صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۲ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۱۸۱۹۱۳
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۲۱ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۳
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی گفت: در شرایطی زندگی می کنیم که فساد از در و دیوار می بارد؛ شبکه های ماهواره ای، رسانه های فاسد و دیگر ابزارهای دشمنان که در همه جا نفوذ کرده اند اسباب گسترش آلودگی هستند.

به گزارش خبرنگار شفقنا در قم، این مرجع تقلید عصر امروز در جمع مدیرکل و سایر مدیران آموزش و پرورش استان قم با بیان اینکه پیامبر اسلام(ص) در محیطی آلوده به جهل رشد کرد ولی دینی را عرضه کرد که علم و دانش را یکی از مهمترین فضائل انسانی می داند اظهار کرد: معمولا همه امور محدودیت هایی دارند ولی اسلام برای علم و دانش محدودیتی از نظر زمان و مکان و مقدار تلاش برای دستیابی به آن و همچنین استاد قائل نیست.

او افزود:  بر اساس روایت اطلبوا العلم من المهد الی اللّحد، علم آموزی از زمان طفولیت تا زمان مرگ سفارش شده و علاوه بر این روایت دیگری مسلمانان را به فراگیری دانش حتی در چین که دورترین نقطه آن زمان محسوب می شد ترغیب می کند؛ فرا گرفتن علم در اسلام محدود به دانش های دینی نیست و از اساتید غیر مسلمان هم می توان علم آموخت.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه رفتن به اعماق دریاها و حتی فدا کردن خون برای کسب دانش در اسلام سفارش شده است گفت: در اصطلاح قرآن و روایات، حکمت همان علم است که آن را گمشده انسان با ایمان می دانند و نزد هر کس باشد باید آن را فرا گرفت.

این مرجع تقلید ادامه داد:  یکی از معجزات اسلام این است که از محیط جهل، نادانی و تعصب و خونریزی برخیزد و چنان مکتبی را به وجود بیاورد که علم و دانش در آن از اهمیت والایی برخوردار باشد.
او در بخش دیگری از سخنان خود به روایتی در مورد مقام معلم در اسلام اشاره و خاطرنشان کرد: بر این اساس اگر معلمی به دانش آموزش بگوید بگو «بسم الله الرحمن الرحیم» و آن دانش آموز، چنان جمله ای را بگوید خداوند آزادی چهار نفر یعنی آن معلم، دانش آموز و همچنین والدینش را از آتش صادر می کند.

آیت الله مکارم شیرازی دامان خانواده و والدین را نخستین مدرسه هر فرد دانست و تصریح کرد: مدارس، دانشگاه ها و در نهایت رسانه ها و جامعه مدارس بعدی او محسوب می شوند که اگر همه آنها کارشان را به درستی انجام دهند، ملتی پیشرو، موفق و سربلند خواهیم داشت.

استاد حوزه علمیه قم افزود: در شرایطی زندگی می کنیم که فساد از در و دیوار می بارد؛ شبکه های ماهواره ای، رسانه های فاسد و دیگر ابزارهای دشمنان که در همه جا نفوذ کرده اند اسباب گسترش آلودگی هستند و این امر وظیفه آموزش و پرورش را سنگین تر کرده است زیرا اگر نیروی ایمان در نوجوانان و جوانان تقویت شود، در مقابل عوامل فساد مقاوم خواهند بود و به این ترتیب جامعه سالمی خواهیم داشت وگرنه اگر معلمان و مربیان تنها به آموزش علم بپردازند و مسائل تربیتی و اخلاقی را کنار بگذارند، جامعه لنگ می شود.

او با اشاره به تحصیلات بالای نمایندگان کنگره آمریکا گفت: با این حال همان تحصیل کرده ها در زمان جنگ غزه مصوبه ای مبنی بر کمک مالی به صهیونیست ها داشتند و این امر نشان می دهد علم و دانش بدون اخلاق و تربیت دینی، راه به جایی نمی برد و در راستای تخریب انسان خواهد بود.

آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: دانش آموزان امانت هایی الهی و از سوی ملت ایران هستند که در اختیار آموزش و پرورش قرار می گیرند بنابراین معلمان و مربیان باید قدر این امانت ها را بدانند و در راستای حفظ و تقویت ایمانی آنها بکوشند.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان اینکه در خانواده ای روحانی رشد نیافته و در میان اقوام هم هیچ کس روحانی و طلبه نبود گفت: یکی از معلمان شیمی ما در دوره رضاخان، پس از تدریس به بیان مسائل اخلاقی و دینی می پرداخت و همان شخص موجب تشویق من برای ورود به حوزه علمیه شد.
او تاکید کرد: جمهوری اسلامی باید نظامی باشد در رده های بالای علمی در سطح بین المللی، بنابراین سیستم آموزش و پرورش ما باید این مهم را در نظر داشته باشد و در راستای تقویت علمی و تهذیب اخلاقی دانش آموزان که آینده سازان این کشور هستند تلاش کنند.

آیت الله مکارم شیرازی فعالیت معلمان را شغل و کاری معنوی دانست و افزود: در حقیقت معلمان و مربیان این توفیق الهی را یافته اند که بتوانند در مسیر گسترش علم و دانش گام بردارند