صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۰۲ مهر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۲۲۰۷۴۸
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۲ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۴
گروه پژوهش انجمن نجوم آماتوری ایران در روز پنجشنبه 22 مرداد به منظور رصد و ثبت بارش شهابی پرساووشی 94 به منطقه تاریخی الموت عزیمت کردند و در مختصات 36 درجه و 27 دقیقه شمالی و 50 درجه و 28 دقیقه شرقی مستقر شدند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

صفحه خواندنی ها را از اینجا دنبال کنید

مدیر انجمن نجوم آماتوری گفت: این گروه در این اقدام برخی از اجرام اعماق آسمان از جمله جرم های غیر ستاره ای، خوشه کروی ام4 و ام80، خوشه های باز ام6و ام 7 و ام45 (خوشه پروین)، سحابی های نشری ام8 (سحابی مردابی) و ام20(سحابی سه تکه)، سحابی های سیاره ای ام27(سحابی دمبل) و ام 57، کهکشان های ام 31، ام 32 و ام 110 را به همراه سیارات کیوان، اورانوس و... با تلسکوپ های قدرتمند رصد کردند.

مسعود عتیقی با اشاره به این که هدف این برنامه از ساعت 11 پنجشنبه شب 22 مرداد تا ساعت 5 صبح جمعه 23 مرداد رصد شهاب های بارش پرساووشی بود ، گفت: رصد گران تعداد 60 شهاب که پنج عدد از آنها آذرگوی های بعضا بسیار درخشان متعلق به این بارش بودند و رد نور برخی از آنها تا لحظاتی پس از عبور شهاب در آسمان باقی مانده بود، رصد کردند.

عتیقی خاطر نشان کرد: دنباله دار سویفت تاتل عامل این بارش شهابی است که هر 133 سال یکبار خورشید را دور می زند و این جرم از سری دنباله دارهای میان دوره محسوب می شود، سرعت شهاب های این بارش 225 هزار کیلومتر در ساعت است.


منبع: ایرنا