صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۱۹۵۳۴۹
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۲۰ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۳
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 رئيس کميته روابط خارجي مجلس نمايندگان آمريکا مي‌گويد طرح نظارت کنگره بر توافق هسته‌اي احتمالي بين ايران و گروه ۱+۵ پنجشنبه هفته آينده به رأي گذاشته مي‌شود.

کميته زوابط خارجي مجلس سنا روز پنجشنبه طرح نظارت کنگره بر توافق هسته‌اي احتمالي را پنجشنبه هفته آينده به رأي مي‌گذارد.

اين خبر را خبرگزاري رويترز به نقل از «باب کورکر»، رئيس اين کميته گزارش داده است.

اين طرح که از سوي باب کورکر سناتور جمهوري‌خواه و رئيس کميته روابط خارجي ارائه شده و مورد حمايت چند تن از دموکرات‌ها از جمله رابرت منندز قرار دارد، اجراي توافق هسته‌اي را به تصويب کنگره منوط مي‌کند.

بر اساس اين طرح، دولت باراک اوباما بايد در صورت حصول هرگونه توافقي با ايران، آن را ظرف 5 روز به کنگره ارائه دهد. همچنين دولت مجاز نخواهد بود ظرف 60 روز پس از توافق و تا زمان بررسي از سوي کنگره، هيچ‌يک تحريم‌هاي ايران را لغو يا تعليق کند.

کورکر ابراز اميدواري کرده است که اين طرح در کميته روابط خارجي مطرح شده و به تصويب برسد.

وي همچنين تلاش مي‌کند تا موافقت دموکرات‌ها براي تصويب اين طرح در سنا را به دست آورد. هرچند اوباما اعلام کرده که اين طرح را وتو مي‌کند، اما اگر شمار سناتورهاي حامي طرح به بيش از دو سوم مجموع، يعني 67 نفر از 100 سناتور، برسد، حق وتو از رئيس‌جمهور سلب مي‌شود.

ليندسي گراهام سناتور ارشد جمهوري‌خواه اواسط اسفند گفت حاميان طرح بازبيني توافق هسته‌اي با ايران، به تنها يک رأي ديگر نياز دارند تا رئيس‌جمهور آمريکا ديگر امکان وتوي اين طرح را نداشته باشد.

گراهام که با شبکه فاکس نيوز گفت‌وگو مي‌کرد، در اين رابطه گفت: «الان به 66 (رأي) رسيده‌ايم. تمام جمهوري‌خواهان و 12 دموکرات با ما همراه شده‌اند.»
منبع: فارس