صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۵ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۲۱۵۵۰۱
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۳ - ۲۵ تير ۱۳۹۴
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شفقنا نوشت: آیت الله العظمی سبحانی شناختن حد و مرز توحید و شرک را برای مسلمانان و به ویژه طلاب و فضلا واجب و از اولویت ها دانست و به شبهه وهابیون درباب توسل به پیامبراکرم(ص) پاسخ داد.

این مرجع تقلید در سلسله سخنرانی های خود در ماه مبارک رمضان با موضوع شرک و توحید از منظر قرآن کریم که از شبکه دوم سیما پخش می شود؛ اظهار داشت: امروز برای مسلمانان لازم است که حدّ توحید و شرک را بشناسند؛ شناختن شرک و توحید برای علما و فضلا و کسانی که با مردم تماس دارند از واجبات و اولویت های اولیه است.

او در توضیح سخن خود اینگونه استدلال کرد: امروزه جماعتی پیدا شده اند که شرک و توحید را در دست گرفته و هرکس را بخواهند موحد و هرکه را بخواهند مشرک می خوانند لذا باید ببینیم قرآن کریم برای توحید و شرک چه مرزی را گفته است؟

آیت الله سبحانی خضوع بدنی و عقیده را دو عنصر اصلی در تحقق عبادت و روشن شدن مرز توحید و شرک برشمرد و گفت: اگر با این دو عنصر در مقابل خداوند متعال خضوع کردیم، عبادت صحیح می شود اما اگر با این دو عنصر در مقابل فردی خضوع کردیم، شرک در عبادت می شود.

او ادامه داد: آیا مسلمانان که در کنار قبر پیامبر اکرم(ص) نشسته و عرض ادب می کنند و از ایشان می خواهند که از خدا بخواهد در حقّ آنها استغفار کند، شرک می شود؟ در پاسخ باید گفت که در مقابل پیامبر اکرم خضوع کردیم اما او را نه خالق و نه کارگردان می دانیم بلکه او را افضل الخلائق می دانم که دعای او در حق مردمان مستجاب می شود.

این مرجع تقلید بیان کرد: اگر واقعا این عمل بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) شرک است پس در حال حیات ایشان هم شرک است؛ اما قرآن کریم دستور می دهد که مردم به منزل آن حضرت بروند و از او بخواهند که در حق آنها استغفار کند. آیا می شود عملی در حال حیات پیامبر عین توحید باشد و همان عمل پس از رحلت ایشان، عین شرک شود؟

او خطاب به وهابیون گفت: لالقل به مقدار فرزندان یعقوب (ع) عاقل باشید؛ فرزندان یعقوب گفتند پدرجان در حقّ ما استغفار کن و یعقوب پذیرفت؛ سئوال اینجاست که آیا فرزندان یعقوب با این درخواست، مشرک شدند؟

آیت الله سبحانی در پاسخ به شبهه این افراد که اگر فرد زنده باشد و درخواست استغفار کنند مشکلی نیست اما اگر بمیرد و بعد بگویند این شرک محسوب می شود؛ ابراز کرد: مگر موت و حیات میزان شرک و توحید است؟ موت و حیات میزان فایده داشتن و فایده نداشتن است نه اینکه میزان شرک و توحید باشد.

او با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) پیامبر شهداست و شهدا زنده اند و عند ربهم یرزقون؛ گفت: بر این اساس پیامبراکرم(ص) هم زنده است و لذا می فرماید برای من سلام بفرستید، سلام شما برای من می رسد. لذا هرگز چنین چیزی شرک نیست چراکه در نماز می گوئیم السلام علیک ایها النبی ورحمه الله و برکاته.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به سوره منافقون به تفاوت میان مومن و منافق اشاره کرد و افزود: قرآن کریم می فرماید مومن در خانه پیامبر اکرم می رود و می خواهد که در حق او استغفار کند اما هرموقع به منافق می گوئیم در خانه پیامبر برویم و از او بخواهیم در حق ما استغفار کند؛ نمی پذیرد. مبادا شما در جرگه منافقان قرار بگیرید؟ اینها قابل هدایت نیستند و این مساله تصریح قرآن کریم است.

او یادآور شد: اگر مقابل پیامبراکرم(ص) درخواست دعا و توسل می کنیم به دلیل زنده بودن ایشان در عالم برزخ و برقراری ارتباط ما با ایشان است و لذا درخواست دعا می کنیم؛ این کجای شرک است؟ لذا این مساله باید در یک همایش بی طرف مطرح شود و ما توحید و شرک را از هم جداکنیم البته ممکن است یک عمل شرک نباشد اما حرام باشد. حرام غیر از شرک است و لذا سجده انسانی بر انسان دیگر حرام است که اگر جایز بود به زنان می گفتند مقابل همسرانتان سجده کنید.