پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : شیوه مصرف و پیروی از الگوهای تأمین
نیازهای روزانه از دیرباز تاکنون دستخوش تغییرات زیادی شده است در جوامع
امروزی خرید و مصرف پدیدههایی هستند که نیازمند معرفی الگوهای مشخص و تابع
فرهنگسازی معین هستند.
با تغییر الگوهای مصرف شیوه های تامین آن نیز وارد مرحله جدیدی شده است.
بر این اساس بازارهای غیر حضوری پدیدار شدند که مطمعنا بر فضای کسب و کار
های فناوری اطلاعات در ایران تاثیر بسزایی خواهند داشت.
شاید بازار هوشمند یکی از برندهای به نسبت تازه وارد در مقابل رقبای پر
سابقه در بازار خدمات غیر حضوری کشور باشد اما در مدت کوتاهی که از آغاز به
کارش می گذرد توانسته با سرعت قابل توجهی موفقیت های چشمگیری بدست آورد.
از زمان شروع فعالیت بازار هوشمند و شروع سرویس دهی با معرفی اولین
نمایندگی خود، این مجموعه تغییرات زیادی به خود دیده است . با نگاهی به چشم
انداز های مطرح شده توسط بازارهوشمند، فعالیت های اخیر این مجموعه حاکی از
نگاهی تازه به فرایند خرید غیرحضوری در کشور است.
این مجموعه با ادعای بزرگترین مرکز خرید غیرحضوری کشور، خدمات و محصولات
قابل ارائه مرکز خود را تقریبا بدون محدودیت می داند و سبک و سیاق متفاوتی
در ارائه خدمات خود دارد . چشم انداز های مطرح شده توسط مجریان این طرح و
پیشرفت های محسوس و قابل توجهی که در کارنامه ی این مجموعه به چشم میخورد
این فرضیه را مطرح میسازد که این سازمان در آینده به یک مرکز بزرگ خدمات
شهری تبدیل خواهد شد که برای خود به مانند یک حکومت مستقل قوانین ، سیاست
ها و روش های منحصر به فرد خود را دارد ، مجموعه ای که آغازگر فرهنگی نو و
تجربه ای متفاوت خواهد بود.
ایجاد فضای جدید برای کاربران و دراختیار گذاشتن روش های متفاوت برای آنان
در استفاده از خدمات غیرحضوری بوجود آوردنده ی فرصتی است که می تواند
فرهنگ خرید غیر حضوری را وارد سبک زندگی شهروندان کند ، به نحوی که تمامی
گروه های جامعه با هر شرایط و امکاناتی سهمی از این بازار وسیع داشته
باشند.
این دستاورد با توجه به شرایط حال حاضر کشور و با علم به اینکه امکان آن
تاکنون توسط سرویس دهندگان اینترنتی موجود، منحصر به قشر خاصی از جامعه شده
بود، جای بسی تقدیر و توجه دارد.
فضای جدید ایجاد شده که مختص قشر خاصی نیست، به کاربران خود این امکان را
می دهد با گستره ی نامحدود محصولات و خدمات آنلاین مواجه باشند و علاوه بر
درگاههای خرید اینترنتی با ابزارهایی نظیر تلفن،پیامک، اپلیکیشن موبایل، وب
کیوسک های اطلاع رسانی و ... بتواند نیازهای کالایی و خدماتی خود را
دریافت کنند.
گزارشهای منتشر شده از میزان ترددهای درون شهری در شهرهای بزرگ نشان
میدهد، حدود ٧٠درصد از ترددهای روزانه درون شهری شهروندان ایرانی صرفا به
منظور برطرف ساختن نیازهای کالایی و خدمات مختلف صورت میگیرد و همین امر
پدیدهای به نام ترددهای غیرضروری را پدید آورده است . پر واضح است لازمه ی
گذر صحیح از این فرهنگ ناصحیح، فراهم کردن زیر ساختهای فرهنگی و اطلاع
رسانی مناسب در این خصوص می باشد . مادامی که شهروندان به لحاظ فرهنگی،
آموزشی و اطلاعاتی به آن مرحله از استفاده مطلوب از خدمت الکترونیک نرسند و
همچنان ترجیح بدهند، همان سیستم سنتی دریافت خدمات را ادامه بدهند چنین
خدماتی با سرویس های موجود در گذشته به نتیجه نمیرسد
در این میان به نظر می رسد مجموعه بازار هوشمند برنامه های خوبی را در این باره تدارک دیده است.
به نظر می رسد بازار هوشمند حسابی با این کار رقبای خود را وارد یک چالش
جدی کرده و تکاپوی زیادی در کاربران و منتقدانش ایجاد نموده است. این امر
البته جنبه ی دیگری هم دارد و آن اعتماد به نفس بالای رهبران این مجموعه
است که به راحتی و با نادیده گرفتن رقبای بزرگ در عرصه بازار خدمات
غیرحضوری در مسیر رسیدن به هدف خود که دستیابی به جامع ترین مرکز خرید
غیرحضوری کشور است با جسارت قدم بر می دارند.
با در نظر گرفتن مسیر رو به رشد این برند در کشور که موفق به ایجاد دهها
شعبه در مدت زمان کوتاهی در بسیاری شهر های استراتژیک کشور شده است به نظر
می رسد مجموعه بازار هوشمند می خواهد جایگاهی ثابت در بین غول های تجارت
الکترونیک از آن خود کند و سبب ایجاد موج فکری جدید و تازه ای در بازارهای
غیر حضوری کشورشود.
باید دید که فعالیت این برند تا چه اندازه در تحقق این مهم موثر خواهد بود.