صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۱۴ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۲۲۲۷۱۹
تعداد نظرات: ۵۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۳ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۴
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مشتریان ایرانی در حالی این روزها به هوای ورود خودروهای با کیفیت و دارای قیمت مناسب خارجی، بازار داخل را تحریم کرده‌اند که به گفته مدیران ارشد «جاده مخصوص»، این خودروها حداقل دو سال دیگر و البته با قیمت‌هایی بسیار بالاتر از آنچه مشتریان انتظارش را می‌کشند، عرضه خواهند شد.

به‌عبارت بهتر، با وجود تمام امیدواری‌هایی که پس از توافق هسته‌ای وین میان ایران و کشورهای 1+5، بابت ورود خودروهای ارزان و در عین حال با کیفیت، ایجاد شد، خودروسازان داخلی امیدی به این اتفاق نداشته و تاکید می‌کنند قیمت‌ها بسیار بالاتر از حد انتظار خواهند بود.

چرایی خوش‌بینی به آینده بازار
اما چه شد که مشتریان به آینده بازار خودرو کشور و ورود محصولات ارزان و با کیفیت امیدوار شدند؟

هرچند ریشه اصلی این امیدواری و خوش‌بینی، در توافق هسته‌ای وین است، اما پیش‌تر و پس از توافق ژنو (که یک سال و نیم پیش حاصل شد) نیز تصور ورود خودروهای خوب و با قیمت مناسب در اذهان مشتریان ایرانی وجود داشت. حالا پس از توافق قرار است تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران لغو شود و با این حساب، نه تنها دوستان بی‌وفای قبلی صنعت خودرو کشور می‌توانند به «جاده مخصوص» برگردند، بلکه سایر بزرگان خودروسازی جهان نیز اجازه حضور در یکی از بزرگ‌ترین و استراتژیک‌ترین بازار‌های خودرو خاورمیانه را خواهند داشت.

در این میان، خودروسازان داخلی نیز پس از توافق وین، به‌نوعی شتابزده عمل کرده و با اعلام و تایید اخبار مربوط به حضور بزرگان صنعت خودرو دنیا در ایران، عملا با دست خود بر رکود بازار دامن زده و سطح امیدواری و توقع مشتریان را بالا بردند. مطرح شدن نام خودروسازان بزرگی مانند فولکس واگن و فیات به‌عنوان شرکای آتی جاده مخصوصی‌ها، مشتریان را بسیار خوشحال کرد، چون حالا می‌توانستند خودروهایی مناسب و دارای کیفیت بالا را با قیمتی پایین و قابل قبول (درست آنچه که در بازار داخل عکس آن اتفاق افتاده) خریداری کرده و به اصطلاح از دست محصولات قدیمی فعلی، راحت شوند. اوضاع به شکلی پیش رفت که مشتریان حالا گمان می‌کنند از همین فردا قرار است خودروهای روز دنیا با قیمتی پایین روانه بازار کشور شوند و از همین رو خرید خودروهای داخلی را تحریم کرده و به انتظار خارجی‌ها نشسته‌اند.

اما آیا این انتظار، منطقی است؟ آیا واقعا قرار است خودروهای روز دنیا با قیمتی پایین روانه بازار ایران شوند؟ و مهم‌تر اینکه کدام بازه قیمتی در بازار خودرو کشور، نقطه فرود محصولات خارجی جدید خواهد بود؟ زیر 30 میلیون؟ زیر 50 میلیون یا زیر 100 میلیون؟ پاسخی که خودروسازان و فعالان صنعت خودرو به این پرسش‌ها می‌دهند، برای متقاضیان خودرو امیدوارکننده نیست. گنجانده، چه آنکه آنها به صراحت ورود محصولات با کیفیت و دارای قیمت مناسب (قیمت مدنظر مشتریان ایرانی) به بازار کشور را رد می‌کنند. به گفته آنها، نه تنها ورود خودروسازان بزرگ دنیا به ایران پروسه‌ای زمانبر است و حداقل یک سال و نیم طول خواهد کشید؛ بلکه محصولات آنها نیز قرار نیست با قیمت‌های پایین (مثلا زیر 30 میلیون و حتی زیر 50 میلیون تومان) روانه بازار کشور شوند.

حداقل قیمت خودرو جدید اروپایی
اما ببینیم مدیرعامل ایران خودرو در مورد قیمت خودروهای آینده بازار کشور چه می‌گوید. به اعتقاد هاشم یکه‌زارع، حضور خودروسازان خارجی در ایران، زمان می‌برد و از طرفی، نمی‌توان این طور تصور کرد که محصولات آنها با قیمتی پایین روانه بازار داخل خواهد شد. وی با بیان اینکه مشتریان انتظار خرید خودروهای روز اروپایی با قیمت 20 تا 30 میلیون تومان را دارند، تاکید می‌کند:بعید می‌دانم قیمت خودروهایی که قرار است در آینده و پس از لغو تحریم‌ها روانه بازار ایران شوند، کمتر از 70 میلیون تومان باشد. به گفته مدیرعامل ایران خودرو، امکان کاهش قیمت خودروهای خارجی که به ایران می‌آیند، وجود دارد اما این کار نه تنها زمانبر است، بلکه مستلزم ثابت ماندن هزینه‌های تولید در کشور بوده و به این راحتی‌ها نمی‌توان آن را محقق کرد. اظهارات مدیرعامل ایران خودرو از این حکایت دارد که تولید خودرو با کیفیت و در عین حال ارزان در ایران، عملا در شرایط فعلی امکان‌پذیر نیست و بیشتر به رویا می‌ماند تا واقعیت. رویایی بودن این ماجرا از آنجا سرچشمه می‌گیرد که در حال حاضر کم‌کیفیت‌ترین خودروهای داخلی که سالیان سال از طراحی و تکنولوژی آنها گذشته، با قیمتی بالا (از نظر مشتریان و برخی کارشناسان) به تولید می‌رسند؛ بنابراین چطور می‌توان امیدوار بود که مثلا فولکس و فیات را با قیمت مناسب از نظر افکار عمومی، تولید کرد.

آن طور که خودروسازان می‌گویند، در حال حاضر هزینه تولید خودرو در کشور بالا بوده و حتی برخی خودروها نیز با حاشیه زیان تولید می‌شوند؛ بنابراین از آنجا که خودروسازان خارجی نیز قرار است در همین فضای کسب و کاری که داخلی‌ها کار می‌کنند، فعالیت انجام دهند، نمی‌توان چندان به ساخت خودروهای دارای کیفیت و قیمت مناسب، امید داشت. البته قطعا اگر فضای کسب و کار در کشور با توجه به لغو آتی تحریم‌ها، بهبود یابد، مقدمات کاهش هزینه‌های تولید نیز ایجاد خواهد شد، منتها پرسش این است که آیا به سرمایه گذاران (خودروسازان) خارجی آزادی عمل در ایران داده خواهد شد؟ و اینکه آیا مثلا فولکس و فیات می‌توانند در همان فضا و شرایطی که در کشورهای خود خودرو می‌سازند، در ایران نیز به تولید مشغول شوند و محصولاتی با کیفیت و البته ارزان (از دید مشتریان ایرانی) تولید کنند؟ به اعتقاد خودروسازان داخلی، یکی از دلایل اصلی گرانی و کم‌کیفیتی خودرو‌های ایرانی، مهیا نبودن فضای مناسب برای تولید است، به‌نحوی‌که اگر هزینه‌های بانکی و دولتی کاهش یابند، قیمت‌های فعلی تا مرز 40 درصد افت خواهند کرد. به گفته آنها، خودروسازان خارجی نیز مجبورند در فضای فعلی کشور کار کنند و از همین رو نمی‌توان خیلی به تولید محصولات ارزان دل خوش کرد.

منبع: دنیای اقتصاد
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲۸
رضا
|
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
حرف مرد یکی است نخریم صفر را تا ارزونی وکیفیت
سیروس
|
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
خدا رو شکر یکبار به چشم دارم مشاهده می کنم مردم با هم هماهنگ هستند برای عدم خرید محصولات با کیفیت پایین و بعضا قطعات بکار رفته دست دوم در این خودروها.مطمئنا با صبر و حوصله یکی دو ماه به نتیجه مورد قبول دست خواهیم یافت .
ناشناس
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
نمی خریم.
ناشناس
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
نمیخریم یا اصلاح میشن یا ورشکسته
جنوبی غیرتی
|
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
میخواستم پارس بخرم پولشم دارم اما بخاطر اتحاد با هموطنان عزیزم نمیخرررررررررررررررررررمممممم
سینا
|
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
بابا این مردم پول ندارن
ناشناس
|
۰۷:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
بازار رقابتی خودرو باعث با کیفیت شدن می شود هم چنین دیگه پراید که مثل حلبی است مجبور است ارزانتر شود
خسرو
|
۰۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
من که محال بخرم تا پراید قیمتش بشه 5 ملیون
ناشناس
|
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
فکر این باشید که رضایت مشتریان رو فراهم کنید .
ناشناس
|
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
این تحلیل سایت شما بیشتر به طرف خودروسازان داخلی بود و اینکه مردمو تشویق میکنین بیان خودروی پاخلی بخرن
علی
|
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
چرا ما باید بیست ملیون پول بدیم واسه حلبی.... انصافا خودمون ماشین بسازیم با تمام امکاناتش بیست ملیون در نمیاد....
نریمان
|
۰۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
به حمدالله مردم دارن متوجه میشن. حتی اگه قیمت خودرو هم یه کوچولو کاهش بدن. دیگه اون جریان سود جوی بر نگرده عالیه. الان ضرر ایران خودرو و سایپا شیبش زیاد شده. ولی با این. درک اقتصادی که به وجود امده. حتی اگه مردم رو به خرید وا بدارن. شیب ضررو کم کردن.
ناشناس
|
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
من میخواستم ماشین خودم رو عوض کنم ولی تا 10 سال دیگه هم باشه بخاطر دیگران وهم خودم فقط صبرم کنم
ناشناس
|
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
اگه بخوام محصول داخلي بخرم دست دوم تميز همون کار صفر رو برام ميکنه افت قيمتشم کرده
رضا
|
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
یه دوستی دارم که توی آلمان زندگی میکنه میگفت اونجا 206 مدل2008 که از نظر کیفیت خیلی بهتر از 206 ساخت ایران خودروست به پول ما میشه 5 میلیون تومان ...
پاسخ ها
ناشناس
| |
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
سلام 206 تو آلمان همین امروز 5000 یورو
ناشناس
|
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
واقعا مایه تاسفه اقای ریس قبول داره که داره ماشین بی کیفیت و گرون تولید میکنه.جالبتر اینکه میگه فکر نکنید که ما اجازه بدیم خودروساز خارجی بیاد خودرویی با اون کیفیت کشورش بسازه.اقا از اونم نمیخریم.اتفاقا داریم به بی ماشینی عادت میکنیم.اگه بود میخریم اگع نبود نمیخریم.در ضمن خواهشا به شعور ملت توهین نکن
پاسخ ها
دانشبد
| |
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
تازه اگه کسی مجبور هم بشه بخره،دست دوم میخره که هم کیفیتش بیشتره هم قیمتش مناسب تره
ناشناس
|
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
ضررر؟ پس چرا پرشیا 6500 دلار صادر میشه؟؟؟
رضا
|
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
خودروی داخلی باید خیلی ارزونتر و با کیفیت تر باشه تا بریم بخریم نه اینکه هم گرون بخریم هم جنس بد
ناظر
|
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
یک کارمند در کشورهای اروپایی و ... میتواند با حقوق یکسال خودش یک خودروی لوکس به حساب اینجا تقریبا 80 90 میلیونی بخرد در حالیکه یک کارمند در ایران حداکثر میتواند یک پراید بخرد.
حمید
|
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
من یه پرای 87دارم ولی آنقدر عیبهاشو گرفتم که الآن مطمئن هستم از یک پراید صفر بهتره
نوید
|
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
اگر فقط تعرفه گمرکی ورود ماشین های خارجی نصف بشه، خواهیم دید که این مصاحبه های از نگاه بالا و رجزخوانی تبدیل به التماس میشه.
ناشناس
|
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
قیمت را بازار تعیین میکنه نه شما.همی الانم زیر قیمت کارخونه میفروشن
علی
|
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
اینقد نمی خریم تا قیمتا برگردند
سامان
|
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
قیمت خودرو تابع مکانیزم بازار و قدرت خرید متقاضیان و رعایت اصل مشتری مداری است طبیعی است با قیمتهای نجومی فعلی و اصرار خودروسازان بر بهره گیری از انحصار موجود صنعت خودرو سازی بیش از پیش دچار رکود خواهد شد.
پاسخ ها
محسن
| |
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
توی ایران اینطور نیست و اونها راه فروشش را بلدند!!
ناشناس
|
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
اقا خودروهای جدیدم گرون بود نمیخریم ..... اقا گرون نمیخریم .... نمیخریم ... نمیخریم
ناشناس
|
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
چرا قيمت خارجيا ارزون نميشه آقاي مهندس؟
ناشناس
|
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
به نظرمن مردم نبایدخودرو داخلی بخرند سزای گرانفروش نخریدن است
ناشناس
|
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
بازم گزارش سفارشی
شهرام
|
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
اين بحثها رو ميكنند كه مردم از كمپين نخريدن خودرو دست بردارند ولي ما همچنان به كمپين نخريدن خودرو ادامه ميديم تا قيمتها واقعي بشه .
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
این خودروهای بی کیفیت مفت گرونند.
ناشناس
|
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
بابا مردم پول ندارن پول
وضع بازار خبر نداری انگار؟
رضا
|
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
منم اگه خودروهام فروش نمیرفت همین حرف میزدم
ناشناس
|
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
نخیر
ناشناس
|
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
این قیمتهایی که برای خودروها مشخص میکنید از زبان خودروسازان
نادر
|
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
زیان ده!!!!؟
خندیدیم!
ماششین ده میلیونی رو چهل میلیون میدید!
خاطرا
|
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
ایران خودرو و سایپا باید تاوان ظلم دهها ساله آشغال فروشی و گرون فروشی رو بدن
دیگه ازشون نمی خریم!!!
پاسخ ها
معراج
| |
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
کاملا درست
saman
|
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
این حرفها فقط وفقط برای اینه که به مردم بقبولونن با ورود خوردرو های خارجی اتفاق خاصی نميفته و مردم رو مجاب به خرید همان خودرو های خودشان باقيمت افسانه ای بکنند
اکبر
|
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
انشاله ایران خودرو و سایپا .............
ناشناس
|
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
این دنیای اقتصاد بدجور سنگ خودرو سازها را به سینه می زنند
ناشناس
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
شنیدم در یک نمایندگی یا انباری 80 هزار خودرو صفر وجود دارد یه توصیه به مدیران ایران خودرو اگر همین حالا 2 میلیون تومان کمتر بفروشید تمامی به فروش میرود و بهتر است یکیشو برای من کنار بزارید تا آفتاب نخوردش.!
ناشناس
|
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
چقدم جسورانه حرف میزنه.
من همچنان خودرو نخواهم خرید
کم سواد
|
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
تحریم تا نصف شدن قیمت خودروهای خودروسازان
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
نصف قیمت هم گرونه به خدا قسم.
پراید الان 20 تومنه! به خدا قسم 3 تومن هم بشه بازم گرونه این ارابه مرگ!
ناشناس
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
جناب آقاي مهندس يكه زارع گرامي بجاي محاسبات قيمت خودروهاي خارجي لطفا" بفرمائيد "چرا و با وجود اينهمه حمايت از همه جهات و انحصار خودرو در طول ساليان دراز ؛ هنوز خودروهاي غير استاندارد و بي كيفيت توليد ميكنيد كه موجب مرگ هموطنان ميگردد ؟!!"
مهدی
|
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
این حرف مدیران خودروساز یه ....محض هست. بنده خودم تو ایران خودرو کار می کنم و مهندس هستم باید بگم اتفاقا مردم درست فهمیدن الان ایران خودرو بیش از 100000 خودرو انباری داره
ناشناس
|
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
ما دیگر هیچگاه از ایران خودرو و سایپا خودروهای دهه 1990 میلادی را نخواهیم خرید حتی اگر خودروهای جدید را نتوانیم بخریم
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
مگر خودرو کار کرده خوب در بازار موجود نیست
ناشناس
| |
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
مگر محصولات چینی در همین فضا تولید نمیشن چرا تا 117 در صد افت قیمت داشتن در ثانی شما محصولات المانی با 70 میلیون یا 100 میلیون را با تولیدات بی کیفیت وطنی مقایسه می فرمایید