صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۱۲ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۲۲۱۰۹۲
تعداد نظرات: ۴۰ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۰ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۴
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 تشدید رکود در بازار خودرو کشور در حالی این روزها به سوژه‌ای داغ تبدیل شده که شاید «خوش‌بینی محض ایرانی‌ها به حضور خودروسازان بزرگ خارجی در جاده مخصوص» و «تولید و عرضه محصولات باکیفیت و دارای قیمت مناسب» بیش از هر مساله دیگری به این رکود دامن زده است.

هرچند این «خوش‌بینی» طی یک ماه گذشته و پس از «توافق هسته‌ای وین» میان ایران و کشورهای گروه 1+5، شدت یافته است، اما ریشه‌ای حدودا یک سال و نیمه دارد و پس از توافق هسته‌ای ژنو، در میان نه فقط مشتریان بازار خودرو که در بین بخش بزرگی از جامعه ایران به وجود آمده است. توافق‌های هسته‌ای که میان ایران و کشورهای گروه 1+5 در ژنو، لوزان و به خصوص در وین رخ داد، مشتریان بازار خودرو کشور را به حضور خودروسازان بزرگ دنیا در ایران خوشحال کرد تا آنها از دو جهت نسبت به آینده امیدوار شوند؛ اول اینکه این «حضور» می‌تواند عرضه محصولاتی با کیفیت و متناسب با استانداردهای جهانی در ایران را به دنبال داشته باشد و دوم اینکه خودروهای عرضه شده قیمت مناسبی خواهند داشت.

به‌عبارت بهتر، بخش قابل‌توجهی از ایرانی‌ها با این تصور که قرار است محصولاتی جدید و با کیفیت و دارای قیمت مناسب روانه بازار کشور شوند، فعلا خرید خودرو را تحریم کرده‌اند. آنها در واقع بیم این را دارند که در صورت خرید خودرو در مقطع فعلی، در آینده و پس از ورود محصولات جدید به کشور متضرر شوند، بنابراین فعلا دست نگه داشته و چشم به آینده دوخته‌اند. این دسته از مشتریان خرید خودرو در این شرایط را ریسک دانسته و می‌خواهند آنقدر صبر کنند، تا در بهترین زمان ممکن، مناسب‌ترین و به‌صرفه‌ترین خودرو را بخرند. این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان، حضور خودروسازان بزرگ دنیا در ایران و تولید و یا ورود خودروهای به روز و دارای قیمت و کیفیت مناسب به کشور، پروسه‌ای زمانبر به‌شمار می‌رود و شاید دو سال به طول بکشد. به گفته آنها، از طرفی مشخص نیست خودروهای آینده بازار ایران دارای قیمت مناسبی برای مشتریان باشند، به نحوی که حتی اگر امثال فولکس واگن و فیات و سیتروئن و بنز و... هم به ایران بیایند و خودرو تولید کنند، شاید قیمت محصولات آنها نتواند بخش بزرگی از مشتریان داخلی را راضی و شرایط را برای خودرودار شدن‌شان فراهم کند.

ورود خودروهای جدیددو سال دیگر
هرچند پس از توافق هسته‌ای وین، اخبار زیادی مبنی بر حضور خودروسازان خارجی در ایران منتشر شد، اما تا به امروز هیچ قراردادی میان آنها و شرکت‌های خودروساز داخلی به امضا نرسیده است. نه تنها قراردادی امضا نشده، بلکه نه خودروسازان خارجی برنامه‌ای برای حضور در ایران ارائه داده‌اند و نه داخلی‌ها از جزئیات مذاکرات خود با شرکت‌های خارجی و زمان حضور آنها در «جاده مخصوص» به میان می‌آورند. پژو و رنو از فرانسه، فولکس واگن و بنز از آلمان و فیات از ایتالیا، از جمله شرکت‌هایی هستند که تمایل خود برای حضور در بازار ایران را اعلام کرده و حتی مذاکراتی نیز میان آنها با خودروسازان کشور انجام شده است، اما زمان حضورشان اصلا مشخص نیست. در این بین، حتی پژو و رنو که پیش‌تر طعم بازار خودرو کشور را چشیده‌اند و مذاکراتی بسیار جدی میان آنها و غول‌های جاده مخصوص انجام شده نیز جزئیات برنامه خود برای حضور در ایران را اعلام نکرده‌اند، چه رسد به فولکس و فیات که تازه در مراحل اولیه مذاکرات با ایران خودرو و سایپا قرار دارند. این موضوع به خوبی نشان می‌دهد حضور بزرگان خودروسازی دنیا در ایران، پروسه‌ای زمانبر به شمار می‌رود و این طور نیست که از فردای لغو تحریم‌ها، فولکس و فیات و پژو و رنو و... محصولات جدید خود را روانه بازار ایران کنند. آن طور که سعید لیلاز کارشناس اقتصادی کشور در گفت و گو با اقتصادنیوز عنوان کرده، اگر بین خودروسازان داخلی و خارجی تفاهمی شکل گیرد حداقل دو سال طول می‌کشد تا آن تفاهم یا قرارداد به مرحله تاثیرگذاری خود بر بازار نزدیک شود. به گفته وی، این گونه نیست که بگوییم مثلا امروز فولکس واگن یا فیات به ایران آمده‌اند پس دست نگه داریم و خودرو نخریم تا ارزان شود؛ زیرا ورود خودروهای جدید دو سال طول خواهد کشید. اظهارات لیلاز را دبیر انجمن خودروسازان نیز به نوعی تایید کرده و می‌گوید که تولید خودروی جدید با شرایط اعلام شده حداقل دو سال زمان نیاز دارد و نباید تصور کنیم مثلا از شش ماه دیگر خودروهای جدید اروپایی یا خارجی وارد خطوط تولید خواهند شد. احمد نعمت بخش تاکید کرده که پس از تصویب برجام در مجالس ایران و آمریکا، دو سه ماه طول می‌کشد تا مناقصه‌ها برای حضور خودروسازان خارجی در ایران برگزار و تازه معلوم شود چه شرکتی برنده آن می‌شود. به گفته وی، پس از انتخاب طرف خارجی هم چند ماه باید برای مذاکرات و عقد قرارداد زمان گذاشت و چندین ماه دیگر نیز بابت ساخت قالب خودروهای جدید و تولید و عرضه آنها به بازار حوصله کرد.

خودروهای ارزان می‌آیند؟
اما دلخوشی دیگر مشتریان ایرانی، ورود خودروهای دارای کیفیت و قیمت مناسب به کشور است، چه آنکه آنها امیدوارند با حضور بزرگان خودروسازی جهان، صاحب محصولاتی ارزان‌تر و البته با کیفیت‌تر از خودروهای داخلی شوند. این در شرایطی است که به اعتقاد کارشناسان، تضمینی برای ورود خودروهای ارزان به کشور وجود ندارد؛ زیرا خودروسازان خارجی به هر حال مجبورند در فضای کسب و کار ایران فعالیت کنند و از طرفی، بعید است از پرداخت تعرفه واردات قطعات معاف شوند. به اعتقاد کارشناسان، مساله دیگر اینجاست که کیفیت بالا، قیمت خاص خود را نیز دارد؛ به‌عبارت بهتر، این طور نیست که مثلا فولکس و فیات خودروهای باکیفیت خود را با قیمتی ارزان در ایران عرضه کنند و ایرانی‌ها بتوانند با پول پراید و پژو 405، محصولات روز اروپا را سوار شوند. با این حساب حتی با حضور خودروسازان خارجی در ایران نیز شاید باز هم بخش قابل‌توجهی از مشتریان ایرانی نتوانند از این کلاه، نمدی برای خود بسازند و همچنان مجبور به خرید خودروهای داخلی باشند.

منبع: دنیای اقتصاد
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴۰
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۵۱
احمد
|
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
بیخودپولی که با هزاران زحمت بدست میاد بجیب چند کارخانه دار نریزید
ناشناس
|
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
مردم به جای خریدن ماشین از وسایل نقلیه ی عمومی استفاده کنن
ناشناس
|
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
به هر حال ما پول نداریم و نمی خریم
هر وقت پولدار شدیم بررسی می کنیم ماشین چینی بهتره یا ماشین چینی با برند ایرانی بعد تصمیم می گیریم
مژگان
|
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
مردم عزيز خواهش ميكنم نخريد ببينيم اين خودروسازها تا كي ميتونن بگن تحريم خودرو تاثيري نداشته و تقاضا هست
یک ایرانی
|
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
گذشته از نظرات محترم هموطنان عزیز در بالا . سوال بنده این است که واقعا یک ملت بزرگی مثل ایران با این همه فرهنگ اصیل و سطح دانایی و تحصیلات لیاقت همچنین ملتی واقعا سوار شدن اینگونه خودروهای بی کیفیت از هر نظر که جان بزرگترین سرمایه ملی رو که همین هموطنانمان هست رو به خطر می اندازه رو داراست؟
علی
|
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
عزیزان صبر کنید و ماشین صفر نخرید
ناشناس
|
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
من تو سایت فولکس واگن نگاه کردم با اقساط 36 ماهه ماهی حدودا 150 دلار میشه یه مدل خوب از فولکس واگن رو خرید! تقریبا میشه 20 میلیون تومان اونم قسطی!
ناشناس
|
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
جایگزین کردن خودرو اروپایی بجای چینی که نشد اقتصاد مولد
ناشناس
|
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
ملت شريف ايران توجه فرماييد
خودرو بي كيفيت گران نخريييييد
سپااااس
ناشناس
|
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
مردم تصمیمشون رو گرفتند
چه خودرو باکیفیت خارجی الان بیاد چه دوسال دیگه ما دیگه به خودروی بیکیفیت داخلی چنین پولهایی نخواهیم داد
ناشناس
|
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
تويوتا كمري در دبي حدود ٢٠ هزار دلار قيمتشه كه ميشه حدود ٧٠ميليون تومن ،چرا اين مبلغ رو بديم به يه ماشين چيني ؟
ناشناس
|
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
بهترین کار تحریم خرید خودرو ایرانی هست
ناشناس
|
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
سلام. اگر سمند 6 میلیون هم شود، بنده و اکثریت مردم ترجیح میدهند که باز هم نخرند و بجای آن ماشین خارجی بخرند.
ناشناس
|
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
ما مردم ایران هیچ وقت نخواستیم با پول پراید و پژو خودرو خوب خارجی بخریم بلکه
این خودروسازها هستند که پول خودروی خوب را به اسم پراید و پژو از ما مردم میگیرند
هادی
|
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
اگه ملت دوسال خرید ماشینای بنجل وطنی رو تحریم کنن اونوقت میبینیم ارزون میشه یا نه؟
ناشناس
|
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
به امید روزی که به حقمون برسیم و قیمت خودرو به سمت واقعی شدن بره
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
مگه شما هم اونجا خودرو ایرانی سوار میشین؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
این مشکلات نتیجه عدم ارتباط با غرب هستش
محمد
|
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
صبر میکنیم...صبر زیباست.
محمد
|
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
ما حرفی نداریم خودرو ایرانی بخریم نه اینکه بعضی شرکتها ایرانی حالا که بازار خراب شده وام میدهند ولی برای یک ماشین هفتاد و پنچ میلیونی برای یکسال ده میلیون کارمزد وام می گیرند
وام بدهید ولی بدون کارمزد، تا مردم تشویق شوند و نه اینکه نخرند و صبر کنند.
مهدی
|
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
به نظر بنده حقیر خودرو داخلی فوق فوقش سه تا پنج ملیون در بهترین شرایط ارزون تر بشه.
اما باز اگه مردم خودرو صفر نخرن حداقل شاید تو کیفیت و آپشن های خودرو یه تفاوتهایی ایجاد بشه که همونم خوبه
ناشناس
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
ایران خودرو باید از مونتاژ کاری به سمت شراکت در طراحی و تولید مشترک خودرو با استاندارهای روز ،ایران پتانسیل بزرگ شدن رو داره.
ناصر
|
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
مردم بایک عزم ملی ازخريدخودرهاي بی کیفیت داخلی خوداري کنند
ناشناس
|
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
به نظر میرسه نویسندگان این گونه مقالات بیشتر نگران نخریدن خودرو و کاهش قیمتها هستند تا اطلاع رسانی
حسین
|
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
حتی اگر خودروسازان خارجی هم به ایران نیایند ، خودروسازان محترم داخلی باید یه فکری برای تولید محصولات جدید و کیفی بکنند.
ناشناس
|
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
انتخاب جان این گزارش با واقعیت فاصله زیادی دارد و معلوم است که از طرف خودروسازان داخلی منتشر شده .که دارن ورشکست میشن چون مردم اگاه شده اند و متحد.
امیر
|
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
ماشین ایرانی بی کیفیت گرون نمیخریم
مهدی
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
مردم انتظار دارن خودروهای باکیفیت و امن خارجی رو باقیمت های جهانی که همه مردم دنیا سوار میشوند خریداری کنند . صنعت خودرو در ایران به بهانه حمایت از تولید داخلی ماشین بی کیفیت رو به قیمت گزاف به مردم تحمیل میکنه و واردات خودروهای خارجی هم به همین علت با تعرفه گمرکی بالا وارد میشه .
ناشناس
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
خداییش مثلا تیبا و دنا خوبه....قبول کنید.ماشینای خوبین.
امیر
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
حداقل کیفیت که بالا میره. همین 206 با قطعه چینی بهتر یا فرانسوی؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
چینی شدن قطعات بخاطر ارزان تر بودن قطعه چینی هست نه تحریم
همین الان "کویل 206 تیپ 5 " چینی 160 هزار تومن
نمونه فرانسوی همین قطعه 450 الی 500 هزار تومن
معراج
| |
۰۶:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
و ارزان بودن قیمت چینی بخاطر بی کیفیت بودن آن است!
ناشناس
|
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
ما که ننشستیم خودروی جدید بیاد.نشستیم طبق حرف خودرو سازها که تحریم خودرو و گرانیه مواد اولیه و ارز باعث گرانی خودرو شد حالا با کاهش این موارد باید قیمت خودرو نیز کاهش یابد حرفشون درست بوده گوش دادیم نشستیم عمل کنن.
حمید
|
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
این گزارش را خودروسازها سفارش داده‌اند؟
پاسخ ها
ali
| |
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
شك نكن!
علی
|
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
با صبر مردم همه مشکلات حل میشود انشاالله
ناشناس
|
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
چرا نتونيم با پول پرايد و پژو ماشين خوب سوار شيم
پاسخ ها
آرش
| |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
تعرفه دوست عزیز
دلیلش تعرفه گمرکی هست . هزینه شماره گذاری و ....
ناشناس
| |
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
مگر پراید چه اشکالی داره اینهمه تو سر این ماشین نزنید 80% شبیه پرادو است ( البته در نوشتن)
ناشناس
| |
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
پراید 20 میلیون تومن معادل 6000 دلار

با 6000 دلار فقط خودروی "نانو" محصول تاتاموتورز هندوستان رو میتونید بخرید.