صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۵ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۱۸۶۹۶۰
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۲ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۳
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 در حالی کمیسیون انرژی تصویب کرد گازوئیل سهمیه‌ای تنها بر اساس بارنامه به وسایل نقلیه بین شهری اختصاص یابد که در صورت تایید این پیشنهاد در صحن علنی مجلس و عزم دولت برای اجرای آن این طرح نقشی اساسی در کاهش قاچاق گازوئیل خواهد داشت.
 
 کمیسیون انرژی مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه 94 تصویب کرد: «گازوئیل سهمیه‌ای وسایل نقلیه بین‌شهری تنها بر اساس بارنامه و کارنامه اختصاص یابد و صرفا قیمت گازوئیل آزاد افزایش یابد.»
 
بر اساس این مصوبه قیمت گازوئیل سهمیه‌ای تغییری نخواهد کرد اما قیمت گازوئیل آزاد به نرخ‌های واقعی نزدیک‌تر خواهد شد. کارشناسان معتقدند با توجه به زیرساخت ایجاد شده در صدور الکترونیکی بارنامه برای کامیون‌ها و اتوبوس‌های بین‌شهری اجرای این طرح بدون مشکل و به سرعت قابل عملیاتی شدن است.
 
کارشناسان می‌گویند با توجه به اینکه به سهمیه گازوئیل به اندازه دو برابر نیاز خودروهای سنگین اختصاص داده می‌شود، خودروهای سنگین یکی از مجاری مهم قاچاق و خروج سوخت از چرخه مصرف داخل کشور محسوب می‌شوند و اختصاص سهمیه گازوئیل بر اساس بارنامه می‌تواند بخش اعظم قاچاق روزانه 7 میلیون لیتر گازوئیل از کشور را متوقف کند.
 
بر اساس این گزارش، قیمت هر لیتر گازوئیل در بازار جهانی لااقل 40 سنت در هر لیتر است با اجرای موفق این طرح جلوی خسارت سالانه 1 میلیارد دلاری به کشور از محل قاچاق گازوئیل گرفته می‌شود.
 
مصوبه اخیر کمیسیون انرژی مجلس بر اساس نظام قیمت‌گذاری پلکانی افزایشی یا IBT اتخاذ شده است.
منبع: فارس