صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۲۰۰۴۵۹
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۰ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 گرد و غبار هواي استان هاي مرکزي ، همدان و زنجان را فرا گرفته است.

سرپرست اداره کل محيط زيست استان مرکزي ، ميزان ذرات معلق 2 و نيم ميکرون در هواي اراک را از ساعت 8 امروز 55 ميکروگرم بر مترمکعب دانست و گفت: اين ميزان 20 واحد بالاتر از استاندارد و نشان دهنده وضع هشدار است.

استاندارد ذرات معلق 2 و نيم ميکرون در هوا 35 ميکرون است.

خاکباز ، ميزان ذرات معلق کمتر از 10 ميکرون در هواي اراک را در ساعت 8 صبح امروز 204 ميکروگرم بر مترمکعب اعلام کرد که 54 واحد بالاتر از استاندارد و نشان دهنده وضع هشدار است.

وي منشا اصلي آلودگي هواي اراک را ريزگردهاي کشور عراق دانست و افزود: اين آلودگي بر اثر وزش باد به وجود آمد و پيش بيني مي شود اين وضع تا 24 ساعت آينده ادامه داشته باشد.

سرپرست اداره کل محيط زيست استان به افراد سالمند ، کودکان و بيماران قلبي و ريوي توصيه کرد از حضور در محيط هاي باز و مناطق پرتردد خودداري کنند و از مردم خواست در صورت امکان از فعاليت هاي ورزشي پرهيز کنند.

همچنين کارشناس کنترل آلودگي هواي دانشگاه علوم پزشکي استان همدان گفت: هم اکنون ميزان گرد و غبار در آسمان استان 188 ميکروگرم بر متر مکعب است از افزايش ريزگردها در آسمان استان خبر داد.

او با اشاره به اينکه ريزگردها در آسمان استان امروز صبح 145 ميکروگرم بر متر مکعب بوده است افزود: ميزان ورود ريزگردها در حال افزايش است.

کارشناس کنترل آلودگي هواي دانشگاه علوم پزشکي استان همدان با بيان اينکه هواي استان هم اکنون در حد ناسالم قرار دارد ، از کودکان ، افراد مسن و بيماران قلبي خواست در فضاي باز رفت و آمد نکنند.

آقاي خدابخشي افزود: بيشتر علت اين ريزگردها خارجي و مربوط به کشورهاي عراق ، کويت و عربستان است.

در زنجان نيز ميزان گرد و غبار موجود در هوا بر اساس شاخص کيفيت هوا ، 104 است که وزش باد شديد و ورود گرد و غبار هواي زنجان را به مرز ناسالم رساند.

رئيس اداره پايش و نظارت اداره‌ کل حفاظت محيط ‌زيست استان زنجان گفت: از ديروز با ورود ريزگردها که از کشور عراق وارد شده هواي استان در مرز ناسالم قرارگرفته است.

اسدي توصيه کرد افراد مسن ، کودکان و بيماران ريوي و قلبي از تردد در شهر خودداري کنند.

مسلمي کارشناس هواشناسي استان هم گفت: با توجه به اينکه هم اکنون باد با سرعت 35 تا 50 در شهرستانهاي مختلف استان درحال وزيدن است اين احتمال وجود دارد در برخورد با گرد و غبار ، حالت شديدتري را هم ايجاد کند.