صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۲ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۱۸۲۷۷۴
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۴ - ۰۷ مهر ۱۳۹۳
چندین سال پیش وقتی در یک فضای فکری دیگری از امروزم بودم،به عنوان سخنران پیش خطبه نماز جمعه تهران صحبت هایی را در باب ضرورت ولایت فقیه و ولایت مداری از دیدگاه امام خمینی(ره) انجام دادم.پس از من سخنرانی خطبه ها با آقای هاشمی رفسنجانی بود.وقتی از پشت تریبون پایین آمدم ایشان ضمن تاکیید حرف های من نکته ای را گوشزد کردند که من پس از تامل،سالها است که از آن استفاده می کنم.ایشان گفتند که با مردم به زبان تکریم و دوستی باید سخن گفت،نباید مردم احساس کنند که سیاستمدارانشان علیه آنان جبهه گرفته اند، حضرت امام هیچ گاه با تندی بر مردم سخن گفتند. این صحبت ها نگاه من را تغییر داده است.چرا در سیاست با مردم قهر هستیم؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آیت الله غرویان با حضور در محل برگزاری اولین اردوی سراسری تشکل های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی،در باره مسئله اخلاق و سیاست برای دانشجویان حاضر در جلسه ، سخنرانی کرد.

به گزارش انتخاب ؛ وی با بیان اینکه"اخلاق و سیاست از مهمترین مسائلی است که هر دانشجوی فعال در تشکلها باید با آن آشنا باشد"گفت:از زمان باستان فیلسوفان حکمت را به دو شاخه نظری و عملی تقسیم می کردند.بحث های نظری شامل الهیات ، ریاضیات و طبیعیات می شد.همچنین تدبیر منزل ،سیاست و اخلاق نیز از علوم عملی به حساب می آمدند.تدبیرمنزل به معنای رعایت اصول اخلاقی در خانواده و سیاست به معنای تدبیر امور و رعایت اخلاق در جامعه است.

وی با تاکید بر کاربردی بودن بحث و ارتباطش بر مسائل روز گفت:در سیاست و اخلاق اسلامی جایگاه ویژه متعلق به مردم است.سیاست در اسلام یعنی روش مدارا و مدیریت با مردم در جامعه.اگر جامعه ای وجود نداشته باشد دیگر سیاست معنا و مفهومی ندارد.سیاست،قانون،حاکم و حکومت زمانی مطرح می شود که جامعه ای وجود داشته باشد مگر نه در برابر یک فرد بی معنی می شود.90%احکام دین هم جنبه ی عمومی دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه جایگاه سیاست و اخلاق را در اجتماع دانست و گفت:در اخلاقیات اسلامی گاهی شاهد افراط و تفریط هایی بوده ایم. به طور مثال در همه جا می گوییم که هر کاری برای خداست.هر عملی که در اجتماع رخ می دهد باید برای رضای خدا باشد.در واقع کار کردن برای مردم را به یک ضد ارزش تبدیل کرده ایم.کسی که می خواهد کاری برای مردم انجام دهد را ضد اسلامی می دانیم.اینکه کار کردن برای خدا را منافی کار برای خلق خدا می دانیم نتیجه خوبی ندارد.

وی افزود:افراط ما در همین جا است که به کسی که دل خلق خدا را می خواهد شاد کند می گوییم به جای خدا برای مردم کار انجام داده است. در حالی که در اسلام آمده است که ار طریق شاد کردن دل مردم،دل خدا را به دست آورید.در احادیث آمده است که اگر مسئولی بی آنکه به فکر مردم شب را صبح کند،مسلمان نیست.رابطه یاخلاق و سیاست از همین جا شکل می گیرد.

غرویان با اشاره به دموکراسی ،یکی از مفاهیم مشترک در علم اخلاق و سیاست،ابراز عقیده کرد:دموکراسی یا حکومت مردم به مردم، یکی از مفاهیم علم اخلاق و سیاست است.یک جنبه ی بزرگ سیاست که شاید از آن غفلت می کنیم،نقش بزرگ و پررنگ مردم است.بی توجهی به رای و نظر مردم از آفت های مهم و خطر آفرین سیاست است.همانطور که مقام معظم رهبری فرموده اند،رای مردم حق الناس است.یعنی چی که عده ای پشیزی به نظر و آرای مردم اهمیت نمی دهند؟ایا درست است که به اسم خدا به رای خلقش بی توجهی کنیم؟

وی همچنین خاطر نشان کرد:درمسائل سیاسی اسلامی یک حکومتی که بر پایه ولایت فقیه است،باید رویه کاری به شکلی صورت گیرد که کار کردن برای خدا و مردم در طول هم قرار بگیرد، نه اینکه ضد هم به نظر برسد.خدا به پیغمبرش نیز گفت،در باره ی حقوق مردم با خود مردم مشورت کن.شهرسازی،سیاست،آموزش ،بهداشت و...از جمله اموری است که باید خود مردم نیز در جریان امورش قرار بگیرند.چندین سال است که رهبر معظم انقلاب،مرتبا به مسئولین و اساتید گوشزد می کنند تا از شورا و رای مردم در حل مسائل کشور استفاده کنند.تاکیید اشان بر وجود کرسی های آزاد اندشی،جنبش نرم افزاری،تولید علم و ...نیز بر همین اساس است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه"هم ما و هم غرب باید از هم بیاموزیم"گفت:سلیقه من این گونه نیست که مادام غرب را بکوبم.همانطور که در قرآن نیز آمده باید علم را در هرجایی که هست آموخت.علم مرز و شرق و غرب نمی شناسد.از این رو فکر می کنم که آموزش دموکراسی از غرب خوب است.آزادی مطلق در هیچ جای دنیا وجود ندارد،اما آنها در قالب قوانین کشور خود،میان بایدها و نبایدهایشان بسیار به مردم احترام می گذارند و این مسئله ی ارزشمندی است.

وی در ادامه گفت:این که هر فرد سیاسی انتظار داشته باشد عملکرد همه مردم بر طبق نظر او باشد که درست نیست. از این روش وحدتی حاصل نمی شود.وحدت آن است که در یک جامعه با وجود جناح ها ، احزاب و نظرات مختلف ،به رای مردم احترام گذاشته شود.روایت داریم که هرکسی که استبداد رای داشته باشد هلاک می شود.سیاست یک کشور75میلیونی باید بر طبق نظر اکثریت باشد.دیدید که بر اثر استبداد نظر،غرور و تکبر طی سال های گذشته چه بلاهایی بر سر مردم و کشور آمد.این که من نماز بخوانم اما در همه جا و میان همه حتی قوای سه گانه تشنج ایجاد کنم که نمی شود.

غرویان با تاکید بر لزوم نگاه تکریم مدارانه ی سیاستمداران به مردم گفت:چندین سال پیش وقتی در یک فضای فکری دیگری از امروزم بودم،به عنوان سخنران پیش خطبه نماز جمعه تهران صحبت هایی را در باب ضرورت ولایت فقیه و ولایت مداری از دیدگاه امام خمینی(ره) انجام دادم.پس از من سخنرانی خطبه ها با آقای هاشمی رفسنجانی بود.وقتی از پشت تریبون پایین آمدم ایشان ضمن تاکیید حرف های من نکته ای را گوشزد کردند که من پس از تامل،سالها است که از آن استفاده می کنم.ایشان گفتند که با مردم به زبان تکریم و دوستی باید سخن گفت،نباید مردم احساس کنند که سیاستمدارانشان علیه آنان جبهه گرفته اند، حضرت امام هیچ گاه با تندی بر مردم سخن گفتند. این صحبت ها نگاه من را تغییر داده است.چرا در سیاست با مردم قهر هستیم؟

همچنین در ادامه حجت الاسلام والمسلمین غرویان در پاسخ به پرسش دانشجویی مبنی بر اینکه چقدر در کشور به مردم توجه می شود گفت:آهنگ صدای دولت و شخص رئیس جمهور بر مبنای تکریم مردم است.ایشان از حق مردم دفاع می کنند.من در برابر کسانی که علیه او جبهه گرفته اند،می گویم مگر چند بار در تاریخ شیعه و طلبگی این فضا برای سخنرانی یک روحانی با لباس روحانیت پیش می آید؟باید از او حمایت کرد.او و دولتش بی توجه به مسائلی که در کشور پیش آمده بود سعی می کنند به خواست مردم توجه کنند.

همچنین در بخشی از این مراسم حجت الاسلام والمسلمین غرویان با آرزوی سلامتی کامل برای مقام معظم رهبری و تشکر از آیت الله هاشمی رفسنجانی و رئیس دانشگاه آزاد برای مهیا کردن اردوی تشکیلاتی،از خداوند خواستار موفقیت آقای روحانی در سفر به مقر سازمان ملل شدند.