پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : اگر از گران كردن قيمت بليت هواپيما براي زائران عتبات از «بازار سياه بليت اربعين» ياد ميشد، با اجراي طرح آزادسازي قيمت بليت هواپيماها كه از هفته گذشته رسما در 170 مسير پروازي كليد خورد، افزايش بيسابقه قيمت بليت پرواز تهران – مشهد كاملا قانوني قلمداد ميشود. هنوز اخبار ضد و نقيض درباره وجود بازار سياه بليت هواپيما براي شهرونداني كه قصد داشتند براي اربعين به عراق سفر كنند ادامه دارد.
اخبار مربوط به افزايش قيمت بليت پرواز تهران – مشهد كه گاه تا دو برابر نيز بوده است، نهتنها تكذيب نشده است كه كارشناسان اين افزايش قيمت را نخستين پس لرزه آزادسازي قيمت بليت هواپيما ميدانند.
آنطور كه ايسنا نوشته است در شرايطي كه سازمان هواپيمايي كشوري پس از چند ماه گمانهزني در آستانه تعطيلات اربعين سرانجام آزادسازي نرخ بلیت هواپيما را ابلاغ كرد، به نظر ميرسد نخستين تاثير اين ابلاغيه جديد بر پروازهاي تهران - مشهد خود را نشان داده و قيمتها را به شكلي عجيب افزايش داده است. علي عابدزاده رئيس سازمان هواپيمايي كشوري هفته قبل به وعده خود درباره آزادسازي نرخ جديد بلیت هواپيما تا پايان سال 1394 عمل كرد. هر چند سازمان هواپيمايي اعلام كرده اين آزادسازي همراه با نظارت بوده و اجازه افزايش قيمتها به شكلي فزاينده را نميدهد، اما به نظر ميرسد نخستين تاثير اين ابلاغيه جديد در نخستين زمان پيك سفر خود را نشان داده و قيمت پرواز به مشهد را نجومي كرده است.
بر اساس اطلاعاتي كه از بازار فروش بلیت هواپيما در روزهاي منتهي به شهادت امام رضا (ع) گرفته شده است، قيمت بلیت هواپيما از تهران به سمت مشهد در هفته آينده به شكلي تصاعدي افزايش پيدا كرده و در شرايطي كه در روزهاي يكشنبه و دوشنبه ميتوان بلیتهايي با قيمت كمتر از 200 هزار تومان نيز پيدا كرد، اما هر چه به روزهاي پاياني هفته نزديك ميشويم قيمتها شكلي عجيب به خود ميگيرد. در روز سهشنبه شركتهاي مختلف هواپيمايي از سمت تهران به مشهد پرواز دارند و در اين بين ارزانترين نرخ مربوط به پرواز ايراناير تور با قيمت 214 هزار تومان خواهد بود. پس از آن نرخها به بيش از 250 هزار و 300 هزار تومان هم ميرسد. در اين راستا پرواز هواپيماي فوكر 100 قشماير 341 هزار تومان خواهد بود كه براي روز سهشنبه 17 آذر گرانترين پرواز به حساب ميآيد. اوضاع بازار در روز چهارشنبه نيز پيچيدهتر ميشود، تا جايي كه تمام نرخهاي پروازي در اين روز به بيش از 300 هزار تومان افزايش يافته و ميانگين نرخ 350 هزار تومان براي يك پرواز رفت از تهران به مشهد محاسبه ميشود. در اين بين پرواز 2806 هواپيمايي معراج كه با ايرباس 320 انجام خواهد شد براي يك بلیت رفت از تهران به مشهد 484 هزار تومان نرخگذاري شده است. هرچند اين رقمها با توجه به پيك سفر زائران به سمت مشهد و نياز چند ميليوني بازار مطرح شده است، اما رسيدن بليت تهران - مشهد به مرز نيمميليون تومان، آن هم تنها چند روز پس از آزادسازي نرخها، اين نگراني را به وجود ميآورد كه در آينده باز هم گرانفروشيهايي از اين دست شكل بگيرد.
تعيين نرخ از سوي ايرلاينها
در تازهترين اظهارنظرها درباره آزادسازي قيمت بليت هواپيما رئيس سازمان هواپيمايي كشوري گفت: يكي از موضوعات مهمي كه در آزادسازي نرخ بليت هواپيما اجرا ميشود اين است كه شركتهاي هواپيمايي موظف به فروش بليتها يا به صورت مستقيم يا از طريق آژانسهاي مسافرتي با تعيين نرخ از سوي ايرلاين مربوطه هستند.
به گزارش مهر، عابدزاده به نظارت سازمان هواپيمايي كشوري بر نحوه اجراي آزادسازي نرخ بليت هواپيما اشاره كرد و گفت: به طور قطع سازمان هواپيمايي كشوري در زمان اجراي آزادسازي قيمتها را پايش ميكند و اجازه رقابتهاي ناسالم در صنعت حمل و نقل هوايي را نخواهد داد. او با اشاره به اينكه بهطورقطع نظارت از وظايف سازمان هواپيمايي كشوري است و اين نظارتها با جديت اعمال ميشود، گفت: در فاز نخست اجراي آزادسازي، نرخ بليت مسيرهاي پرتردد و پرتقاضا كه شركتهاي هواپيمايي در روز به دفعات در آن مسيرها پرواز دارند آزاد شد. به همين دليل برخي از مسيرهاي شبكه پروازي همچنان تحت كنترل سازمان هواپيمايي قرار دارد. معاون وزير راه وشهرسازي با بيان اينكه يكي از موضوعات مهمي كه بايد مورد توجه قرار گيرد اين است كه اكثر شركتهاي هواپيمايي ساختارهاي لازم را براي ارائه نرخهای متفاوت و متنوع در يك مسير پروازي را دارا هستند، اظهار داشت: در حال حاضر اكثر شركتهاي هواپيمايي از شبكه مطلوب رزرو و فروش بليت برخوردار هستند و امروز اين ساختار به لحاظ فروش و تعيين قيمت در شركتهاي هواپيمايي وجود دارد. عابدزاده درباره عدم توسعه ناوگان هوايي بهرغم آزادسازي نرخ بليت هواپيما، گفت: سازمان هواپيمايي كشوري نميتواند منتظر خريد هواپيماي نو و ايجاد توسط ايرلاينها باشد سپس نسبت به آزادسازي نرخ بليت اقدام كند.
شركتهاي هواپيمايي در حال حاضر در شرايط اقتصادي خوبي به سر نميبرند. بنابراين بايد ابتدا به سمت آزادسازي نرخ بليت حركت كرد. معاون وزير راه و شهرسازي، افزايش خدمات و كيفيت حمل و نقل هوايي را زاييده آزادسازي نرخ بليت هواپيما و به تبع آن ارتقاي توان اقتصادي ايرلاينها عنوان كرد و گفت: عمر بالاي ناوگان هوايي تنها به دليل تحريمها نيست بلكه يكي از دلايل عمر بالاي سن ناوگان عدم انگيزه سرمايه گذاران است. رئيس سازمان هواپيمايي كشوري گفت: ۵۸ درصد از مسافراني كه با هواپيما سفر ميكنند سالانه بيش از ۱۰ بار از اين نوع روش حمل و نقل استفاده ميكنند. ۱۹ درصد مسافران سالانه هفت تا ۱۰ بار، ۱۸ درصد مسافران بين پنج تا هفت بار، دو درصد سه دفعه و دو درصد ديگر نيز يك بار در سال از هواپيما براي سفر استفاده ميكنند.
ارمان
یه مشهد بود هر دو سال یکبار با بدختی بلیط هواپیما میگرفتیم میرفتیم
امام رضا هم شد ارزو
--------------------------------------
چرا قیمت ها و خرج کردن ما باید آزاد سازی بشه ولی درآمد ما آزاد سازی نمیشه ؟
چرا همه چز 4-5 برابر میشه ولی حقوق ما 10 % زیاد میشه ؟
سری قبل که قیمت ها افزایش پیدا کردند گفتند نتیجه افزایش قیمت ها، سرویس دهی خوب و ... خواهد بود اما هر چه شما از خودرو سازان دیدید از ایرلاین ها هم ما دیدیم
نتیجه ی این افزایش قیمت، هجوم مسافران به قطار، بعد اتوبوس و در نهایت جاده هاست .... کسی برآرود کرده که هزینه کشته های جاده ای برای کشور بیشتر است یا عدم افزایش قیمت ها برای هواپیماهای فرسوده