پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : محسن
هاشمی مدیرعامل اسبق متروی تهران امروز در مراسم تودیع خود و معارفه
مدیرعامل جدید تاكید كرد كه امیدواریم در همین مسیر بتوانیم برای حل مشكلات
تهران و ایران تلاش كنیم.
وی با اشاره به علاقه خود به یكی از اشعار اقبال لاهوری
(ما زنده به آنیم كه آرام نگیریم/ موجیم كه آسودگی ما عدم ماست) تاكید
كرد: همیشه در جلساتی كه شركت میكردم و بعضیها پرچانگی میكردند و مدیران
روی برگههای خود شكلك میكشیدند و یا خط میكشیدند این شعر را روی برگه
تمرین میكردم چرا كه به این شعر علاقه زیادی دارم و امیدوارم همچون مضمون
این شعر همچنان به تلاش چند ساله خود ادامه دهم.
هاشمی افزود: بعضی از افراد مراسم تودیع را به مراسم
ترحیم تبدیل میكنند و به گونهای صبحت میكنند كه گویا مراسم ترحیم بوده و
فردی فوت شده است اما من اعتقادی به این مسئله ندارم و سعی میكنم حرفهای
بزنم كه موثر واقع شده و برای آینده و توسعه مترو موثر واقع شود.
وی با اشاره به تذكرهای همیشگی شهردار تهران گفت: شهردار تهران تذكرهایی
داشته كه همیشه در ذهنم مانده از جمله اینكه ایشان همیشه تذكر میدادند كه
فلان كارگاه شلوغ بوده و در شان شهروندان نیست و نباید كارگاه كثیف باشد كه
اگر چه همیشه سعی داشتم به این مسئله گوش بدهم اما نتوانستم نظر ایشان را
جلب كنم.
مدیرعامل سابق متروی تهران ادامه داد: شهردار تهران
اعلام میكردند كه كمتر در جلسات و گزارشات شوخی كن و مسائل جدی را با لحن
شوخی مطرح نكن اما خطاب به شهردار تهران اعلام میكنم كه اگر نحوه صحبتم
ایرادی داشت مرا ببخشند و بدانند كه هدفم این نبود كه به نصایح ایشان گوش
ندهم.
زمان ناصرالدین شاه اولین خط مترو آغاز به كار كرد
هاشمی با اشاره به تاریخ احداث مترو در تهران تاكید كرد: معمولاً عادت
داریم كه تاریخ و گذشتگان را تخریب كرده و برای توجیه خود به جای تعریف
كردن تخریب كنیم.
وی یادآور شد: وقتی تاریخ را مطالعه میكردم متوجه شدم كه یكی از آرزوهای
شهردار تهران در 125 سال گذشته در زمان ناصرالدین شاه محقق شده چرا كه
شهردار تهران اعلام میكرد كه لازم است سرمایهگذاری پیدا شود و خط مترو را
به طور كامل بهرهبرداری كرده و به شهر برگرداند به گونهای كه در زمان
ناصرالدین شاه كه خیلی از افراد از او به بدی یاد میكنند و در سال 1266
هجری شمسی طی انعقاد قراردادی با فرانسویها اولین خط متروی تهران آغاز به
كار كرد.
اولین قرار داد مترو تنها یك صفحه بود
هاشمی گفت: قرار داد این خط مترو تنها یك صفحه بود و شاید اگر امروز هزار صفحه هم برای یك پروژه نوشته شود اما آن طرح اجرا نشود.
وی ادامه داد: در دوران پهلویها هم راهآهن به ایران آمد و 70 سال قبل
شركت راهآهن شهری تهران و حومه با یك قانون محكم به سرانجام رسید اما به
دلیل جنگ تحمیلی ایران و عراق باعث ركود در ساخت مترو شد.
مدیرعامل سابق متروی تهران همچنین گفت: وقتی مروری بر اسناد مترو میكردم
به سخنرانی مقام معظم رهبری در یكی از تابلوها برخورد كردم به طوری كه طی
این سالها متوجه آن نشده بودم؛ مقام معظم رهبری از متروی تهران و زحمات
هاشمی رفسنجانی و نمایندگان تهران در آن زمان تقدیر كرده بودند كه در تاریخ
مترو بیبدیل است.
وی گفت: آقای شیبانی عضو شورای شهر تهران در كنار هاشمی رفسنجانی زحمات زیادی برای مترو كشیدند.
هاشمی با اشاره به خطبه نماز جمعه توسط هاشمی رفسنجانی در سال 1363 كه به
ترافیك و ضرورت توسعه مترو اختصاص داشت تصریح كرد: بعد از این خطبه شهردار
تهران در سال 87 اعلام كردند كه از صفر تا صد در صد كار احداث مترو در
تهران بومی شده و این مسئله افتخاری برای نظام جمهوری اسلامی است؛ هرچند كه
به دلایلی ورود به چنین افتخاراتی كمتر شده.
وی افزود: لازم است رسانهها در كنار پرداختن به سایر افتخارات مانند
موشكسازی كه مردم چندان حسی به آن ندارند، به اطلاعرسانی در مورد توسعه
مترو نیز بپردازند.
ساخت تونل از احداث پل هم آسانتر است
هاشمی همچنین با اعلام اینكه نباید از پدیده قطار هوایی و حتی قطار در روی
زمین استفاده كرد گفت: چرا كه با وجود آلودگی هوا و ترافیك این سیستم برای
توسعه پایدار مناسب نیست.
وی با اشاره به وجود چهار دستگاه حفر اتوماتیك زمین و فعال بودن دستگاه از
آنها خاطرنشان كرد: به وسیله چنین سیستمی میتوانیم سالانه 20 كیلومتر زمین
حفر كنیم و ساخت تونل با این دستگاهها از ساخت پل سادهتر است.
مدیرعامل سابق متروی تهران با اعلام اینكه در حدود هشت سال گذشته حفر زمین
به شیوه سنتی انجام میشد تاكید كرد: از مسئول جدید مترو میخواهم كه این
دستگاهها را بدون استفاده رها نكنند چرا كه این دستگاههای اتوماتیك باید
روزانه 15 متر از زمین را حفر كنند در غیر این صورت سرمایههای مملكت به
هدر میرود.
وی همچنین با اشاره به مدیرعاملان اسبق متروی تهران
تصریح كرد: مرعشی مدیرعامل قبل از انقلاب در متروی تهران بود، روحانی،
احمدیان، لطفی و ابراهیمی نیز مدیران بعد از انقلاب بودند.
هاشمی گفت: در حال حاضر 125 كیلومتر خط مترو در تهران با 70 ایستگاه وجود دارد و 800 واگن نیز روزانه میلیونها سفر انجام میدهند.
به گفته مدیرعامل سابق متروی تهران مطابق با طرح جامع حمل و نقل ریلی 430
كیلومتر در تهران احداث شود و این مصوبه شورای شهر بوده در حالی كه شورای
عالی ترافیك 218 كیلومتر را تصویب كرده است كه باید برای عمل به این طرح
جامع مابقی آن نیز تصویب شود.
وی در ادامه ضمن تقدیر از شهردار تهران یادآور شد: از ایشان تشكر میكنم،
زمانی كه ناامید بودم اعلام كردم كه ساخت مترو باید از دو كیلومتر به 15 و
30 كیلومتر برسد و در آن زمان رسیدن به این برنامه كار سختی بود اما در حال
حاضر به این مرحله رسیدهایم.
در ساعت سیزده روز سیزده اسفند استعفایم منتشر شد
به گزارش خبرنگار ایلنا، هاشمی همچنین یادآور شد: شهردار تهران اعلام
میكردند كه امسال سیزدهمین سال حضورتان در مترو است و شما میروید در حالی
كه خودم اعتقادی به نحس بودن عدد 13 ندارم اما در 13 اسفند در ساعت 13:37
دقیقه استعفایم را منتشر كردم.
كاش بتوانم دست تك تك پرسنل مترو را بفشارم
مدیرعامل سابق مترو در ادامه با اشاره به زحمت پرسنل و كاركنان مترو گفت:
برایم سخت است كه از این پرسنل جدا شوم چرا كه طوری كار كردیم كه هیچ وقت
لازم نشد از این مجموعه بروند و در یك خانواده بزرگ كار كردیم و حتی زمان
دلخوری نعرههایم را فراموش كردند و من از تمام آنها عذرخواهی میكنم و
از تك تك آنها تشكر میكنم و حتی اگر میشد دست تك تك آنها را میفشارم.