صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۲۱۲۰۷۹
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۵ - ۰۶ تير ۱۳۹۴
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 اسناد ويکيليس نشان مي دهد که سفارت عربستان در تهران در تلگرافي خواستار طرح حمايت از شبکه هاي سلفي براي اقدام تبليغاتي و رسانه اي عليه شيعيان بويژه در بحرين شده است.

به گزارش سايت مراه البحرين، يکي از اسناد وزارت امور خارجه عربستان که سايت ويکي ليکس آن را منتشر کرده، تلگراف سفارت عربستان در تهران است که خواهان در دستور کار قرار دادن طرحي براي حمايت از شبکه هاي ديني سلفي و جريان سازي رسانه اي آنها براي (القاي) دخالت ايران در کشورهاي عربي نظير بحرين است.

برپايه اين گزارش، شبکه هاي ديني سلفي بخشي از اين طرح هستند به طوري که اگر شبکه "وصال" بسته شده است اما در مقابل، شبکه هاي زياد ديگري وجود دارد.

سند اثبات تفکر طايفه‌اي سران سعودي
يکي ديگر از اسناد نيز حاوي اقدام وزارت خارجه عربستان در رتبه بندي و طبقه بندي مطبوعات و روزنامه نگاران در بحرين است. اين سند روزنامه نگاران را براساس سني بودن، شيعه بودن يا سني سلفي بودن طبقه بندي کرده است. اين سند بخشي از تفکر طايفه‌اي سران سعودي را برملا مي‌کند.

عربستان از زمان ورود نيروهاي نظامي آن به بحرين در سال 2011 ميلادي توجه بيشتري به نقشه توزيع جغرافيايي جمعيت بويژه درخصوص شيعيان در اين کشور کرده است. تلگراف مورخ يکم اکتبر سال 2011 ميلادي که در سايت ويکي ليکس منتشر شده است، درخواست رياست سازمان اطلاعات کل عربستان براي کسب اطلاعات درباره فعاليت شيعيان در بحرين از جمله "شيوه هاي آنها براي نفوذ و تسلط بر مديريت کارها در آنجا" را نشان مي‌دهد.

منبع : العالم