صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۱۹۴۹۳۷
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۲ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۳
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 معاون کنسولي مجلس و امور ايرانيان وزير امور خارجه درباره پيامدهاي سفر پناهجويان ايراني به استراليا هشدار داد.

حسن قشقاويي در مصاحبه اختصاصي با خبرگزاري صدا و سيما با اشاره به آخرين اقدامات وزارت خارجه براي پيگيري حقوق مهاجران ايراني در استراليا گفت: ما سه، چهار بار با مقامات استراليا در اين باره مذاکره کرده‌ايم همچنان که آقاي ظريف با همتاي استراليايي‌اش در حاشيه اجلاس سازمان ملل متحد در نيويورک گفتگو کرد.

وي افزود: معاون مهاجرت استراليا نيز به ايران آمد که در ديدار با بنده در اين باره گفتگو کرديم سخن آنان اين است که مهاجران ايراني به استراليا سفر نکنند.

قشقاوي اضافه کرد: ما نيز به مقامات استراليا اعلام کرديم سياست دولت محافظه‌کار اين کشور مانند سياست دولت کانادا درقبال پناهجويان و مهاجران سختگيرانه است و اينگونه مهاجرات‌ها ناشي از تبليغات ايران‌هراسانه غرب است که از ايران سياه‌نمايي و از خارج بهشت‌نمايي مي‌کنند.

وي گفت: ‌به هر حال مذاکرات کنسولي ما با دولت استراليا در اين باره ادامه دارد ممکن است من سفري به اين کشور انجام دهم يا همتاي ما به زودي به تهران بيايد.

قشقاوي افزود: توصيه ما به دولت استراليا اين است که با توجه به روابط خوب دو طرف به اين موضوع توجه کنند زيرا ما نمي توانيم از نيت افراد براي پناهجويي مطلع شويم.

وي اضافه کرد:‌ حتي زماني که از سفارت ما در استراليا مي خواهيم پناهجويان را ببينيم خودشان مانع مي شوند مگر اينکه ضرب و شتم يا مرگي روي دهد تا سفارت ما مطلع شود.

معاون وزير امور خارجه اظهار داشت:‌ برخي از اين مهاجران فريب اغواگري‌ها براي کسب و کار را مي خورند و برخي از آنان حتي به طور قانوني از کشور خارج مي شوند و براي دريافت پناهندگي هويت خود را منکر مي شوند.

قشقاوي گفت: برخي از پناهجويان به دروغ خود را بهايي معرفي و حتي گذرنامه ايراني خود را به عنوان سند ملي پاره مي کنند تا بتوانند در آنجا پناهجويي بگيرند و صاحب شغل شوند.

وي با اشاره به سفر برخي از اين پناهندگان ايراني از طريق کشتي در حد فاصل مالزي و اندونزي به استراليا هشدار داد: به عنوان معاون وزير امور خارجه اعلام مي‌کنم 90 درصد اين افراد به علت غرق شدن اين کشتي هاي مرگ قطعا مي‌ميرند.

قشقاوي گفت: اينکه غرق شدن اين کشتي ها تعمدي است يا غيرتعمدي و کسي باعث غرق شدن آن مي شود يا ناشي از مشکلات کشتي‌هاست نمي خواهيم اتهامي را متوجه کسي کنيم.

وي افزود:‌ البته سياست اين دولت‌ها نيز سياست دفاع از پناهجويان نيست؛ زيرا آنان را به مناطقي مانند گينه پاپائو، جزيره کريسمس يا جاهاي ديگر مي برند که به علت شرايط بهداشتي بسيار نامناسب، روان بودن فاضلاب و شيوع انواع بيماري ها، همه پناهجويان دچار بيماري هاي شيميايي مي شوند .

قشقاوي تأکيد کرد: ‌خانواده ها نبايد با تبليغ چند قاچاقچي انسان اجازه خروج فرزندانشان از کشور را بدهند؛ رسانه ملي و ديگر رسانه ها بايد با توليد فيلم و مجموعه تلويزيوني مردم را در اين باره آگاه کنند.

آزادي و انتقال حدود 600 ايراني زنداني از خارج کشور

معاون کنسولي، مجلس و امور ايرانيان وزير امور خارجه از آزادي و انتقال حدود 600 ايراني زنداني از خارج کشور در سال 1393 خبر داد.

قشقاوي گفت: ما بيش از 3000 ايراني زنداني در زندان هاي ديگر کشورها داشتيم که با آزادي اين تعداد، شمار آنان به نحو چشمگيري کاهش يافت.

وي افزود: حدود 13 نفر از اين زندانيان به علت مسائل مربوط به تحريم زنداني بودند که بنا بود به امريکا اعزام شوند اما با تلاش وزارت خارجه و سفارتخانه‌هاي ما که به نحوي نبردي حقوقي و قضايي ميان ما و امريکا بود از اعزام آنان جلوگيري شد.

قشقاوي اضافه کرد: حدود همين تعداد از موارد داريم که تلاش‌ها با استخدام وکيل و پيگيري‌هاي ديگر براي جلوگيري از استرداد آنان ادامه دارد.

وي همچنين گفت: براي برخي زندانيان ايراني در خارج از کشور مجازات اعدام صادر شده يا در روند صدور اين حکم است اما همه تلاش ما اين است که هيچ يک از اين احکام اجرا نشود.

قشقاوي افزود: تلاش ما در اين باره موفق بوده است و غير از پرونده اي که دو سال قبل در عربستان سعودي به اعدام چند نفر منجر شد تاکنون در هيچ کشور ديگري چنين حکمي اجرا نشده است.

وي اضافه کرد: با پيگيري شخص وزير امور خارجه و تماس هاي وي با همتايانش و نيز پيگيري ما، سفرا و سرکنسولگري هاي ما تاکنون چنين احکامي اجرا نشده است.

معاون وزير امورخارجه همچنين با اشاره به آمار ايرانيان زنداني در مالزي گفت: حدود 250 هموطن در زندان هاي اين کشور به سر مي برند که بيشتر آنان به اتهام مواد مخدر در بندند.

قشقاوي تصريح کرد: حدود 50 نفر از اين زندانيان به اعدام محکوم شده اند؛ بارها گفته‌ايم دولت مالزي به علت حسن روابطي که با هم داريم اين احکام را اجرا نکرده است.

وي افزود: از اين منظر و با توجه به روابط دو جانبه با کشورها اعلام مي کنيم که اجراي حکم اعدام براي هر تبعه خارجي که باشد معني بدي دارد و بر اين اساس تاکنون با همکاري دولت مسلمان مالزي توفيق حاصل شده است و هيچ يک از اين زندانيان اعدام نشده اند.

قشقاوي گفت: بارها گفته ام که 80 درصد هموطنان زنداني ما در خارج از کشور به اتهام حمل مواد مخدر زنداني شده اند گرچه برخي به علت جرايم ديگر زنداني هستند و بخشي نيز به اتهام مسائل سياسي زنداني شده اند.

وي افزود: جزئيات برخي از اين پرونده ها هنوز اعلام نشده است زيرا خود يا خانواده‌هايشان تمايل ندارند و به علت سياسي بودن مجاز به انتشار آن نيستيم اما اگر روزي بنا بر اعلام جزئيات شود، مردم خواهند ديد که وزارت خارجه چقدر در اين زمينه موفق بوده است.