صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۵ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۲۴۹۵۵۷
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۴ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۴
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : رییس سازمان غذا و دارو ضمن تاکید بر لزوم اطلاع‌رسانی درباره سلامت کالاهای سلامت‌محور و بویژه‌ آگاه‌سازی مردم نسبت به عواقب مصرف کالای قاچاق، گفت: با توجه به اهمیت حوزه غذا و دارو، کار ما بسیار حساس است و باید توجه کرد که مرز افراط و تفریط به هم نزدیک بوده و باید حد اطلاع رسانی را رعایت کنیم.

به گزارش ایسنا،‌ دکتر رسول دیناروند در دومین گردهمایی مسئولان روابط عمومی‌های سازمان غذا و دارو ضمن تبریک فرا رسیدن ایام‌الله دهه فجر و با بیان اینکه تقریبا 37 سال یعنی نزدیک به دو نسل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران گذشته است، گفت: ما کارهای زیادی را انجام داده‌ایم و سختی‌های زیادی کشیده‌ایم، اما هنوز با آرمان‌های بلندی که داشتیم فاصله داریم و اگرچه پیشرفت‌های زیادی کرده‌ایم اما هنوز راه زیادی برای رسیدن به قله باقی مانده است.

وی افزود: ما چه بخواهیم و چه نخواهیم کاری را انجام می‌دهیم که مورد توجه مردم و رسانه‌ها هستیم و کارهایمان تیتر اخبار است. بنابراین نمی‌توانیم خود را از صفحه رسانه‌های بیداری، صدای رسانه‌های شنیداری و شبکه‌های اجتماعی حذف کنیم.

دیناروند با بیان اینکه سلامت و اصالت کالاهایی که مردم مطرح می‌کنند، برایشان مهم است، افزود: به همین دلیل رسانه‌ها بازخورد این احساس مردم را بازتاب می‌دهند. بنابراین این موضوع اهمیت دارد؛ چرا که مورد توجه مردم است. بنابراین فکر نکنید که در یک میدان خالی مسابقه برگزار می‌شود، بلکه باید تماشاچی‌هایی هم وجود داشته باشند. البته مردم تماشاچی نیستند بلکه در صحنه حضور دارند و می‌توانند قضاوت کرده و تغییر ایجاد کنند.

وی با تاکید بر اینکه روابط عمومی‌ها نباید به صور انفعالی عمل کنند و باید دارای استراتژی و برنامه باشند، گفت: در حال حاضر بسیاری از اقدامات ما انفعالی بوده و جنبه پاسخگویی دارد، اما باید موج ایجاد کنیم و حتما می‌توانیم بهتر عمل کنیم.

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه شخص وزیر بهداشت و سازمان غذا و دارو بیشترین انعکاس خبری را دارند، گفت:‌ اما بخش عمده‌ای از کارهای ما انفعالی و پاسخ به یک اتفاق است، باید از این وضعیت خارج شویم. بخش عمده‌ای از این کار هم به روابط عمومی‌ها و خودمان باز می‌گردد.

وی با بیان اینکه گاهی در انعکاس نقاط قوتمان ضعیف عمل می‌کنیم و آنرا به نقطه ضعف تبدیل می‌کنیم، افزود: البته معتقدم که مجموعا روابط عمومی‌های سازمان خوب عمل کرده‌اند اما باید عملکرد بهتری را از خود بروز دهیم. مثلا ما در زمینه قاچاق، کارها و تلاش‌های زیادی کرده‌ایم اما هنوز نتوانستیم مرزها و قاچاق را کنترل کنیم و قاچاق به وفور و به صورت میلیاردی در حال انجام است. در بخشی که مربوط به ماست یعنی در حوزه سلامت حدود 15 تا 20 درصد قاچاق مربوط به کالاهای سلامت است از جمله آرایشی، بهداشتی، تجهیزاتی و غیره است.

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه تمام تلاش‌های کشور برای کنترل مرزها موفق نبوده است، گفت: ما نمی‌توانیم گمرک را به جایی برسانیم تا کالاهای بدون مجوز وارد نشوند، نمی‌توانیم بازارچه‌های مرزی را کنترل کنیم. این در حالی است که اگر مردم را آگاه کنیم، می‌توانیم بخش زیادی از قاچاق را کاهش دهیم. بنابراین حوزه روابط عمومی کارش آگاهی بخشی است و یکی از محورهای اصلی این حوزه این است که مردم را نسبت به کالای قاچاق حساس کند تا مردم فکر نکنند که کالای قاچاق جنس اصلی است و فقط پول گمرک را نپرداخته، بلکه اکثریت قاطع آنها کالای تقلبی هستند و برای ورود به کشور راهی جز قاچاق ندارند و متاسفانه کشور ما یکی از بازارهای هدف کالاهای قاچاق است.

وی تاکید کرد: اگر مردم به این نتیجه برسند و کالای قاچاق مصرف نکنند و تقاضایی برای آنها وجود نداشته باشد، عرضه قاچاق خود به خود حذف و خشک می‌شود. اکنون عرضه وجود دارد؛ چرا که تقاضا برای آن هست. بنابراین باید تقاضا را کنترل کرد و این کار روابط عمومی‌هاست. زمانی که بتوانیم تقاضا برای قاچاق را به میزان 80 درصد حذف کنیم، دستاورد عظیمی محسب می شود.

دیناروند با بیان اینکه کار ما مانند یک تیغ دو لبه است، نسبت به افراط و تفریط در این زمینه هشدار داد و افزود: هم افراط و هم تفریط خطرناک است؛ یعنی نمی‌توانیم مردم را از وجود قاچاق و تقلب آگاه نکنیم، اما از طرفی زیاده‌روی در این کار خطرناک است و آستانه تحریک مردم را بالا می برد؛ به طوری که فرد دیگر حساس نمی‌شود. مثلا اگر بخواهیم هر روز مسئله‌ای مانند پالم را مطرح کنیم آن موضوع بی‌اثر می‌شود. بنابراین کار ما بسیار حساس است و باید توجه کرد که مرز افراط و تفریط به هم نزدیک بوده و باید حد اطلاع رسانی را رعایت کنیم.