صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۰۴ دی ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۱۹۴۰۷۶
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۰۸ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۳
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

چند سالی است که در شبکه‌های استانی جنگ‌هایی روی آنتن می‌روند که به‌ظاهر تفاوت‌هایی با سایر برنامه‌های گفت‌و‌گو‌محور آن شبکه‌ها دارند. در این برنامه‌ها غالباً از اهالی تلویزیون، سینما و موسیقی دعوت می‌شود تا فضای جذاب‌تری را برای مخاطبان به‌وجود آورند.

به گزارش ایران، در این میان، برنامه‌های شاخصی همچون «خوشا شیراز»‌(سیمای فارس)‌، «زنده رود»‌(سیمای اصفهان)‌، «صبح خلیج فارس»‌ (سیمای هرمزگان) و یکی دو برنامه دیگر به نسبت سایر برنامه‌های اینچنینی پر‌مخاطب‌ترند، اما این سؤال مطرح می‌شود ‌که چنین برنامه‌هایی چقدر از ظرفیت‌های استانی استفاده می‌کنند و این آثار چقدر در نشان دادن‌های جاذبه‌های گردشگری استان بهره می‌برند؟ گذشته از این، حضور بازیگران و خواننده‌ها در چنین برنامه‌هایی، بحث‌های مالی پیش می‌آورد و حال سؤال اینجاست که چطور بازیگری که در تلویزیون سریال دارد‌، برای حضور در یک برنامه در شبکه‌ای دیگر‌، درخواست‌های نامتعارفی همچون دریافت هدایای مالی می‌کند؟!در این راستا در گفت‌وگو با تهیه‌کنندگان این برنامه‌ها نظراتشان را جویا شدیم.

 حضور میهمانان یا رفاقتی یا هدایای مالی

هادی قندی تهیه‌کننده <خوشا شیراز> که از سیمای فارس روی آنتن می‌رود، می‌گوید: «در حال حاضر در شرایطی هستیم که هر‌کدام از ما در تلفن همراهمان چندین رسانه داریم یا اینکه مردم به رسانه‌های دیگر از جمله شبکه‌های اجتماعی دسترسی دارند پس لازم است که اهداف‌مان از جمله سبک زندگی، امید و آگاهی را به مخاطب منتقل کنیم. ما سعی کردیم برنامه‌ای تولید کنیم که هم بیننده را جذب کند و هم در آن برنامه‌ها حرف‌هایمان را بزنیم و پیام بدهیم.>
او با اشاره به اینکه <خوشا شیراز> طبق آمار پر‌بیننده‌ترین برنامه روز جمعه تلویزیون است، درباره استفاده از ظرفیت‌های استانی تصریح می‌کند: <در این سال‌هایی که خوشا شیراز را کار می‌کنیم، هر هفته‌ یا حتماً میهمان بومی داریم یا یکی از مکان‌های دیدنی شیراز را نشان می‌دهیم. این موضوع برای من در اولویت قرار دارد و به گواه شهردار شیراز و مدیران استان این برنامه توانسته به بخش توریسم کمک کند.>

قندی می‌افزاید: <ما به‌دلیل شرایط نمی‌توانیم هر هفته برنامه را از یک مکان دیدنی روی آنتن ببریم. مثلاً به خاطر شرایط آب و‌ هوا سه ماه است که برنامه را از استودیوی اختصاصی خوشا شیراز در صداوسیمای فارس کار می‌کنیم یا از لحاظ فرستنده، مشکل داریم‌. توجه داشته باشید که خوشا شیراز یک برنامه زنده است و‌ ما فقط از سه مکان دیدنی شیراز می‌توانیم برنامه زنده کار کنیم.>

او درباره هدایایی که به هنرپیشه‌ها در چنین برنامه‌هایی پرداخت می‌شود، می‌گوید: <خود من شخصاً تا به‌حال رقم کلانی پرداخت نکردم. بسیاری از افرادی که به تلویزیون نیامده بودند، به برنامه ما آمدند مثلاً حضور پرویز پرستویی‌، مهدی هاشمی، حمید فرخ‌نژاد، ثریا قاسمی در این برنامه ‌به خاطر عدد و رقم نبود. آقای پرستویی به عدد و رقم من نیازی ندارد. شخصیت او بزرگتر از این حرف‌هاست. 10 نفر از بزرگان سینمای ما که به این برنامه آمدند به شکل دوستانه و رفاقتی آمدند.>

این تهیه‌کننده ادامه می‌دهد: <هر سریال موفقی که پخش می‌شود. هنرمندانش هفته بعد در برنامه ما هستند در حالی که رقمی که من پرداخت می‌کنم کمتر از برنامه‌های دیگر است‌. بسیاری به خاطر نام برنامه و محبتی که به من دارند، می‌آیند. می‌خواهم بگویم با بسیاری از میهمان‌ها بحث مالی نداشتم اما با برخی هم داشتم. این چیزی نیست که کتمان کنم اما عدد و رقم عجیب و غریبی نبوده است. از یک سکه تا 5 سکه پرداخت شده است.>

  بندرعباس فقط جزیره ندارد

پویا نامداری تهیه‌کنندگی <صبح خلیج فارس» را بر عهده دارد. این برنامه که بتازگی دو ساله شده است از سیمای هرمزگان روی آنتن می‌رود. نامداری می‌گوید: <ما از تولید این برنامه اهدافی داشتیم. مردم ایران بخوبی بندرعباس را نمی‌شناسند. بیشتر جزایری همچون قشم و کیش را می‌شناسند تا خود شهر بندرعباس را. همچنین بافت شهر که جذابیت‌های توریستی دارد بخوبی معرفی نشده است. صدا و سیما نیز بخوبی از عهده این کار بر نیامده است. تلویزیون برای معرفی هرمزگان به نشان دادن ماهیگیری و لنج و... بسنده کرده است.>

او با اشاره به اینکه ما می‌خواستیم با این برنامه بندرعباس را بخوبی معرفی کنیم ادامه می‌دهد: <از طرفی بندرعباس در حوزه موسیقی به‌واسطه خواننده‌هایی همچون مرحوم ناصر عبداللهی و رضا صادقی مورد توجه قرار گرفته است اما در بخش سینما و تلویزیون فعالیت زیادی نداشته است. با این برنامه بازیگران را به بندرعباس دعوت کردیم تا با این شهر بیشتر آشنا شوند و مردم نیز هنرمندان مورد علاقه‌شان را از نزدیک ببینند و یک ارتباط و تعامل شکل بگیرد.>

نامداری درباره استفاده از ظرفیت‌های استانی در برنامه می‌گوید: <برنامه ما کاملاً خصوصی است و کلیه هزینه‌های برنامه را شخصاً تأمین می‌کنم و طبیعتاً به همین دلیل برخی هماهنگی‌ها شکل نمی‌گیرد مثلاً بازپخش برنامه ما از شبکه شما پخش نمی‌شود چون اسپانسر داریم و در زمینه‌های مالی باید به توافق رسید یا اینکه هزینه‌های تولید آنقدر بالاست که نمی‌توانیم هر هفته یکی از مکان‌های دیدنی شهرمان را روی آنتن ببریم. از این منظر نتوانستیم به اهداف مدنظرمان به طور صددرصد برسیم اما بخشی از اهدافمان را تأمین کردیم.> او درباره هدایایی که به هنرپیشه‌ها در چنین برنامه‌هایی تعلق می‌گیرد، معتقد است: <برای من به عنوان تهیه‌کننده بسیار خوب است که هنرمند بدون اینکه مبلغی را دریافت کند به برنامه‌ام بیاید و هر‌چه کمتر هدیه بدهم برایم بهتر است. برخی مواقع افرادی رقمی فراتر از حقشان می‌خواهند و من هم به عنوان تهیه‌کننده باید این مبلغ را پرداخت کنم حتی برخی مواقع چانه می‌زنم اما از یک منظر دیگر هم باید این ماجرا را دید. بازیگر تا یک زمانی می‌تواند از چهره‌اش استفاده کند و او هم مایل است از موقعیتش حداکثر استفاده را هم از لحاظ مالی و هم از لحاظ شهرت و محبوبیت ببرد و به همین دلیل بازیگران این مبالغ را دریافت می‌کنند.>

 باید بخشنامه‌ای صادر شود

شاهین جمشیدی مجری و تهیه‌کننده <دریا کنار> است، برنامه‌ای که بتازگی از سیمای مازندران روی آنتن می‌رود. او ضرورت چنین برنامه‌هایی را این‌گونه می‌داند: <با توجه به محلی بودن شبکه‌های استانی که بیننده‌های خاص خودش را دارد، تولیدات این شبکه‌ها باید در حد استاندارد باشد و نباید خودمان را به شبکه‌های سراسری محدود کنیم یا اینکه منتظر باشیم هنرمندان شاخص فقط در برنامه‌های شبکه‌های سراسری شرکت کنند. این توانایی یک شبکه استانی را می‌رساند که تولیداتش به روز و استاندارد باشد.>

جمشیدی می‌افزاید: <تلویزیون وظایفی از جمله انتقال پیام و مفاهیم دارد و ما برنامه‌سازان هم باید به این موضوع توجه کرده و برنامه‌هایی تولید کنیم که در شأن مخاطب باشد. تولیدات استانی باید با تولیدات شبکه‌های سراسری فرق داشته باشد. کشور ما پهناور است و نیاز دارد که استان‌ها مکان‌های دیدنی‌شان را برای گردشگران معرفی کنند. در این برنامه‌های استانی درباره نقاط دیدنی کار می‌کنیم‌. ما از این ظرفیت می‌توانیم استفاده بهینه داشته باشیم.> او ادامه می‌دهد: <نکته دیگر پتانسیل نیروی انسانی است. جوان‌هایی که کار هنری انجام می‌دهند اما شاید در پایتخت آن‌طور که دلشان می‌خواهد نتوانند بدرخشند به چنین برنامه‌هایی دعوت می‌شوند یا در چنین برنامه‌هایی کار می‌کنند.>

جمشیدی درباره استفاده نکردن از ظرفیت‌های استان معتقد است: <در خصوص «دریا کنار» باید بگویم تازه چند قسمت از برنامه روی آنتن رفته است اما بنا داریم هر هفته در یک آیتم 15 دقیقه‌ای یکی از مکان‌های دیدنی استان مازندران را معرفی کنیم. در این صورت هم برای اهالی استان آن مکان‌های دیدنی تکرار می‌شود و هم کسی که مثلاً از شیراز این برنامه را می‌بیند‌، با مکان‌های دیدنی استان آشنا شود تا فکر نکنند شمال فقط دریا دارد بلکه ببینند که مکان‌های دیدنی بسیاری در این استان وجود دارد.>  او نیز درباره هدایای پرداختی به هنرمندان می‌گوید: <این موضوعی است که مدیران باید درباره‌اش پاسخ بدهند. من اجرا‌کننده وظیفه رسانه هستم‌. موضوعی باب شده است که وقتی هنرمندان به برنامه‌‌ای می‌روند باید هدیه‌ای دریافت کنند اما الان این هدیه به وظیفه تبدیل شده است. به طور میانگین سه یا چهار میلیون تومان هزینه هنرمندان است برای اینکه در یک برنامه تلویزیونی حضور پیدا کنند، حتی بعضاً داشته‌ایم که 5 یا 7 میلیون تومان درخواست کرده‌اند‌، حتی این موضوع به اهالی موسیقی نیز سرایت کرده است. نه من و نه هیچ‌یک از تهیه‌کننده‌ها در جایگاهی نیستیم که بتوانیم این روند را تغییر دهیم.>

جمشیدی می‌افزاید: <ما برنامه‌ساز هستیم و باید این رقم را پرداخت کنیم مگر اینکه تلویزیون بخشنامه‌ای را تنظیم کند که هیچ هنرمندی حق ندارد بابت حضور در خانه خودش که تلویزیون هست‌، پول دریافت کند. به نظرم مدیران برای موضوع باید نسخه‌ای را تجویز کنند.>

 الگو‌سازی مد‌نظرمان است

محمود صادقی تهیه‌کننده <جمعه‌های همدلی> است. این برنامه اخیراً روی آنتن سیمای خراسان رضوی بوده است و سری جدید آن نیز همزمان با شروع سال نو روی آنتن خواهد رفت. این برنامه هم از سینماگران دعوت می‌کند و هم از افراد موفق استان.

صادقی استفاده از ظرفیت‌های استان را در چند بخش می‌داند و می‌گوید: <یک بحث درباره استفاده از مجریان است. ما هم از مجریان بومی استفاده کردیم و هم از مجریانی که تبدیل به پتانسیل ملی شدند. همچنین بخش دیگر ظرفیت به نشان دادن جاذبه‌های گردشگری استان و دعوت از چهره‌های موفق استان بر‌می‌گردد که در این برنامه تمام این نکات را مد‌نظر قرار دادیم.>
او می‌افزاید: <در بحث دعوت از میهمان به الگوسازی توجه کردیم. مثلاً اگر یک موضوعیت برنامه صبر و مقاومت یک مادر است، از یک مادر شهید دعوت می‌کنیم اما اگر بخواهیم موضوعی درباره تلاش هنری را به تصویر بکشیم حتماً یک بازیگر دعوت می‌کنیم.>

تهیه‌کننده <جمعه‌های همدلی> درباره هزینه‌ای که به هنرمندان شرکت‌کننده در برنامه پرداخت می‌کند، می‌گوید:< برخی مواقع رقم‌هایی مطرح می‌شود که توجیه مالی ندارد مثلاً خواننده‌ای بابت 10 دقیقه برنامه 12میلیون تومان پول درخواست کرد که نپذیرفتم اما برای بازیگران بین دو و نیم تا سه میلیون پرداخت می‌شود.> با این روند امید آن می‌رود که صدا و سیما با مدیریت جدید، تدبیری برای این قضیه بیندیشد تا حداقل افرادی که از خانواده تلویزیون هستند به خاطر حضور در مجموعه‌ای که آنها را به شهرت رسانده طلب دریافت مبالغ نامتعارفی تحت عنوان هدیه نداشته باشند.