صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۴ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۲۰۴۳۱۲
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۰۹ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پایگاه خبری «تیک» نوشت: پس از تصادف جنجالی یک خودرو پورشه که واکنش رسانه‌های اجتماعی علیه نخبگان شهر را به دنبال داشت، پلیس راهنمایی و رانندگی ایران تیم‌هایی را به محله‌های ثروتمند نشین تهران، برای کنترل رانندگان خودروهای گران قیمت، اعزام کرده است.

پس از تصادف جنجالی یک خودرو پورشه که واکنش رسانه‌های اجتماعی علیه نخبگان شهر را به دنبال داشت، پلیس راهنمایی و رانندگی ایران تیم‌هایی را به محله‌های ثروتمند نشین تهران، برای کنترل رانندگان خودروهای گران قیمت، اعزام کرده است.

 حسن عبدی، معاون پلیس بزرگراه‌ها و راهنمایی و رانندگی تهران، اعلام کرد، پلیس ظرف ۷ ساعت در شب ۷ مه تعداد ۴۷ اتومبیل تجملی و گرانقیمت را به جرم «ایجاد دردسر و خطرآفرینی» متوقف ساخته است. از رانندگان و سرنشینان نیز (برای تشخیص مصرف مشروبات الکلی) آزمایش لازم به عمل آمده است.

به جز راننده این پورشه زرد رنگ، یک پسر ۲۱ ساله نیز کشته شد

اعتراض مجازی که به دنبال این حادثه رخ داد، نارضایتی رو به رشد شهروندان طبقه متوسط ایرانی را نشان داد که در نتیجه تحریم‌ها، رنجی را متحمل می‌شوند.

روح الله شهابی، استاد روان‌شناسی دانشگاه تهران، در شماره ۵ مه شرق نوشت، «جامعه ما با پدیده «بچه پولدار‌ها» مواجه است.

پز ثروت

زمان چندان زیادی از خبر تصادف پورشه نگذشته بود که نقطه نظرات خصمانه مردم در صفحه اینستاگرام راننده که درگذشت، نمایان شد و بسیاری از آن‌ها راجع به این نکته بودند که بچه پولدار‌ها چگونه ثروت خود را به رخ می‌کشند و بقیه جامعه ایران (از فقر) رنج می‌برند.

بعضی از رسانه‌ها و تحلیل گران ایرانی (ریشه) این شکاف فزاینده طبقاتی را به دوران محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور سابق نسبت می‌دهند و او را متهم می‌کنند که چشمان خود را بر روی مشکلات طبقه متوسط بست. در سال ۲۰۱۲، احمدی‌نژاد، وحید دستجردی، وزیر بهداشت خود را اخراج کرد، چرا که او احمدی‌نژاد را متهم کرد که به واردات اتومبیل‌های مجلل و لوکس نسبت به واردات دارو‌های خارجی اولویت می‌دهد.

به نوشته روزنامه خراسان، واردات پورشه در دوران دوم ریاست جمهوری احمدی‌نژاد در سال ۲۰۱۱ به ۵۶۹ دستگاه افرایش یافت و این درحالی است که این تعداد در سال ۲۰۰۹ – سالی که او دوباره انتخاب شد- ۲۳۲ دستگاه بود. اما این رقم در سال ۲۰۱۴ فقط به ۱۸ دستگاه کاهش یافت.

عبدی، معاون پلیس بزرگراه‌ها و راهنمایی و رانندگی شهر تهران، گفت، بیش از ۱۰۰ تیم تا ساعت یک بامداد گشت خواهند زد و این در حالی است که ۷۰ تیم دیگر تا صبح این مسئولیت را به عهده می‌گیرند و رانندگان غیرمسئول را زیر نظر خواهند گرفت. به گزارش روزنامه شرق، اتومبیل‌ها به مدت سه روز توقیف خواهد شد و رانندگان حدود ۲ میلیون ریال (۷۰ دلار) جریمه می‌شوند و برای گواهینامه‌شان پنج امیتاز (منفی) منظور می‌شود.

سرتیپ پرویز حسینی، در مصاحبه با تلویزیون دولتی ایران گفت، عملیات (این تیم‌ها) شش ماه ادامه خواهد یافت تا «از سرعت بالا، رفتار‌های عجیب کودکانه‌ای که هدف از آن جلب نظر (مردم) به خودروهای آنهاست و رانندگی پر خطر و غیر طبیعی است، جلوگیری شود.»