داد خرید 118 فروند هواپیمای ایرباس در جریان سفر رییس جمهوری به فرانسه، اعلام شده است که نشان می دهد مسکو برای رقابت با غرب در این زمینه آماده شده است.
مسکو در این زمینه برنامه فروش حدود 100 فروند هواپیمای سوخو سوپر جت یکصد نفره را در دستور کار قرار داده است که می تواند به تولید آن به صورت مشترک در ایران منجر شود.
روسیه که اکنون صنعت هواپیماسازی برجای مانده از دوران شوروی سابق را احیا کرده است، می خواهد با برگ برنده هواپیمای فوق مدرن سوپرجت و همچنین اتکا به تولیدات چند شرکت معتبر و خوشنام روسی که بر خلاف توپولف سابقه ای از بروز سوانح هوایی ندارند، در بازار بین المللی به ویژه ایران حضور بیشتری یابد.
براساس گزارش های فنی و تخصصی ارائه شده، سوپر جت 100، نخستین هواپیمای صد نفره دنیاست که به صورت «FLY-BY-WIRE» هدایت می شود که هیچ تفاوتی با هواپیماهای مدرن «ایر باس» ندارد و سطوح فرامین آن توسط فرمان های الکترونیکی هدایت می شود و در نتیجه با کمترین میزان فشار بر خلبان، بیشترین دقت را دارد.
این هواپیما محصول همکاری مجموعه ای از صنایع هواپیمایی غرب و شرق است و تمامی سازندگان قطعات اصلی آن مانند موتور، سامانه های فرود، الکترونیکی و دیگر قطعات کمپانی های معروف آمریکایی و اروپایی مانند Goodrich, Sutton و... هستند.
براساس مشخصات اعلام شده، این هواپیما هیچ تفاوتی با دیگر هواپیماهای ساخته شده در غرب ندارد و با توجه به تعداد صندلی ها، قدرت موتور و همچنین فرکانس های مختلف می تواند در فرودگاه های کشورهای مختلف از جمله ایران با وضعیت جغرافیایی متفاوت تا سقف شش پرواز در روز فعالیت کند.
روسیه هفت سال پیش بهره برداری از این نوع هواپیما را آغاز کرده و شرکت سوخو نیز تا کنون سفارش ساخت 197 فروند را دریافت کرده که 49 فروند آن ر اختیار شرکت های هوایی روسی و کشورهایی مانند اندونزی و ارمنستان قرار گرفته است.
روسیه، افزون بر سوپر جت 100 امیدوار است با هواپیمای مسافری جدید МС-21 بتواند مشتریان بیشتری را از کشورهای مختلف جهان جذب کند و به تازگی نیز قرارداد فروش شش فروند از این نوع هواپیماها را با مصر امضا کرده است.
هواپیمای МС-21 نیز که با هدف افزایش سهم اندک روسیه در بازار هوایی جهان طراحی شده، نسبت به دیگر هواپیماهای مسافری ساخت این کشور مانند توپولف ساختار برجای مانده از دوران شوروی سابق، جایگاه کیفی و فنی بالاتری دارد و قرار است بهره برداری از نوع MC-21-200 آن سال آینده میلادی آغاز شود.
این هواپیما برای پوشش پروازهای میان برد و کوتاه برد با مزیت کاهش هزینه ها در سه مدل MC-21-200 با ۱۵۰ مسافر، MC-21-300 با ۱۸۱ سرنشین و MC-21-400 با ظرفیت ۲۱۲ مسافر با بدنه کم قطر، قابلیت گسترده عملیاتی برای عرضه در بازار هوایی روسیه و جهان ساخته می شود.
طول مناسب مسافت پروازی، توانمندی ویژه بهره برداری در فرودگاه های مختلف، امکان پرواز در تمامی شرایط و تمامی مناطق آب و هوایی و در همه ساعت شبانه روز و فرودگاه های کوهستانی از دیگر قابلیت های این هواپیمای مسافری اعلام شده است.
مسکو متکی به طرح فروش هواپیمای پیشرفته سوپرجت 100 و به تازگی MC21، می خواهد در چارچوب راهبرد افزایش سطح روابط اقتصادی با تهران، بخشی از نیازهای بازار هوایی ایران را تامین و همچنین درآمد ارزی بیشتری جذب کند تا بتواند منابع مالی لازم را برای افزایش تولید آن به دست آورد.
از سوی دیگر، افزایش پرواز این نوع هواپیما در ایران می تواند برای دیگر مشتریان بازار جهانی سوخو سوپرجت نیز تبلیغات خوبی باشد و برداشت قبلی تفاوت کیفیت هواپیماهای روسی با غربی را کمرنگ تر کند.