صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۵ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۲۲۱۳۶۲
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۴ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور اعلام کرد: هرچند هنوز تحریم‌ها در عرصه عملی لغو نشده‌اند، اما از هم‌اکنون تمام ظرفیت شرکت فرودگاه‌ها بسیج شده تا بتواند از این فضا بیشترین استفاده را کرده و با دقت بهترین انتخاب را داشته باشد.

رحمت‌الله مهابادی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به خبرنگار ایسنا درباره‌ی مذاکراتی که میان ایران و کشور‌های خارجی در فضای پس از تحریم شکل گرفته، اظهار کرد: با توجه به گسترده‌بودن تحریم‌ها علیه صنعت هوایی، ما در این زمینه محدودیت‌های زیادی داشتیم، اما خوشبختانه با توجه به ظرفیتی که در آینده به وجود خواهد آمد امیدواری برای استفاده از ظرفیت پس از تحریم بسیار بالا رفته و شرکت فرودگاه‌ها در این زمینه فعالیت خواهد کرد.

وی ادامه داد: در طول روزها و هفته‌های گذشته رفت‌وآمدهای بسیاری از سوی کشورهای اروپایی و دیگر کشور‌ها وجود داشته و پیشنهادات مختلفی از جانب آنها برای شرکت فرودگاه‌های ایران آورده شده است که تمام متخصصان در شرکت فرودگاه‌ها تلاش می‌کند با بررسی دقیق این پیشنهادات بهترین انتخاب را برای مردم ایران به ارمغان آورند تا از فضای پس از تحریم بیشترین استفاده صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور در پاسخ به سوال ایسنا درباره‌ی استفاده شرکت فرودگاه‌های کشور از منابع و تسهیلات دولتی، صندوق توسعه ملی نیز گفت: با توجه به ساختاری که صندوق توسعه ملی دارد باید منابع آن به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی اختصاص یابد. البته این موضوع نیز با توجه به برخی پیچیدگی‌ها با سختی‌هایی همراه بوده است. ما تلاش می‌کنیم بستر لازم برای سرمایه‌گذاری‌های جدید فراهم شود اما در این زمینه شرکت فرودگاه‌ها از نظر قانونی نمی‌توانند از صندوق توسعه ملی کمکی دریافت کنند.

مهابادی با اشاره به دو غفلت بزرگی که در طول سال‌های گذشته در شرکت فرودگاه‌های کشور به وجود آمده، اظهار کرد: یکی از آنها غفلت از منابع انسانی شرکت فرودگاه‌ها بوده که در این زمینه نیاز به تربیت و افزایش تعداد نیروهای متخصص وجود دارد و موضوع مهم دیگر نیاز به بهبود وضعیت خدمت‌رسانی به مردم و افزایش کیفیت آن در فرودگاه‌های اصلی کشور بوده است.

وی ادامه داد: یکی از دغدغه‌های مهم دکتر آخوندی جدای از افزایش ایمنی، بهبود خدمات‌رسانی به مردم و تامین حقوق شهروندی مردم است از این‌رو در شرکت فرودگاه‌ها تلاش بر این شده با نام‌گذاری سال به افزایش و ارتقاء سطح ایمنی و خیزبرداشتن در راستای توسعه کیفیت تلاش برای بهبود اوضاع و رسیدگی به این دو غفلت بلند‌مدت فراهم شود.البته ما ماه‌هاست در این زمینه کار خود را آغاز کرده‌ایم و امیدواریم با رسیدن منابع اعتباری لازم، این مهم فراهم شود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور با اشاره به چند طرح مهم در دستور کار از سوی شرکت فرودگاه‌ها تصریح کرد: قرار است با صرف 250 میلیارد تومان تجهیزات کمک‌ ناوبری، ارتباطی و راداری ارتقاء پیدا کند با صرف 390 میلیارد تومان بیش از 60 طرح مهم نازل بر بهسازی فرودگاه‌ها اجرایی شود و همچنین 130 میلیارد تومان نیز صرف تجهیزات فرودگاهی جدید شود. در طول هفته دولت نیز از چند طرح مهم در این عرصه رونمایی شده و بهره‌برداری‌هایی صورت می‌گیرد.

وی یکی از مهم‌ترین طرح‌ها در شرکت فرودگاه‌ها را بحث تحول خدمات‌رسانی به مردم عنوان کرد و گفت: متاسفانه بخش قابل توجهی از تمرکز شرکت فرودگاه‌ها در سال‌های گذشته صرف ساخت‌وساز، کلنگ‌زنی و افتتاح پروژه‌های مختلف بوده است. در طول سه دهه گذشته اصل تفکر به ساخت‌وساز و تجهیز پرداخته شده که باعث غفلت از خدمات‌رسانی به مردم شده است.

مهابادی ادامه داد: آنچه که امید داریم در دولت تدبیر و امید به آن دسترسی پیدا کنیم کنار زدن برخی از ناهنجاری‌ها در خدمات‌رسانی و البته استفاده از فضای پساتحریم بوده است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور با انتقاد از وضعیت ساخت فرودگاه‌های اقماری در مناطق مختلف کشور اظهار کرد: در شرایطی که در بسیاری از فرودگاه‌های کشور از جمله مهرآباد، امام خمینی (ره) و مشهد در شرایط احتیاط هستیم و اگر به آنها رسیدگی نکنیم به وضعیت قرمز خواهیم رسید و البته در فرودگاه‌های مراکز استان نیز نزدیک به احتیاط فعالیت خود را ادامه می‌دهیم اما متاسفانه شاهد تاسیس فرودگاه‌هایی بوده‌ایم که در سال‌های گذشته در مناطق مختلف کشور ساخته شده و استفاده از آنها چندان ممکن نیست.

وی اضافه کرد: در این فرودگاه‌های مناطق دورافتاده وضعیت ما برای مدت‌ها سبز خواهد بود زیرا امکان استفاده از آنها در شرایط فعلی وجود ندارد.

مهابادی با انتقاد از ساخت یک باند بسیار بزرگ و پرظرفیت در یکی از فرودگاه‌های مناطق کوچک کشور اظهار کرد: تنها برای ساخت باند این فرودگاه نزدیک به 64 میلیارد تومان هزینه شده که آن را تبدیل به چهاردهمین باند فرودگاه جهان می‌کند این در شرایطی است که به هیچ عنوان امکان استفاده از این باند برای هواپیماهای بزرگ وجود ندارد و صرفا بلااستفاده خواهد بود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور با بیان این‌که شرکت فرودگاه‌ها تلاش می‌کند به جای افزایش ساخت‌وساز‌ها به بهبود خدمات بپردازد، اظهار کرد: این طرح که از پروازهای حج امسال آغاز خواهد شد در چند حوزه مختلف از جمله اطلاعات فرودگاهی، حضور نیروهای متخصص در این حوزه و امکان ارتباطات با شماره پیامکی با مسافران، تورها و مستقبلین امکان راهنمایی دقیق آنها وجود داشته باشد تا تمام افرادی که حتی برای نخستین بار به فرودگاه وارد می‌شوند بدون مشکل مسیر خود را پیدا کنند.

وی با اشاره به طرح‌های کیفیت خدمات در فرودگاه‌های بزرگ اظهار کرد: با اختصاص بودجه‌ها و اعتبارات مختلف وضعیت تابلوهای راهنمایی، تاسیسات خدمات‌دهی و حتی خطوط تاکسیرانی فرودگاه‌ها بهبود خواهد یافت. تنها در حوزه تاکسیرانی حدود 1200 دستگاه خودروی متحدالشکل به زودی کار خود را آغاز خواهند کرد که امیدواریم به بهبود خدمات و امنیت مسافر منجر شود.

مهابادی افزود: در کنار آن افتتاح پارکینگ طبقاتی فرودگاه امام خمینی (ره) و تلاش برای ارائه‌ی وای فای در تمام فرودگاه‌های کشور و اختصاص جایگاه مناسب برای مادرانی که کودکان خردسال دارند از جمله دیگر برنامه‌ها در این عرصه خواهد بود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به وضعیت نه چندان مطلوب شرکت فرودگاه‌ها در تامین درآمد‌های جدید و استفاده از منابع درآمدی اعلام کرد: متاسفانه شرکت‌ فرودگاه‌ها یک شرکت انتفاعی محسوب نشده و نیاز به دریافت هزینه خدمات خود برای ادامه‌ی خدمات‌رسانی است. یکی از عمده‌ترین بخش‌های درآمدی ما استفاده از درآمد خدماتی است که به ایرلاین‌ها ارائه می‌شود که متاسفانه این موضوع نیز در مدت‌های گذشته با مشکلات جدی روبه‌رو شده است.

وی با بیان این‌که در حال حاضر میزان بدهی ایرلاین‌ها به شرکت فرودگاه‌ها به حدود 650 میلیارد تومان رسیده، اظهار کرد: هرچند ما تلاش کردیم در طول ماه‌های گذشته برای کمک‌رسانی به ایرلاین‌ها و البته حمایت از سیاست‌های دولت تعرفه را بر مبنای قانون که به ما اجازه افزایش تعرفه‌ها را به دو برابر داد اجرایی نکنیم، اما با این وجود هنوز هم بدهی ایرلاین‌ها به ما افزایش می‌یابد و بسیاری از آنها نظمی در پرداخت بدهی‌ها ایجاد نکردند.

مهابادی اضافه کرد: ایرلاین‌هایی مانند هما یا ماهان که در حوزه لغو پروازهای حج زیان‌ده شده‌اند با نظم بیشتری هزینه خدمات خود را ارائه می‌دهند اما متاسفانه هستند ایرلاین‌هایی که ترجیح می‌دهند به جای این هزینه به کارهایی در حوزه تجاری روی بیاورند. ما به شکل رسمی و قاطع اعلام می‌کنیم شرکت فرودگاه‌ها برنامه دارد با بعضی از این ایرلاین‌ها برخورد کند تا تکلیف بدهی‌های معوق روشن شود. در صورتی که ما نتوانیم این هزینه‌ها را دریافت کنیم احتمال تعلیق شدن خدمات فرودگاهی وجود دارد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور افزود: تمام درآمد ما در شرکت فرودگاه‌ها از طریق همین خدمات تامین می‌شود، زیرا به جز فرودگاه امام خمینی (ره) هیچ یک از دیگر فرودگاه‌های کشور در حال حاضر سود‌ده نیستند و حتی درآمد ما در این فرودگاه نیز به هیچ عنوان قابل قیاس با درآمد گمرک نمی‌شود.

وی همچنین درباره‌ی وضعیت پروازهای عبوری از آسمان ایران نیز گفت: در حال حاضر به‌طور متوسط 950 پرواز در روز از آسمان ایران گذر می‌کند که هرچند این رقم نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد، اما پیش‌بینی می‌کنیم که این روند رشد متوقف شده و حتی در آینده کاهش پیدا کند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور خاطر نشان کرد: برای حفظ این آمار و البته بالابردن تعداد پروازهای عبوری نیاز به کمک و یاری تمام دستگاه‌ها به ویژه نیروهای انتظامی است که البته واقعا در سال‌های گذشته نیز به ما کمک بسیاری کردند. ما باید مسیر‌های عبوری از کشور را طوری تجاری‌سازی کنیم که امکان رقابت با دیگر کشورها را داشته باشیم.