صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۶ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۲۲۶۶۹۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۲۱ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۴
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پس از توافق ایران و غرب رفت‌و‌آمد هیات‌های تجاری به ایران افزایش یافته و مذاکرات اقتصادی با جدیت پیگیری می‌شود. یکی از مهم‌ترین صحبت‌هایی که میان مقامات ایرانی و طرف فرانسوی دنبال می‌شود بازگشت دوباره پژو به ایران است.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، شرکت خودروساز پژو پس از ۱۴ سال زیاندهی و در حالی که طی 23 سال حضورش در ایران راه را برای خودکفایی در تولید قطعات و محصولاتش در ایران بست و با خروج یک شبه کارشناسانش از ایران، زیان حداقل 800 میلیون یورویی و به عبارتی 2/3 تریلیون تومانی را نصیب کشورمان کرد، اکنون به یکی از محورهای مذاکرات مقامات ایرانی و فرانسوی تبدیل شده است.

در حالی که یک مقام تجاری فرانسه از سفر مسوولان ۱۵۰ شرکت فرانسوی به تهران خبر داده و اعلام کرده است: ما با روحیه فتح دوباره به مفهوم دقیق کلمه به آنجا می‌رویم به نظر می‌رسد قصد فرانسوی‌ها برای فتح کامل بازار خودروی ایران بسیار جدی باشد. همچنین طی هفته‌های جاری دو هیات بزرگ اقتصادی فرانسوی به ایران سفر می‌کنند که این موضوع دور جدید مذاکرات فرانسوی‌ها با خودروسازان ایران را تقویت می‌کند.
خطر امتیازگیری فرانسوی‌ها

از طرف دیگر با توجه نیاز شدید ناوگان هوایی کشور به تجهیز و نوسازی و در حالی که کشور فرانسه صاحب یکی از قدرتمند‌ترین شرکت‌های هواپیماسازی دنیا است به نظر می‌رسد این کشور قصد دارد از این نیاز این در سایر مبادلات خود به عنوان اهرم فشار استفاده کند.

براساس این گزارش، اکنون که شرکت هواپیماسازی ایرباس فرانسه تمایل خود را برای از سرگیری همکاری‌ها با ایرلان‌های ایرانی اعلام کرده است ممکن است نیاز کشور به خرید هواپیماهایی جدید قدرت چانه‌زنی رایزنان ایرانی را در مقابل ورود پژو پایین آورده باشد به‌خصوص در شرایطی که صنعت تولید هواپیما در دنیا تقریبا انحصاری بوده و ایران قدرت مانور چندانی در این زمینه ندارد.

در شرایطی که پیش از این خودروساز فرانسوی همه توافقات دوجانبه را به طور کامل و به صورت یکجانبه لغو کرد به‌گونه‌ای که صنعت خودروی کشور در ماه‌های ابتدایی تحریم با مشکل جدی تامین قطعه مواجه شد و حتی تولید برخی از مدل‌ها نظیر 206 و 207 تا مدتی به طور کامل متوقف شد مدیران خودروساز داخلی طرف قرارداد با پژو با سخنانی دو پهلو از بازگشت پژو به ایران خبر داده و گفته‌اند: کار با پژو تمام شده و قرارداد مشارکت با این خودروساز فرانسوی آماده امضا است.

خبری از سند نهایی نیست
صنعت خودروسازی کشور که در همکاری‌های گذشته خود با فرانسوی‌ها آسیب‌های جدی را متحمل شده بود برآن شد تا علاوه بر دریافت زیان‌های وارده شرکت‌های رنو و پژو برصنعت خودروسازی؛ دور جدید همکاری‌ها خود را با سیاست‌گذاری‌های مناسبی با فرانسوی‌ها آغاز کند. در حال حاضر از آغاز مذاکرات جدی خودروسازان با فرانسوی‌ها چندین ماه می‌گذرد اما هنوز خبری از دریافت زیان و تنظیم یک قرارداد نهایی نیست و همچنان دو طرف در حال مذاکره هستند.

این امر درحالی است که براساس اخبار در دوشنبه هفته جاری (21 سپتامبر) یک هیات بزرگ اقتصادی فرانسوی متشکل از 130 شرکت به همراه دو وزیر تجارت و کشاورزی به ایران سفر خواهند کرد که حضور دو شرکت توتال و پژو گمانه‌زنی انعقاد قرار داد نهایی میان فرانسوی‌ها و خودروسازان را تقویت می‌کند. علاوه بر این 10 روز بعد از سفر این هیات اقتصادی قراراست هیاتی از قطعه سازان و خودروسازان فرانسوی هم به ایران سفر کنند. این امرنشان می‌دهد که فرانسوی‌ها خیزجدی برای حضور پررنگ خود در بازار ایران و به ویژه صنعت خودروسازی کشور برداشته‌اند.

در حال حاضر پژو که روزگاری یکی از اصلی‌ترین خودروسازان اروپایی بود و در شرایط کنونی جایگاه چشمگیری را در میان خودروسازان برتر جهان ندارد. از طرف دیگر هیات‌های دیگری از کشور‌های مختلف نظیر اتریشی‌ها، ایتالیایی‌ها و آلمانی‌ها پیش از فرانسوی‌ها راهی تهران شده‌اند و همکاری با خودروسازان آمریکایی هم دور از دسترس به نظر نمی‌رسد. همه این مسایل با در نظر گرفتن این نکته که پژو قبلا عدم پایبندی خود به تعهدات و قراردادهای دوجانبه را نشان داده یادآور ضرب‌الامثلی است که تاکید می‌کند: «آزموده را آزمودن خطاست.»

با این حال دور جدید مذاکرات ایران و فرانسه بر سر خودروسازی در راه است. طی هفته‌های جاری دو هیات بزرگ اقتصادی از کشوری که یادآور تجربه‌های تلخ همکاری هستند به ایران سفر خواهند کرد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
ناشناس
|
۰۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
فرانسه توی صنعت هواپیما سازی بسیار قدرتمند هست.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
بویینگ امریکا، امبرائر برزیل، سوخو و توپولف روسیه و شرکتهای ژاپنی نیز می توانند جای ایرباس را بگیرند.
سيد
|
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
يادمان باشد كه فرانسه زمان تحريم چه كرد
ناشناس
|
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
قابل توجه تندروها که دنیا را با ما دشمن کردن