پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : انجمن خودروسازان ایران در تحلیلی به بررسی دلایل
به وجود آمدن رکود شدید در بازار خودرو ایران پرداخت. در این تحلیل سپردن
امر قیمتگذاری به شورای رقابت یکی از دلایل ضرر و زیان خودروسازان و رکود
در بازار خودرو اعلام شده است.
به گزارش پایگاه خبری «تیک»، انجمن خودروسازان ایران با برشمردن دلایل وقوع رکود شدید در بازار خودرو
کشور از حملات مستمر برخی مقامات و مسولان به صنعت خودرو، به عنوان یکی از
دلایل اصلی ایجاد ذهنیت منفی این صنعت نزد مردم یاد کرد.
در این تحلیل با اشاره به سابقه ایجاد تصویر ذهنی منفی در مردم از ۵ سال
پیش، آورده شده که حملات مستمر فرمانده راهور در مورد کیفیت نازل خودروها(
فرار از پذیرش مسئولیتهای راهور) و گفتن جملاتی نظیر «خودرو کیلویی چند»
از زبان رئیسجمهور سابق باعث شده تا این توقع در مردم به وجود آید که قیمت
خودرو باید رو به کاهش گذارد.
در بخش دیگری از این تحلیل از مصاحبه مداوم برخی
نمایندگان مجلس شورای اسلامی دال بر ضرورت کاهش قیمت خودرو به میزان ۲۰ تا
۳۰ درصد و سیاست مستمردامن زدن به جو روانی ایجاد شده توسط سازمان صدا و
سیما بر علیه خودروسازان به عنوان دیگر دلایل کاهش محبوبیت خودروسازان
داخلی در میان افکار عمومی یاد شده است.
انجمن خودروسازان ایران معتقد است که احاله امر قیمت گذاری خودرو به
شورای رقابت به زیان ۶۵۰۰ میلیارد تومانی خودروسازان در سالهای ۹۱ و۹۲
انجامیده و موجب خروج نقدینگی از شرکتهای خودروساز شده است.
بر اساس این تحلیل کاهش۵۰ درصدی قدرت خرید مردم از سال ۹۱، تشدید رکود
در دو سال گذشته و جو روانی جامعه پس از توافق در مورد کاهش قیمت ارز سبب
شده تا مردم به امید کاهش قیمت خودرو دست از خرید این کالا بهطور موقت
بردارند.
انجمن خودروسازان ایران معتقد است که افزایش برنامه تولید بدون توجه به
هشدارهای کارشناسان از ۸۰۰ هزار دستگه به یک میلیون ۴۰۰ هزار دستگاه سبب
شده تا مازاد عرضه در کشور به وجود آید و برخی از خودروها بدون مشتری
بمانند.
از سویی دیگر اجرا نشدن مصوبات شورای پول و اعتبار مبنی بر پرداخت وام
۱۵ میلیون تومانی توسط بانکها و عدم توفیق در رفع مشکلات شرکتهای لیزینگ
به عنوان بازوی یاری دهنده خریداران دو دلیل دیگر بروز رکود در این بازار
اعلام شده است.
بر اساس اعلام انجمن خودروسازان، توقف خروج خودروهای فرسوده ناشی از
کاهش شدید واردات در سال ۹۴، به فروش نرسیدن ۳۰ تا ۴۰ درصد خودروهای
وارداتی در ۲ سال گذشته و آغازجنگ کاهش قیمتها توسط یک شرکت وارد کننده،
برای فروش سریعتر خودروهای وارداتی مدل ۲۰۱۴ سبب شده تا رقابتی برای
دامپینگ عرضه خودرو در کشور به راه بیافتد.
این تشکل حامی خودروسازان اعتقاد دارد که مصاحبه های متعدد مدیران خودرو
ساز در مورد عرضه محصولات جدید شرکت خودشان و شرکای خارجیشان، منجر به
ایجاد حالت انتظار درمردم و به تاخیر انداختن خرید خودرو شده است.
انجمن خودروسازان در این تحلیل از وزارت صنعت خواسته تا کارگروهی برای
بررسی راهکارهای تحریک تقاضا تشکیل دهد و راه حل مناسب برای هر یک از
مشکلات صنعت خودرو را فراهم آورد.
به نظرم اين همه دلايل كه گفتي شايد در يك مقطع زماني تاثير گذاشته ولي دليلي اصل ناكارامد مديريت مديران است