صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۴ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۲۱۲۷۰۹
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۰ - ۱۰ تير ۱۳۹۴
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

هندوانه که پر حاشیه‌ترین محصول صادراتی امسال بود، با کاهش صادرات 40 درصدی در بهار امسال مواجه شد تا شاید شایعات و سیاسی‌کاری عرب‌ها سبب خیر شود و کمتر آب گران‌بها و کمیاب کشور در قالب این محصولات آب‌بر به دیگر کشورها صادر شود.

به گزارش ایسنا، بازار هندوانه صادراتی نشان می‌دهد که این محصول آب‌بر و ارزان، طی بهار امسال تغییر و تحولات بسیاری را تجربه کرده است اما علی‌رغم کاهش 40 درصدی صادرات هندوانه در این بازه زمانی نسبت به سال گذشته، به نظر می‌رسد مشتریان این محصول پر حاشیه همچنان پابرجا هستند که البته در مواردی حذف‌ و اضافه‌هایی نیز در بازار هندوانه ایرانی مشاهده می‌شود.

چرا که طبق آمار گمرک، در بهار امسال 248 هزار و 400 تن هندوانه به ارزش 56 میلیون و 700 هزار دلار به 28 کشور گرجستان، بلاروس، جمهوری آذربایجان، آلبانی، آلمان، اتریش، ارمنستان، استونی، افغانستان، امارات متحده عربی، انگلستان، بلغارستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ترکیه، رومانی، سوئد، سوئیس، عراق، عمان، فدراسیون روسیه، قبرس، قزاقستان، لهستان، مجارستان، کویت، نروژ و هلند صادر شده که از نظر وزنی و ریالی نسبت به سه ماهه نخست سال گذشته بیش از 40 درصد کاهش داشته است.

کشورهایی مانند بلاروس، آلبانی، لهستان و مجارستان به جمع مشتریان هندوانه ایرانی پیوسته‌اند و بحرین، قطر، پاکستان، ازبکستان و اوکراین هم که تا پارسال جزو مشتریان این محصول بودند، نام‌شان امسال در لیست صادراتی هندوانه نیست.

عرب‌ها به ویژه اماراتی‌ها هم علیرغم شایعه‌پراکنی درباره هندوانه ایرانی، همچنان خریدار این محصول هستند و صادرات هندوانه ایرانی به کشورهای اروپایی مانند روسیه، هلند، سوئد، سوئیس و... می‌تواند گواه سلامت و کیفیت این محصول صادراتی باشد.

در این میان عراق همچنان با سهم بیش از 64 درصدی (بیش از 159 هزار تن) در بازار هندوانه ایرانی نخستین مشتری این محصول بشمار می‌رود اما امارات که همواره در رده دوم قرار داشت با یک پله سقوط ، در جایگاه سوم مشتریان قرار گرفته و به جای آن ترکیه با خرید بیش از 43 هزار تن و سهم حدود 18 درصدی دومین مقصد هندوانه ایرانی به شمار می‌رود.

البته کشورهایی مانند تاجیکستان، آلبانی و بلاروس نیز با خرید یک تا شش تن هندوانه کمترین سهم را در بازار این محصول آب‌بر صادراتی داشته‌اند.

به گزارش ایسنا، به نظر می‌رسد وزارت جهاد کشاورزی که برنامه تنظیم صادرات محصولات کشاورزی بر مبنای میزان ارزآوری و اقتصاد آب را دارد، باید از کاهش صادرات هندوانه به عنوان یک فرصت استفاده کند و کشت محصول دیگر را به کشاورزان پیشنهاد دهد تا یک گام به اجرای اهداف بلندمدتش در زمینه اجرای طرح دیرینه الگوی کشت نزدیک شود.