صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۰۵ مهر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۱۹۷۲۸۹
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۲ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۴
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حسام الدين آشنا مشاور رييس جمهور در حساب گوگل پلاس خود نوشت: توانستيم همه گزينه ها را از روي ميز برداريم.

آشنا نوشت:


• وظيفه حکومت تبديل کردن توانايي هاي ملي به منافع ملي در چهارچوب مصالح ملي است. برنامه هسته اي ايران از ابتدا با هدف پيشرفت علمي و اقتدار صنعتي آغاز شد؛ نه سوداي بمب داشت و نه کسي را تهديد ميکرد؛ اما قدرتهاي پوشالي هر روز به بهانه اي از تهديد و تحريم سخن مي گفتند. ما مردم ايران، که هم فناوري هسته اي و هم رفع تحريم هاي ظالمانه مقابل را حق مسلم خود مي دانيم امروز هم بحمدالله در حال عبور از تحريم ها هستيم و هم توان هسته اي صلح آميز خود را حفظ کرده ايم.

• اين يک نمونه از کارآمدي رويکرد تدبيردر عرصه بين المللي يعني تعامل سازنده با جهان است. ما توانستيم ثابت کنيم اين تحريم ها نبود که ايران را به پاي ميز مذاکره آورد - چرا که ما هيچگاه ميز مذاکره را ترک نکرده بوديم- بلکه اين استقامت ملت ايران در برابر تحريم ها بود که طرفهاي مقابل را به ميز مذاکره باز گرداند.

• ما توانستيم همه گزينه ها جز توافق با ايران را از روي همه ميزها برداريم. اعتراف طرفهاي مذاکره به ناکارآمد بودن تحريم براي مقابله با پيشرفت برنامه هسته اي، راهبردي ترين دستاورد همه مذاکرات هسته اي است.

• بزرگترين اشتباه غربي ها اين است که تبليغ مي کنند توانسته اند از طريق مذاکرات توان هسته اي ايران را محدود کنند آنها بايد توجه کنند که مساله اصلا توان هسته اي نيست بلکه مساله فرهنگ راهبردي و اراده سياسي است.

 کشورهايي با توانايي هايي علمي و اقتصادي بسيار کمتر از ايران به بمب هسته اي دست يافته اند اما ايران بر خلاف آنها با تکيه بر ارزشهاي ديني و شناخت دقيق مقتضيات منطقه اي ، و درک راهبردي از ويژگي هاي سلاح هاي کشتار جمعي، هرگز آن را در دکترين دفاعي خود جاي نخواهد داد.

• بيانيه اي که قرائت شد نه فقط تعهددولت ايران به طرفهاي مذاکره که در واقع تعهد اين دولت به ملت خود است ؛ تعهدي هرگز از آن تخطي نخواهد شد. ما هرگز بدنبال سلاح هاي کشتار جمعي نبوده ايم و نخواهيم بود. ايران کشوري کاملا مسئول و پاسخگو در برابر تعهدات ملي و بين المللي خود است. اگر ايران تعهدي را بپذيريد حتما آن را رعايت خواهد کرد .ايران فريبکار نبوده و نيست و از طرفهاي مقابل خود نيز انتظار دارد در تعامل با ايران ديگر راه فريبکاري، تخريب و ترور را دنبال نکنند.

• ايران از بازرسي هاي بيشتر از مراکز تعيين شده نگراني ندارد ؛آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است.

• همگان دانستند که دانش هسته اي در ايران به همت دانشمندان هسته اي کاملا بومي شده است.همگان باور کردند مرزي براي پيشرفت هاي علمي ايرانيان وجود ندارد و هر چه را از راه همکاري نتوانيم بدست نياوريم با خوداتکايي توليد خواهيم کرد.اين پيام بزرگ استقامت ملت در عرصه دانش هاي پيشرفته است.

• اين دستاورد حاصل تدابير رهبري ، استقامت ملت و تلاش نخبگان فني ، حقوقي و ديپلمات هاي ورزيده کشور در طول ساليان گذشته است .

• مشخص شد که تحريمهاي يک جانبه، چند جانبه و حتي قطعنامه هاي شوراي امنيت نيز نمي تواند اراده يک ملت مقتدر را براي استقلال و پيشرفت در هم بشکند.

• بر خلاف طرف مقابل که متاثر از فشارهاي داخلي و خارجي است و بايد منافع متعارضي را نمايندگي کند رمز اساسي موفقيت هاي ما وحدت فرماندهي است؛ اين لشکر يک علمدار بيشتر ندارد و او نيز جز به مصالح و منافع ملت و نظام اسلامي نمي انديشد.

• ايران بر اساس اراده خود به فناوري هسته اي پرداخته است و توسعه يا محدود سازي آن نه به اراده ديگران بلکه به نيازها و مصالح راهبردي ما وابسته است. اگر تهديد بمباران نباشد نيازي به سايت غني سازي در درون کوهها نيست و اگر فناوري آب سنگين با پلوتونيم کمتر فراهم باشد نيازي به توليد پلوتونيوم اضافي نيست.اگر تضمين تامين سوخت رآکتور تهران وجود داشته باشد نيازي به توليد صنعتي سوخت 20 درصد نيست.

• راهبرد مذاکراتي و ارتباطي ايران چنان موثر بود که رئيس جمهور آمريکا عليرغم همه لشکر کشي هاي تبليغاتي قبلي به صراحت اذعان کرد که جهانيان مسئوليت شکست مذاکرات را بر گرده آنها مي دانند و توان حفظ نظام تحريم ها را بيش از اين ندارند. او در سخنان خود گفت:" مذاکرات نبايد به اين علت که آمريکا، آنچه را بقيه جهان توافقي منصفانه تلقي مي کنند، رد مي کند، از هم فروبپاشد.

 آنچه دانشمندان ما و کارشناسان هسته ايِ ما مي گويند به ما اطمينان مي دهد که آنان (ايرانيان) در حال توليد سلاح هسته اي نيستند. اين در حالي است که مشکوک است که ما حتي بتوانيم تحريم هاي کنوني را سر جاي خود نگه داريم."اين جمله آقاي اوباما از واقع بينانه ترين موضع گيري هاي يک رئيس جمهور آمريکا در باره ايران است آنجا که گفت:" ايران، حتي در مواجهه با تحريم هاي بي سابقه، هيچ تمايلي نشان نداده است که آن جنبه ها از برنامه اش را که آنان (ايرانيان) معتقدند براي اهداف صلح آميز است، حذف کند."

• ما در مسير خواسته هايمان حرکت کرده ايم؛ فناوري هسته اي، عزت ملي و لغو تحريم ها را همزمان دنبال کرده ايم و امروز مي توانيم با افتخار اعلام کنيم که اين تازه آغاز راه است تيم مذاکره کننده و پشتيبانان علمي و فني و حقوقي آنان با دقت تمام جزئيات توافقات را نهايي خواهند کرد و پس از امضاي يک توافق خوب ما نيز به راستي آزمايي طرفهاي مقابل خواهيم پرداخت ؛ در صورت پايبندي طرف مقابل به برداشتن تحريم ها، راه همکاري هاي بعدي هموار خواهد شد.

• ظرفيت هاي صلح آميز هسته اي ايران در خدمت خلق يک منطقه قدرتمند، سرشار از همکاري، ثبات و آرامش و پيشرو در مسير شکوفايي و پيشرفت و عاري از تسليحات هسته اي است.

• براي توسعه منطقه اي چاره اي جز اين نداريم که با هم گفتگو کنيم تاريخ و جغرافيا و فرهنگ مشترک ما را به هم متصل کرده است.

• ايران آمادگي دارد با همه کشورهاي همجوار باب گفتگو و همکاري مشترک را بگشايد.

• ما مطمئن هستيم که مي توان يک برنامه همه شمول هسته اي در منطقه طراحي کرد و همه کشورهاي علاقمند را به مشارکت در اين برنامه منطقه اي دعوت مي کنيم.

• بياييد اتحاد منطقه اي را در اولويت قرار دهيم.