در
سرتاسر تاریخ پر فراز و نشیب اسلام شاهد حضور مؤثر حضرت فاطمه زهرا (س) در
مواقع حساس و حیاتی هستیم. به جرات می توان گفت ارزش واقعی و جایگاه درخور
توجهی که برای زنان جامعه ترسیم شد، با ورود دین اسلام و همچنین ایفای نقش
های سازنده و تاثیرگذار از جانب بانوی مکرم اسلام، به مرحله ثبات رسید. پس
از انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (س) با شکل دادن مجموعه ای از اصول
رفتاری زنان براساس اصول اسلامی، حضور سازنده، موثر، سالم و تاثیرگذار آن
ها را در جامعه رقم زدند.
رهبر
کبیر انقلاب اسلامی همچنین با بیان جمله هایی چون « از دامن زن، مرد به
معراج میرود» (صحیفه امام، جلد 13، صفحه 219) نگرشی نو را برای بانوان رقم
زد که چنین نگرشی، حضور پررنگ و مؤثر بانوان در جامعه را در پی داشت.یم
به
مناسبت فرا رسیدن ولادت بانوی بزرگوار اسلام، حضرت فاطمه زهرا (س) گفت و
گویی با دکتر ناصر مهدوی داشته ایم که متن آن را در زیر می خوانیم.
دکتر
ناصر مهدوی استاد عرفان اسلامی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی
و خبری جماران با اشاره به سیره زندگی حضرت زهرا (س) گفت: بزرگان و عرفای
ما برای تحصیل تربیت چند راه پیشنهاد کرده اند که خلوت و مراقبت از خود یا
رفتن به دل کوه و جنگل و ارتباط با طبیعت از جمله این راه ها به شمار می
رود. باید توجه داشته باشیم راه بسیار مهمی که در این روند مطرح شده،
همنشینی در کنار اولیای خدا، انسان های فرزانه و شخصیت های برازنده ای است
که باعث شده شخصیتشان را به نحوی سازماندهی کنند که مدام در حال رشد و
پیشرفت باشد.
وی
ادامه داد: هنگامی که به این شخصیت ها نگاه می کنیم، احساس بسیار خوبی
پیدا می کنیم گویی با دنیایی از پاکی، زلالی، روشنایی، گرمی و فضیلت ارتباط
برقرار کرده ایم. زمانی که با نگاهی نیازمندانه به شخصیت حضرت فاطمه (س)
نگاه می کنیم و به نیکی، پاکی، صداقت و فضیلتی که در وجود ایشان است، می
اندیشیم، متوجه می شویم که اگر این فضیلت ها کمی بر ما بتابد، می تواند روح
خسته ما را درمان کند.
وی
با اشاره به برخی ویژگی های مطرح شده برای حضرت زهرا (س) اظهار داشت: از
جمله خصوصیاتی که برای این بزرگواران مطرح کرده اند و شاید کمتر در میان ما
عنوان شده این است همان گونه که در تاریخ نیز دیده می شود، بیشتر از
دردها، رنج ها و غصه های این بزرگان سخن گفته می شود و بدین وسیله این
شخصیت ها را اسبابی برای انتقام جویی یا کینه توزی قرار می دهند درحالی که
درد و رنج را به خاطر گشودن پنجره های معنوی، عقلانی و اخلاقی تحمل کردند
تا افرادی مانند ما بتوانیم برای خود فکری اساسی و زندگی مان را پرثمر کنیم
تا اینگونه اراده مان معطوف به نیکی و خوبی شود در حالی که ما از چنین
امری غافل هستیم.
وی
تصریح کرد: عاقله بودن، از دیگر ویژگی های مهم حضرت زهرا (س) شمرده می شود
به معنای آنکه ایشان به متفکر بودن و تفکر به معنای شخصیتی دوراندیش شهرت
داشته اند. چنین شخصیتی پیامد کارها را می داند، عاقبت آن را می سنجد، زود
تصمیم نمی گیرد، براساس احساس عمل نمی کند، هیجان زده نمی شود و به عواملی
که از بیرون او را تهدید می کنند بدون سنجش پاسخ نمی دهد.
این
استاد عرفان اسلامی افزود: حضرت زهرا (س)، امام علی (ع)، امام حسین (ع) و
شخصیت هایی اینچنینی که راز برازندگی و فرزانگی شان همین دوراندیشی و عاقبت
سنجی شان بوده است، بسیارسکوت می کنند به این معنا که درواقع زبان این
افراد پرده از روحشان برمی دارد. هنگامی که روح عمیق، اصیل ، گرامی و تربیت
شده باشد، به آرامش به عنوان یکی از فاکتورهای اصلی خود دست پیدا می کند و
چنین آرامشی به معنای یک نوع روان سالم و سازگار در درون افراد تعبیر می
شود. در چنین حالتی فرد به صورت ناخواسته به گفتن سخن های ثمربخش می پردازد
و لذا از زبان انسانهایی اینچنین عمیق و متفکر، یاوه خارج نمی شود.
دکترمهدوی
در ادامه، گفت: افرادی که با اراده سکوت می کنند درواقع اراده می کنند حرف
های بیهوده نگویند و این امر، نشان از روح بزرگ و عمیقشان می دهد که یکی
از ویژگی های حضرت زهرا نیز همین بود یعنی ساکت و متفکر بودند اما هنگامی
که سخن می گفتند، بسیار پخته، اثربخش و زیبا صحبت می کردند.
وی
تشریح کرد: حضرت زهرا (س) و سایر بزرگان دین، ارزش زندگی را در گوهر آن
یعنی وفاداری، محبت، معرفت، دوستی، آگاهی، عبادت و بندگی می دانستند و و از
نظرشان چنین مواردی اسباب و اسرار زندگی بود. متاسفانه در این دوران
اهدافمان را قربانی ابزار کرده ایم به این معنا که تمامی اراده و همتمان را
به کار می بریم برای اینکه مال، منصب و وجهه اجتماعی خود را پررنگ تر کنیم
درحالی که ارزش های زندگیمان سبک و سبک تر می شود.
وی
ادامه داد: در چنین شرایطی، دور و برمان شلوغ اما درونمان ساکت و خاموش و
متاسفانه تهی است. هنگامی که روح والا، گرامی و نفیس بود دیگر زندگی در یک
خانه ساده یا پوشیدن لباس هایی ساده برای افراد تفاوتی ندارد بر همین اساس
بزرگان دین ما ضعفی نداشتند که بخواهند با انواع زرق و برق ها آن را جبران
کنند.
دکتر
مهدوی اظهار داشت: نکته بسیار مهم در این راستا، روح پر از عشقی است که در
سینه ما نسبت به مردم وجود دارد. حضرت زهرا (س) و سایر ائمه همیشه مردم را
از خود ترجیح می دادند، حقوق افراد را به حقوق خود و آرامش دیگران را به
آرامش خود ترجیح می دادند. باید توجه داشته باشیم که غمخوار دیگران بودن از
مهمترین ویژگی های بانوی بزرگ اسلام به شمار می رود و این امر نشان می دهد
ما چقدر دوستدار این شخصیت هستیم. این بزرگواران نه تنها به دیگران عشق می
ورزیدند بلکه جفای به دیگران را نیز تحمل نمی کردند چون بسیار به خدا
نزدیک شده بودند. علامت اینکه یک نفر از شراب زیبای دین نوشیده و سرمست شده
باشد، ایمانی است که به واسطه آن به دیگران محبت می کند و می کوشد با
دیگران زندگی و از دردسر و رنج آن ها کم کند نه اینکه خود را برتر بداند و
سایر انسان ها را حقیر و پست و ناچیز بشمارد.
وی
تصریح کرد: یکی از معیارهای مهم سنجیدن نزدیک شدن ما به خدا، میزان عشق
ورزی ما به انسان ها است و اینکه به افراد با دید آدمیت و نه با دید کینه و
خصومت و ابزاری نگاه کنیم. بخشی از هنر بزرگان دینمان در بخشیدن گناه های
افراد است و اینکه با آن ها از سر ارتباط سالم بدون آنکه گذشته را به رخشان
بکشند، ارتباط برقرار می کنند.
این
استاد عرفان اسلامی تبیین کرد: ارتباط عاشقانه حضرت زهرا (س) با خدا نقطه
عطف دیگری است. خدای این بزرگان خدای فقهی، خدای احکام و قواعد و مقررات
نبود و اینها نماز را به خاطر وظایف شرعی نمی خواندند بلکه به خاطر عشق به
خدا می خواندند. بزرگان در خلوت با خدا از نیایش به درگاه او، به معنای
واقعی لذت می بردند.
وی
در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به ویژگی هایی که از جنبه
خانوادگی، زندگی بانوی بزرگوار اسلام برداشت می شود، گفت: از نظر خانوادگی
نیز مهمترین ویژگی ایشان، همکاری و وفاداری است. حضرت علی (ع) و حضرت زهرا
(س) مانند لباس به بدن انسان، به شدت به اعضای خانواده نزدیک بودند و
همانگونه که لباس عیب انسان را می پوشاند اگر مشکلی وجود داشت آن را می
پوشاندند و در تمامی لحظات کنار هم بودند.
وی
همچنین درخصوص حضور حضرت فاطمه (س) در جامعه و خطبه خوانی های ایشان در
فضای خارج از منزل، تشریح کرد: براساس آرای موثقی که از تاریخ به دست آمده،
حضرت زهرا 5 سال پیش از بعثت متولد شدند یعنی زمانی که ایشان 5 ساله بودند
پیامبر در کوچه و بازار مکه مردم را به حکمت، معرفت و عدالت دعوت می کرد.
در آن زمان یکی از مهمترین همدم های پیامبر که به ایشان گرما، امید و قوت
روحی می بخشید، دختر بزرگوارشان بودند. بنابراین در برخی از جنگ ها حضرت
زهرا در نقش یک پرستار حضور داشتند و در قالب شخصیتی پرستار گونه به خوبی
به تمامی افراد کمک می کردند.
وی
خاطرنشان کرد: همچنین پس از آن دوران که حضرت علی(ع) به عنوان امام مطرح
می شوند نیز ایشان در کنار امام علی(ع) و در روزهای سختی که این مرد دوران
تنهایی را سپری می کند حضوری پررنگ دارد و به عنوان یک انسان عادل و فرزانه
از ایشان دفاع می کند.
دکتر
مهدوی افزود: با نگاهی به تمام مسیر زندگی بانوی گرامی اسلام متوجه می
شویم ایشان به لحاظ حضور اجتماعی شخصیتی فعال است و عدالت خواه هستند و
مدام با نادانی مبارزه می کنند. حضرت زهرا (س) در این مسیر سختی های زیادی
را متحمل می شوند و در پشت جبهه به لحاظ حمایت هایی که از نظر عاطفی و فکری
انجام می دهند، به پدر و همسر بزرگوارشان دلگرمی ، آرامش و حتی مشاوره های
اثربخش ارائه می دهند.
منبع: جماران