صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۱ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۲۰۴۹۳۸
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۱ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 تازه ترين نسخه خودروي بدون راننده گوگل که يک خودروي دو نفره بدون پدال گاز يا فرمان است تابستان امسال وارد خيابان‌ها مي‌شود. اين رونمايي يک مرحله مهم از ماموريت غول فناوري دنيا براي ارائه خودروهاي بدون راننده به مردم تا پنج سال آينده است.

گوگل مي‌گويد: اين نسخه اوليه اولين خودرويي است که از ابتدا با هدف رانندگي خودکار ساخته شده است.

اين خودرو شبيه يک خودرو هوشمند است که مي‌تواند به طور خودکار و بدون دخالت انسان حرکت کند، ترمز بگيرد و موانع جاده را تشخيص دهد.

اين نسخه از خودروي بدون راننده گوگل نسبت به نسخه اوليه اي که اين شرکت در ماه مه سال گذشته ارائه کرده بود قابليت‌هاي بيشتري دارد زيرا آن نسخه اوليه آنقدر ابتدايي بود که حتي چراغهاي جلو خودرو واقعي نبودند.

اين خودرو براي مسافت‌هاي طولاني و يا تفريح و خوشگذراني طراحي نشده است. اين نسخه از خودرو بدون راننده گوگل فاقد کيسه هوا و ديگر امکانات ايمني لازم براساس مقررات آمريکا است، بنابراين نمي‌تواند با سرعت بيش از 25 مايل در ساعت تردد کند.

خودرو بدون راننده گوگل يک خودرو برقي است و پس از طي مسافت 80 مايل بايد شارژ شود.

اين خودرو فقط در مناطقي که به طور کامل توسط گوگل نقشه برداري شده مي‌تواند تردد کند. در مراحل اوليه اين خودرو به دليل لزوم مقررات کنوني کاليفرنيا، فرمان و پدال خواهد داشت.

براساس اين مقررات لازم است که راننده بتواند در صورت لزوم کنترل خودرو را به دست بگيرد. اما گوگل در حال لابي براي مقررات انعطاف پذيرتر در مورد اين خودرو است.

گوگل در ابتدا 25 دستگاه از اين خودروها را خواهد ساخت و در اطراف مقر خود در "مونتن ويو" کاليفورنيا تست خواهد کرد.

سرگئي برين - بنيانگذار گوگل مي‌گويد: هدف نهايي اين شرکت ساخت خودروهاي کنترل شونده با رايانه و حذف اشتباهات انساني است که عامل اصلي 90 درصد از 1.2 ميليون مورد تلفات جاده اي در سراسر جهان است. خودروهاي بدون راننده همچنين مي‌توانند باعث کاهش ترافيک در خيابان‌ها شوند و افراد کهنسال و معلول را جابجا کنند.

گوگل در سال 2010 با اعلام اين خبر که در حال کار روي خودروهاي بدون راننده است، صنعت خودروسازي جهان را شوکه کرد. برين تاکيد دارد که گوگل به دنبال اين نيست که يک خودروساز شود بلکه بدنبال فروش فن آوري خود به شرکت‌هاي خودروسازي جهان است.

وي در جمع خبرنگاراني که براي تست نسخه اوليه خودروي گوگل جمع شده بودند گفت: ما بدنبال شراکت براي انتقال فن آوري راننده خودکار به تمام خودروها در دنيا هستيم.


خودروي گوگل
متقاعد کردن رانندگان به ايمن بودن اين فن آوري يکي از موانعي است که گوگل بايد بر آنها غلبه کند.

گوگل اوايل اين هفته تاييد کرد که در شش سال گذشته که اين شرکت در حال تست خودروهاي بدون راننده است، شش مورد تصادف جزئي را تجربه کرده است.

نتايج يک نظرسنجي که در سال 2013 انجام شد نشان داد که از هر پنج نفر تنها يک تن به داشتن يک خودروي کاملا خودکار علاقه دارد.

ديميتري دولگف - رئيس بخش نرم افزاري پروژه خودروهاي بدون راننده گوگل مي‌گويد: نرم افزار گوگل در طبقه بندي اشيايي نظير درختان يا صندوق‌هاي پست و پيش بيني رفتار عابران و ديگر خودروها نسبت به سال گذشته بسيار بهتر شده است. براي مثال خودروي گوگل در صورتيکه احساس کند يک خودرو در خيابان مجاور با سرعت در حال نزديک شدن است، سرعت خود را کم مي‌کنند.

در آزمايشي که اخيرا انجام شد زمانيکه يک موتورسيکلت از چراغ قرمز عبور کرد، خودروي گوگل ترمز کرد و متوقف شد اما يک خودروي ديگر که پشت فرمان آن راننده بود به حرکت ادامه داد و به موتورسيکلت برخورد کرد.

اين سيستم هنوز کامل نيست. در يکي از تست‌ها زمانيکه يک خودروي پست تقريبا خيابان را مسدود کرده بود، اس يو وي لکسوس گوگل ظاهرا براي لحظه اي گيج شد. همچنين در تست نمايشي نسخه ابتدايي اين خودرو در پارکينگ گوگل، اين خودرو که پدال و فرمان ندارد، زمانيکه يک سري صندلي تاشو را تشخيص داد، ناگهان ترمز کرد در حاليکه بايد تشخيص مي‌داد اين صندلي‌ها حرکت نمي‌کنند.

گوگل تنها شرکتي نيست که پروژه خودروهاي بدون راننده را پيش مي‌برد. خودروسازاني نظير مرسدس بنز، اينفينيتي و ديگر برندها در حال حاضر در زمينه سيستم‌هاي کمک راننده مثل کروزکنترل سازگار شونده به پيشرفت‌هايي رسيده اند. اين ويژگي باعث مي‌شود که راننده در بزرگراه بدون کمترين دخالت خودرو را هدايت کند.

برخلاف گوگل خودروسازان اعتقاد دارند که خودروهاي بدون راننده به صورت تدريجي و نه يکباره پا به عرصه خواهند گذاشت تا مردم بتوانند خود را با اين خودروها وفق دهند.
منبع: ایسنا