پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : قطار اکسپرس دانوب، "عقاب طلایی" فروردین سال 94 بار دیگر سفرش را به ایران با همراهی گردشگرانی از اروپا، آمریکا و استرالیا آغاز میکند.
به گزارش ایسنا، قطار لوکس عقاب طلایی در سال میلادی گذشته با حدود 140 گردشگر دو سفر در ایران داشت. مسیر حرکت این قطار به صورت رفت و برگشت تنظیم شده که در هر نوبت مسافران آن بخشی از ایران را میبینند.
مسافران در مسیر نخست در زنجان، یزد، اصفهان، شیراز، پرسپولیس و تهران توقف دارند و در پایان با هواپیما ایران را ترک میکنند. قطار در پایتخت میماند تا مسافران دیگر از راه برسند و اینبار به سمت مشهد، کرمان، بم، یزد، شیراز، پرسپولیس، اصفهان، تهران و زنجان حرکت میکند و از مرز رازی خارج میشود.
براساس جدول حرکت قطارهای عقاب طلایی، "جواهرات پارسی" نخستین حرکتاش را در سال 2015 از مجارستان به سمت ایران در 31 مارس (11 فروردینماه) آغاز میکند و دومین سفر این قطار از ایران به سمت مجارستان در 13 آوریل برابر با 24 فروردینماه خواهد بود.
قطار اکسپرس دانوب سفرهای بعدی خود را در مسیر جواهرات پارسی در پاییز و زمستان سال بعد و در ماههای سپتامبر، اکتبر و نوامبر خواهد داشت و به طور کل برای سال 2015 هشت برنامه سفر به مقصد ایران تنظیم کرده است.
هزینه سفر با این قطار که واگنها و برخی از کوپههای آن به سبک دههی 50 میلادی طراحی شده بین 9 تا 15 هزار دلار است. برخی از کوپههای این قطار دارای خدمتکار، سرویس بهداشتی و حمام اختصاصی است.
برنامه سفر با این قطار در مسیر جواهرات پارسی، 15 روزه تنظیم شده که یک هفته از آن به ایران اختصاص دارد. مبدأ حرکت این قطار بوداپست در مجارستان است و قطار در ادامه از کشورهایی چون رمانی، بلغارستان و ترکیه میگذرد.
ورود نخستین قطار خصوصی اروپایی به ایران در رسانههای خارجی بازتاب گستردهای داشت. ابراهیم پورفرج مجری این پروژه در ایران نیز پس از انجام نخستین سفر این قطار به ایران، گفته بود: 12 هزار نفر از گردشگران خارجی که 45 درصد آنها ملیت آمریکایی دارند، برای سفر با عقاب طلایی به ایران اعلام درخواست کردهاند.
«تیم لیتر»، مدیر شرکت عقاب طلایی نیز با بیان اینکه تمام بلیتهای این قطار پس از سفر نخست به فروش رفته است، اظهار کرده بود: عقاب طلایی یک قطار لوکس و گران است که جوانترها برای سفر با آن باید پول و زمان کافی داشته باشند، برای همین بیشترین مسافران این قطار سن بالایی دارند و جزو افراد بازنشسته هستند که وقت و سرمایه بیشتری برای سفر با این قطار دارند.