پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رو دیوار، رسانههای اجتماعی، پیامکهای مخابراتی و سایتهای اینترنتی پر است از تبلیغات تورهای گردشگری، در میانشان اما لحظه آخریهای تو چشم بروتر و ارزانتر،با بستههای ویژه، امکانات، هتل و خورد و خوراک و محل تفریح؛ پایان سفر اما نقرهداغی مسافران و دستهای از پا درازتر.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، تورهای لحظه آخری دو نوعند: مستقیم و شناور؛ شناورها غوطه می خورند برای سوء استفاده، جای تأسف هم آنجاست که متأسفانه سر همه وصل است به مؤسسه هایی که مجوز فعالیتشان را از سازمان میراث فرهنگی میگیرند، به دلیل مشکلاتی که این تورها و تبلیغاتچیهایشان برای مردم پیش آورده اند.
خسروآبادی مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران خبر از ممنوعیت تبلیغات لحظه آخریها در سایتها و شبکههای اجتماعی میدهد و میگوید: دو تا کار انجام می دهیم یکی برعهده معاونت گردشگری است که تأیید صلاحیت سایت های حوزه گردشگری است.
وی می افزاید: بحث دوم تأکید بر این است که برخی کارها در عین اینکه کار خوبی است اگر بد اجرا شود نابسامانی در بازار ایجاد می کند.
اباذری رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران هم برخورد با سایتهای تبلیغاتی را پاک کردن صورت مسئله می داند نه درمان بیماری و می گوید در دنیا نیمی از خدمات گردشگری الکترونیکی است و نمی شود آن را نادیده گرفت.
باید با اصلاح آیین نامه و رسیدگی به مشکلات دفاتر و شرکتها ومؤسسات موجبات افزایش فضای سالم رقابتی را ایجاد کرد.
حالا تا تأیید صلاحیت سایت های تبلیغاتی و واقعیت داشتن تعهدات تورهای لحظه آخری، تکلیف کسانی که منتظر استفاده از این تورها آن هم در فصل تعطیلات و سفرند چیست؟
مدیرکل سازمان میراث فرهنگی استان تهران در این باره میگوید: 1770 آژانس در تهران داریم که کنترل آن وجود خارجی ندارد؛ توصیه این است حراج از جاهایی خریداری شود که در صورت ایجاد مشکل بتوان پیگیری کرد نه اینکه فقط با یک پیامک اقدام به خرید از این نوع حراجها کنیم.
خسروآبادی تأکید کرد: مسافران باید حتما قرارداد مکتوب داشته باشند ضمنا ضمانتنامه بانکی که دفاتر باید می گذاشتند قبلا 5 میلیون بود که الان به 50 میلیون تومان افزایش یافته است که این دست ما را در پرداخت خسارت و برخورد بیشتر باز می کند.
در شرایط گرانیهایی که موج می زند، وجود تورهای لحظه آخری بازاری است برای شکستن قیمتهای سنگین و قابل استفاده برای آنهایی که یا جا می مانند و یا جیبشان میل بیشتری به استفاده از این تورها دارد.
برای کم رنگ کردن حنای برخی سودجویان، رونق دادن به گردشگری داخلی و ارزانتر شدنشان می تواند اتفاق خوشایندی برای همه باشد.