صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۰۵ مهر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۲۱۹۷۸۰
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۲۰ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۴
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 با وجود انتشار آمار مربوط به ميزان ذخاير طلاي دولت چين، بسياري بر اين باور هستند که آمار واقعي از آمار اعلام شده متمايز است. اما شايد با بررسي آمار ذخاير طلاي چين در بخش‌هاي مختلف اين کشور، بتوان تصويري واقعي‌تر از ميزان ذخاير طلاي چين ارائه داد.

به گزارش بيزينس اينسايدر، برخي از مردم معتقدند، طلا فلز بي‌خاصيتي است که تنها در جواهر سازي مي‌تواند کاربرد داشته باشد. آنها مي‌گويند نقش طلا در دنياي تجارت و اقتصاد امروز همانند نقش امروزي اسب در صنعت حمل و نقل است. دنيا از آن گذرکرده است و بر اساس سخن معروف «بن برنانکه» طلا تنها يک سنت است.

در طرف مقابل افرادي وجود دارند که معتقدند طلا ضروري است و در واقع پول صادق است. آنها مي‌گويند سوءاستفاده سريالي بانک‌هاي تجاري، بانک‌هاي مرکزي و دولت‌ها از پول اعتباري، بازگشت به سيستم طلا را اجتناب ناپذير کرده است.

البته به نحوي هر دو نظريه درست به نظر مي‌رسد اما در اين ميان روند قيمت طلا مشخص مي‌کند کدام نظريه پيروز خواهد شد. زماني که قيمت طلا بيش از 1800 دلار در هر اونس بود و همين‌طور افزايش پيدا مي‌کرد، بحران اول يونان اتفاق افتاده بود، بحران اقتصادي همه جهان را فراگرفته بود و اجراي سياست‌هاي انبساطي در دستور کار دولت‌ها قرار داشت، به نظر مي‌رسيد حق با نظريه‌اي باشد که مي‌گويد: طلا همان پول است. اما در حال حاضر که قيمت طلا به زير 1100 دلار در هر اونس کاهش يافته، بازارهاي سهام قدرتمند هستند، اقتصاد کشورهاي جهان بازسازي شده و بحران يونان نيز روزگار حاد خود را رد کرده، نظريه «طلا قديمي شده است» دست بالا را دارد.

البته در اين ميان اينکه اقتصاد چين -اين اقتصاد عظيم و نوظهور- چگونه فکر کرده و عمل مي‌‌کند نيز مهم است.

برخي اين‌گونه استدلال مي‌کنند که اينکه چين به عنوان بزرگترين توليد کننده طلا مطرح شده است و همچنين براي تبديل شدن به بزرگترين وارد‌کننده طلا نيز با هند در رقابت است، نشان‌دهنده اين حقيقت است که چيني‌ها به اهميت طلا پي برده‌اند و حتي معتقدند طلا همان پول است. عده‌اي مي‌گويند چيني‌ها دلارها و يا يوروهاي بدون پشتوانه را دوست ندارند و درصدد هستند با اتکا به اين ذخاير، يوآن را به عنوان يک ارز بين‌المللي معرفي کنند.

برخي ديگر نيز اين‌طور استدلال مي‌کنند که بسياري از مردم چين به طلا علاقه‌‌مند هستند و حتي به عنوان هداياي رسمي نيز طلا هديه مي‌دهند. از اين رو نياز به طلا در اين کشور زياد است.

اگر ذخاير طلاي چين در گزارش‌هاي رسمي 8000 تن اعلام مي‌شد آن‌گاه مي‌‌شد اين‌طور استدلال کرد که چيني‌ها به وضوح سياست «طلا يک دارايي پولي استراتژيک است» را قبول دارند. ضمن آنکه اين گزارش مي‌توانست به‌عنوان نشانه‌اي از ظهور يک رقيب اقتصادي و نظامي براي ايالت متحده آمريکا تلقي شود.

اما اين اتفاق نيفتاد. در گزارش چند هفته‌ پيش اعلام شد که ذخاير دولت چين رقم نااميد‌کننده‌ 1658 تن است. اگرچه اين مقدار نشان از رشد قابل توجه از آخرين گزارش ارائه شده در سال 2009 مبني بر ذخيره 1054 تني طلا دارد اما به هيچ عنوان نشان‌دهنده اين نيست که چيني‌هاي سياست پولي با پشتوانه طلا را در دستور کار خود دارند.

در واقع از 10 هزار تن طلايي که در دوره‌ زماني 2009 تا نيمه 2015 توليد يا وارد شده است تنها 604 تن توسط دولت ذخيره شده است. اين ميزان بسيار نااميد‌کننده است به حدي برخي از بيشتر بودن مقدار واقعي سخن مي‌گويند. با اين حساب بقيه 9400 تن طلاي توليد و يا وارد شده کجا رفته است.

برون سوچکي مطالعه‌اي را براي مشخص شدن اين مورد انجام داده است. او مي گويد: اينکه دولت چين بخش خصوصي اين کشور را به انباشت سرمايه تشويق مي‌کند منجر شده است به طور کلي از مجموع طلاي ورودي 55 درصد توسط بخش خصوصي و 45 درصد ديگر در بانک‌هاي‌تجاري و بانک مرکزي اين کشور نگهداري شود.

بر اساس جمع بندي او سطح ذخاير واقعي بانک مرکزي چين 2400 تن است که البته به ميزاني که مردم انتظار دارند نيست. بانک‌هاي تجاري 2060 تن از جريان ورودي طلا را نگهداري مي‌کنند و در آخر 6490 تن ديگر نيز در دست مردم است که در مجموع 10 هزار و 950 تن طلاي ورودي به چين را شامل مي‌شود.

منبع : اقتصاد نيوز