صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۲ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۲۱۲۸۶۷
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۰۸ - ۱۱ تير ۱۳۹۴
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

درحالی‌که تابستان امسال با گرم‌ترین روزهای‌ سال آغاز شده است اما بازار خودرو سردترین روزهای خود را در ١٠٠ روز ‌سال ٩٤ سپری می‌کند؛ این بازار از ابتدای ‌سال به خوابی سنگین فرو رفته و هنوز هم قصد بیدار شدن از خواب زمستانی را ندارد و در رکود بی‌سابقه خود باقی مانده است.

به گزارش شهروند، امسال در آستانه فصل داغ خرید و فروش‌ها و برخلاف هر سال، بازار خرید و فروش خودرو چندان داغ و تابستانی نیست؛ به‌طوری که برخی فعالان بازار از افت شدید داد و ستدها و دلیل نزول قیمت خودروهای پرطرفدار داخلی در سایه نبود مشتری سخن می‌گویند. از سوی دیگر به دنبال محدودیت ایجاد شده از بهمن‌ماه ‌سال گذشته، واردات خودرو طی سه ماه نخست امسال با کاهش ٥١‌درصدی در مقایسه با مدت مشابه‌ سال گذشته مواجه شد و این موضوع، نه‌تنها به افزایش قیمت خودرو منجر نشد بلکه به کاهش ٢٠ تا ٤٠‌میلیون تومانی خودرو‌های وارداتی هم منتهی شد. در این بخش فعالان بازار بر این باورند که قیمت خودروهای وارداتی به دلیل ثبات ایجاد شده در بازار ارز ( طی ٦ ماه گذشته) و بازگشت سرمایه‌های بلوکه شده در بانک‌ها به بازار به نوعی عادلانه و ضابطه‌مند شده و نمی‌توان گفت که ارزان شده است.

برخی حتی یک خودرو هم نفروختند!

قاسم افشار رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران پایتخت درخصوص وضع بازار خودرو، به نوعی انتظار اشاره دارد و به «شهروند» می‌گوید: رکود حاکم بر بازار ناشی از انتظار مشتریان به کاهش قیمت‌ها با خوشبینی به آینده‌ توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌هاست. او با بیان این‌که هم‌اکنون بهترین زمان خرید است، رونق بازار و افزایش قیمت‌ها بعد از مذاکرات را پیش‌بینی کرد و افزود: اگر پول دارید همین امروز خرید کنید و منتظر فردا نباشید. وی گریزی هم به کاهش قیمت خودرو‌های داخلی طی دوماه گذشته زد و دلیل این امر را در نبود مشتری دانست و توضیح داد: این شرایط باعث افزایش ضرر و زیان نمایشگاه‌های خودرو شد؛ به‌گونه‌ای که از ابتدای‌ سال تاکنون برخی نمایشگاه‌ها حتی یک خودرو نیز نفروخته‌اند.  این نمایشگاه‌دار خودرو ادامه می‌دهد: ‌سال گذشته نیز بازار خودرو در رکود به سر می‌برد وحتی در اسفندماه به‌عنوان دوران پیک فروش نیز میانگین فروش خودرو در هر نمایشگاه حداکثر ٢٠دستگاه بود.

کاهش ١,٥ میلیونی ٢٠٦ و پژو پارس

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران پایتخت با اندکی بزگ‌نمایی مدعی است که در این شرایط، سود نمایشگاه‌های خودرو تقریبا به صفر رسیده است. او تصریح می‌کند: امیدواریم با به نتیجه رسیدن سریع‌تر مذاکرات، ابهام‌های بازار خودرو پایان یافته و خرید‌وفروش به حالت طبیعی بازگردد. وی در تشریح وضع بازار هم، بیشترین کاهش را مربوط به ٢٠٦ و پژو پارس دانست و افزود: این خودروها در گذشته در فهرست ماشین‌های پرطرفدار بودند که به دلیل نبود مشتری با کاهش یک‌میلیون و ٥٠٠‌هزار تومان مواجه شدند.

قیمت خودروهای وارداتی منطقی شد

اما نکته قابل تامل، کاهش بهای خودروهای خارجی در بازار است؛ آن هم در شرایطی که میزان واردات طی سه ماه نخست امسال براساس آمار اعلام شده از سوی گمرک کاهش ٥١‌درصدی را تجربه کرده است.  در چرایی این مهم دو دیدگاه متفاوت وجود دارد به‌طوری که برخی از فعالان بازار دلیل این مهم را نبود مشتری و رکود می‌دانند. از سوی دیگر برخی دیگر غیرواقعی بودن قیمت‌ها در گذشته و ضابطه‌مند شدن روند عرضه را دلیل افت قیمت ایجاد‌شده، عنوان می‌کنند.  رحیمی یکی از فعالان بازار با بیان این‌که در سال‌های گذشته قیمت خودروهای وارداتی در سایه بی‌ثباتی در بازار بدون ضابطه روند افزایشی به خود گرفته بود، می‌افزاید: طی ٦ ماه گذشته نوعی ثبات در بازار ارز ایجاد شده است ضمن این‌که به دنبال کاهش نرخ سود بانکی، سرمایه بلوکه شده در بانک‌ها به بازار بازگشتند و این مهم نیز به نوعی منجر به متعادل شدن قیمت‌ها شد. به گفته وی، در سال‌های گذشته به دلیل بی‌سروسامانی بازار ارز، واردکنندگان به راحتی قیمت‌ها را بالا بردند و تجارت حسین قلی‌خانی شده بود و هر کس هر کاری که دوست داشت انجام می‌داد، ولی امروز شرایط متفاوت شده است.

کاهش قیمت وارداتی‌ها

براساس گزارش میدانی «شهروند»، این کاهش قیمت‌ها در بخش خودروهای وارداتی هم جالب توجه بوده که برخی کارشناسان از آن به‌عنوان منطقی شدن قیمت‌ها یاد می‌کنند. خودروهای چند١٠ و چند صد ميلیونی که گفته می‌شود طی یک ماه گذشته قیمت آنها کاهش بالایی را ثبت کرده است. براساس اعلام فعالان بازار خودرو، خودروهای وارداتی با کاهش ٢٠ تا ٤٠‌میلیون تومانی مواجه بوده است. به صورت نمونه بهای یک دستگاه بی‌ام دبلیو X٥ ٣٠٥ با حدود ٤٠‌میلیون تومان بیشترین و X١ با ٢٠میلیون تومان کمترین کاهش قیمت را از آن خود کرده است.  همچنین درحال حاضر یک دستگاه لکسوس به قیمت ٥٣٠‌میلیون تومان، بنز C٢٠٠ معادل ٢٨٥‌میلیون تومان، موهاوی ٢٥٠‌میلیون تومان، سورنتو ٢٠٥‌میلیون تومان، سراتو کوپه ١٢٢‌میلیون تومان و سراتو ١١٨‌میلیون تومان به فروش می‌رسد.

قیمت خودرو در ایران ٢ برابر امارات

رحيمي مدیرعامل سابق پرشیا خودرو، یکی از واردکنندگان خودروهای لوکس به ایران هم، در تشریح این وضع و چرایی کاهش قیمت‌ها به این نکته اشاره دارد که قیمت خودرو در ایران ٢ برابر امارات است. او در گفت‌وگو با «شهروند» درباره چرایی این مهم این‌گونه توضیح داد: بیش از ٨٠‌درصد واردات خودرو توسط دلالانی انجام می‌شود که هیچ‌گونه نظارتی بر نحوه قیمت‌گذاری و خدمات پس از فروش از سوی آنها صورت نمی‌گیرد؛ این افراد در شرایطی که هیچ نظارتی بر عملکرد آنها نمی‌شود، به راحتی می‌توانند به بازار جهت دهند. او توضیح می‌دهد: كم‌اظهاري گمركي در واردات محصولات توسط اشخاصی است که از دوبي خودرو وارد كشور مي‌کنند. درعین‌حال برخی از همین افراد هم با دستكاري محصولات دست دوم و عرضه اين خودرو، تحت عنوان خودرو نو در بازار، وضع را هشدارآمیز کرده‌اند. او می‌افزاید: این درحالی است که نمایندگی‌های مجاز فروش تحت نظارت شدید وزارت صنعت به لحاظ قیمت‌گذاری و ارایه خدمات پس از فروش هستند ضمن این‌که خود کمپانی‌های تولید‌کننده نیز اجازه تخلف را به نمایندگی‌های خود نمی‌دهند.  وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تأثیر ایجاد محدودیت در روند واردات توسط افراد حقیقی نیز می‌گوید: این اقدام تأثیر چندانی بر بازار نداشته است چرا که افراد متقاضی واردات با پرداخت ٣‌درصد قیمت خودرو بابت خدمات پس از فروش قادر به واردات خودرو هستند.

واردکننده را دنبال نخودسیاه نفرستید

این فعال بازار با اذعان به این نکته که در زمينه واردات خودرو ابهاماتي وجود دارد، قوانینی همچون اسقاط پنج خودرو برای واردات را مورد انتقاد قرار داد و تصریح کرد: متاسفانه به لحاظ بروکراسی و تشریفات قانونی واردات خودرو با مشکلاتی همراه است که نهایتا مشتریان را نیز متأثر و سردرگم می‌کند. او ادامه می‌دهد: به‌عنوان مثال دولت بحث عوارض و هزینه‌های قانونی واردات خودرو را تجمیع نکرده است و به همین علت موارد متعددی مانند عوارض گمرکی، شماره‌گذاری، خودروهای فرسوده، تبصره ١٣ و غیره دریافت می‌شود که تأثیر روانی خوبی برای خریداران محصولات خودروهای وارداتی نخواهد داشت. از سوی دیگر اتلاف وقت برای تعیین و پرداخت هر یک از این موارد فوق‌الذکر، باعث طولانی شدن پروسه زمانی و نارضایتی می‌شود. وی بر این باور است که بهتر است در هزینه‌های واردات شفاف‌سازی صورت گیرد و دولت به جای این‌که واردکننده را دنبال نخود سیاه بفرستد، هزینه نوسازی حمل‌ونقل عمومی را دریافت کند و بهتر است عوارض را تجميع كرده و‌ درصد ثابتي را به واردكنندگان اعلام كند و جزييات و درصدهاي پراكنده را به صورت كلي دريافت كند و از بروكراسي‌هاي موجود بكاهد.

نمایندگی مستقیم نداریم

رحیمی در پاسخ به سوالی درمورد خدمات پس از فروش خودرو‌های وارداتی در ایران گفت: متاسفانه هیچ نمایندگی مستقیم در کشور نداریم و نمایندگی‌هایی که در کشور مشاهده می‌کنیم نماینده کمپانی‌های تولید‌کننده است به‌عنوان مثال نمایندگی‌های بی‌ام‌دبلیو مجوز خود را از یک نمایندگی در بیروت که مجوز خود را از نمایندگی دیگری در دوبی گرفته، اخذ کرده است.