پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : تبلیغات پرداخت به ازای کلیک، به مدلی
از تبلیغات اینترنتی نوین گفته میشود که فرد آگهیدهنده در ازای کلیکهایی که روی
تبلیغاتش میشود پرداخت هزینه را انجام میدهد. این کلیک میتواند روی یک لینک، یک
نتیجه جستجو در گوگل و یا یک بنر تبلیغاتی روی وبسایت یا اپلیکیشن موبایل باشد.
به گزارش
روابط عمومی شرکت ای نتورک، تبلیغات پرداخت به ازای کلیک، همانطور که از اسمش پیداست
به مدلی از تبلیغات اینترنتی نوین گفته میشود که فرد آگهیدهنده در ازای کلیکهایی
که روی تبلیغاتش میشود پرداخت هزینه را انجام میدهد. این کلیک میتواند روی یک لینک،
یک نتیجه جستجو در گوگل و یا یک بنر تبلیغاتی روی وبسایت یا اپلیکیشن موبایل باشد.
به طور
طبیعی کلیک روی تبلیغات باید در نتیجه علاقه کاربر و به صورت واقعی باشد و هر روشی
که باعث شود به طور مصنوعی و ساختگی بر روی تبلیغات کلیک انجام پذیرد دراصطلاح کلیک
تصنعی یا غیرواقعی خوانده شده و مجری تبلیغات با فرد یا رسانه خاطی برخورد خواهد کرد.
هر چند که سیستمهای پیشرفته مجری این مدل تبلیغاتی مانند گوگل و یا فیسبوک چنین کلیکهایی
را شناسایی و آنها را برای آگهی دهندگان بدون هزینه ثبت میکنند.
تاریخچه:
اولین
بار در سال ۱۹۹۶ (میلادی) در نرمافزاری
به نام Planet Oasis از این مدل پرداخت، برای کلیکهایی که شرکتها در
دایرکتوری نرمافزار دریافت میکردند، استفاده شد. در ابتدا شرکتها کمی محتاطانه با
این مدل برخورد کردند اما در انتهای ۱۹۹۷ (میلادی) بیش از ۴۰۰ برند مشهور از این مدل استقبال کردند.
گوگل آغازگر اصلی CPC در دسامبر ۱۹۹۹ تبلیغات جستجوگر خود را آغاز کرد و در اکتبر ۲۰۰۰ محصول تبلغاتی خود را با نام تجاری Google AdWords معرفی کرد. البته تا سال ۲۰۰۲ که مدل پرداخت به ازای کلیک معرفی شد کماکان از مدل پرداخت به ازای تعداد
نمایش استفاده میکرد. جالب است بدانید هماکنون ۹۶ درصد درآمد شرکت گوگل از تبلیغات ناشی میشود.
در حال
حاضر بزرگترین مجریان این مدل تبلیغاتی در دنیا شرکتهای گوگل، مایکروسافت، فیسبوک
و یاهو در پروژههای Google Adwords، Microsoft adCenter و Yahoo! Search
Marketing و Facebook-Ads هستند.
تبلیغات
CPC در ایران:
در اوایل
سال ۱۳۸۹ شرکتی تحت عنوان Anetwork تبلیغات پرداخت به ازای کلیک
در ایران را شروع کرد، سپس کافه بازار با معرفی سرویس "عدد" این مسیر را
با نمایش تبلیغات روی اپلیکیشنهای اندرویدی ادامه داد. تا قبل از این دوره آگهی دهندگان
بیشتر از تبلیغات پرداخت بر اساس مدت زمان نمایش بنر و یا لینکهای تبلیغاتی خود روی
تعداد محدودی وبسایتهای مطرح استفاده میکردند اما با روی کار آمدن این سرویسها و
گذشت ۵ سال از ورود این سبک تبلیغات نوین به ایران
سهم بسیاری از بازار تبلیغات اینترنتی به این مدل اختصاص یافته است.
تبلیغات
پرداخت به ازای کلیک از دید قانون:
همانطور
که قبلتر گفتیم در پیشروی صحیح این تبلیغات، کاربر در پی علاقه خود بر روی بنر، لینک
و یا نتیجه جستجو کلیک میکند و هرگونه تشویق کاربر به کلیک و یا تحویل کلیکهای غیرواقعی
توسط مجری تبلیغاتی شناسایی و برای آگهیدهندگان بدون هزینه ثبت میشود، در غیر این
صورت حقوق آگهیدهنده تضییع شده و او میتواند درخواست پیگیری از مراجع قضایی مربوطه
را داشته باشد.
لازم
به ذکر است که این مدل تبلیغاتی از طرف پلیس فتا کاملا قانونی شناخته
شده و آن را روشی مناسب برای جلوگیری از استفاده وبسایتها از روشهای غیرقانونی نظیر
پاپآپ و یا دزدیدن کلیکهای کاربران برای کسب درآمد میداند.
تبلیغات
پاپآپ و غیرقانونی
متاسفانه
برخی از افراد سودجو با استفاده از روش های مختلف در اینترنت به دنبال کسب درآمد هستن
و با استفاده از روش های غیرمعمولی مانند پاپآپ، ارسال ایمیل های ناخواسته سعی در
افزایش ترافیک سایت خود و یا حتی سعی در کسب درآمد از اینترنت دارند.
این
دسته روش ها نه تنها برای فرد آگهی دهنده هیچ وقت مناسب و اثربخش نخواهد بود. بلکه
می توانند کاربران را در اینتنرنت گمراه کند و از این رو در بسیاری از کشور های دنیا
همانند ایران با این دسته از سایت ها به صورت قانونی برخورد میشود.
پیگیری
موضوع از طرف مراجع قانونی و رسانه ها
موضوع
کلیک های غیرواقعی و پاپآپ چند وقتی است که در ایران به شدت از طرف پلیس فتا و مراجه
قانونی و همچنین رسانه ها دنبال میشود. اما با توجه به جدید بودن این موضوع در ایران
بعضا مشکلاتی در لیست کردن سایت ها متخلف پیش خواهد آمد. که توجه کارشناسان به این
موضوع و کمک به رسانه ها و مراجع قانونی در تشخیص ترافیک های واقعی از غیرواقعی و همچنین
دیگر روش های آزار دهنده برای تبلیغات اینترنتی میتواند کمک شایانی به این موضوع کند.