صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۵ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۲۳۷۹۸۴
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۰ - ۰۱ آذر ۱۳۹۴
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پس از ثبت نام برای وام 25 میلیون تومانی، برخی از فعالان بازار از افت شدید خرید خودرو در بازار خودروهای دست دوم خبر می دهند. بر این اساس در حال حاضر این سوال مطرح است که وضعیت این بازار در آینده چگونه خواهد بود؟
 
در حالی بیش از یک‌هفته از زمان پایان ثبت‌نام وام 25 میلیون تومانی می‌گذرد که به اعتقاد فعالان این حوزه خرید خودرو در بازار خودرو به کمترین حد ممکن رسیده است.

 فعالان بازار خودرو عنوان می‌کنند با آغاز پرداخت وام خرید خودرو، برخی از مصرف‌کنندگان برای تامین خودرو و برخی برای استفاده از نقدینگی ناشی از این وام وارد بازار خواهند شد و به همان نسبت نیز تقاضای خرید خودرو در بازار خودروهای دست دوم کاهش یافته و این بازار راکد شده است. اگرچه سیاست‌گذاران صنعت خودرو معتقدند که گزارش‌هایی که فعالان بازار اعلام می‌کنند، آن‌چنان با واقعیت‌ها همخوانی ندارد.
 
با این وجود، در حال حاضر این پرسش مطرح است که تکلیف و آینده بازار خودروهای دست دوم پس از وام 25 میلیون تومانی چه خواهد شد؟ ساسان قربانی، عضو شورای سیاست‌گذاری خودرو در این خصوص در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین توضیح می‌دهد: «من درباره اطلاعاتی که به این شکل درباره بازار خودرو مطرح می‌شود، نمی‌توانم اظهارنظر کنم، چون آمار و مستندات آن باید مشخص باشد، اما استقبالی که از ثبت‌نام خودرو شد، نشان می‌دهد که این موضوع درست نیست.»
 
وی می‌افزاید: «در حال حاضر تعداد زیادی از متقاضیان شاکی هستند که چرا ثبت‌نام برای تسهیلات 25 میلیون تومانی خودرو ادامه پیدا نکرده است.»
 
عضو شورای سیاست‌گذاری خودرو تصریح می‌کند: «در بازار خودرو تعدادی از افراد هستند که اصلا خودرو ندارند و دنبال خودروهای دست دوم هستند تا بتوانند خودروهای با قیمت پایین‌تر خریداری کنند. تعدادی از افراد هم هستند که می‌خواهند خودروهای خود را تبدیل به احسن کنند، یعنی خودروهای بهتری سوار شوند.»
 
قربانی عنوان می‌کند: «بر این اساس من اعتقاد دارم بیشتر بحث‌هایی که الان مطرح می‌شود، فضاسازی است؛ مانند جوی که قبلا ایجاد شد و می‌گفتند اگر حتی تسهیلات پرداخت شود، مردم استقبالی نشان نخواهند داد. اما دیدیم که 130 هزار خودرو در یک زمان کوتاهی فروش رفت؛ چه آنهایی که خودروی اولشان بود و چه کسانی که می‌خواستند خودروی به‌روزتر سوار شوند، اقدام به ثبت‌نام کردند.»
 
وی متذکر می‌شود: «آمار و ارقامی که در جامعه به صورت واقعی نشان داده می‌شود، با این گمانه‌زنی‌ها تفاوت دارد.»
 
عضو شورای سیاست‌گذاری خودرو ادامه می‌دهد: «اعتقاد من این است که روند خرید خودرو آرام آرام یک حالت تعادلی پیدا می‌کند و با توجه به برنامه‌ای که وجود دارد که هم در زمینه کیفیت خودروها کار جدی صورت گیرد و از طرف دیگر، برنامه مفصلی وجود دارد که خودروها به‌روز شوند و تنوع محصول وجود داشته باشد، من بنابراین به سمت ثبات در بازار خودرو خواهیم رفت.»
 
قربانی تاکید می‌کند: «این مطالب را من شخصا تایید نمی‌کنم و حتی مغایر این مطالب را شنیدم. مثلا از خود من بارها سوال شده که عادلانه نیست که یک عده‌ای از فرصت استفاده کنند و خرید انجام دهند و یک عده‌ای این امکان نداشته باشند. یعنی تقاضا هنوز برای خرید خودرو وجود دارد.»
 
وی خاطرنشان می‌کند: «اعطای تسهیلات در ایران ممکن است به این شکل تازگی داشته باشد، ولی واقعیت امر این است که در دنیا یکی از مکانیزم‌های بسیار جدی و تعریف‌شده فروش خودرو، تسهیلات است.»