صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۰۲ مهر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۱۷۸۳۵۴
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۲ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۳
طبق آخرین آمار، هرچند برخی از جرائم دیگر نیز در نیویورک کاهش یافته اما بر اساس شواهد موجود تغییر بسیاری در آمار سرقت اتومبیل رخ داده است. شاید دلیل این امر سخت بودن سرقت ماشین، سود کم و احتمال بالای دستگیری و زندانی شدن سارقان باشد. به همین منظور سارقان ترجیح می‌دهند لوازمی که دردسر کمتری دارند، بدزدند!
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرقت خودرو در نیویورک دیگر مثل سابق مُد نیست.

به گزارش انتخاب سرقت اتومبیل در نیویورک در سال 1990 میلادی در نیویورک 147 هزار مورد گزارش شده بود که در آن زمان یک مورد در ازای هر 50 شهروند بود اما آمار جدید نشان داده که در سال گذشته میلادی (2013) این رقم به 7400 مورد یعنی یک مورد در ازای هر 1100 نفر کاهش یافته است. در واقع این نرخ کاهش در سرقت اتومبیل در این شهر حدود 96 درصد بوده است. اما کارشناسان جرائم با این پرسش مواجه شده‌اند که علت این افت شدید چیست؟

طبق آخرین آمار، هرچند برخی از جرائم دیگر نیز در نیویورک کاهش یافته اما بر اساس شواهد موجود تغییر بسیاری در آمار سرقت اتومبیل رخ داده است. شاید دلیل این امر سخت بودن سرقت ماشین، سود کم و احتمال بالای دستگیری و زندانی شدن سارقان باشد. به همین منظور سارقان ترجیح می‌دهند لوازمی که دردسر کمتری دارند، بدزدند!

یک عامل مهم دیگر در این میان نیز ظهور پیشرفت‌های فنی در خودروهای جدید است. وجود سیستم تشخیص هویت صاحب خودرو که توسط کارخانه‌داران در اواخر سال‌ 1990 و اوایل 2000 میلادی به کار گرفته شده، روشن کردن ماشین بدون وارد کردن کد که تنها در اختیار صاحب خودرو است غیرممکن کرده و در واقع سارقان اتومبیل نمی‌توانند این فن‌آوری را از کار بیاندازند و یا کد مزبور را جعل کنند.

رئیس پلیس جرائم خودرو در نیویورک معتقد است که این کار بسیار دشوار است و سارقان معمولی قادر به سرقت این خودروها نیستند و به جای آن به سرقت ماشین‌های قدیمی روی می‌آورند.

بر اساس آمار سازمان بیمه جرائم ملی آمریکا (NICB) این روند را می‌توان در «هوندا آکورد» که بیشترین اتومبیل سرقت شده در آمریکاست دید. حدود 54 هزار دستگاه هوندا آکورد در سال 2013 میلادی سرقت شده بود که 84 درصد آن‌ها مدل 1997 و قدیمی‌تر بوده‌اند اما از سال 1998 و زمانی که هوندا آکوردها به سیستم‌ کدهای امنیتی مجهز شدند، آمار سرقت این خودرو کاهش یافت. «هوندا سیویک» که در رتبه دوم بیشترین سرقت خودروهای آمریکایی قرار داشت نیز الگوی مشابهی با هوندا آکورد در دو زمان پیش و پس از کدگذاری امنیتی در سال 2001 داشت. در واقع خودروهای قدیمی آسان‌تر سرقت می‌شوند اما مشکل اصلی برای سارقان این گونه خودروها ارزان بودن آنهاست.

اغلب ماشین‌ها با هدف فروش قطعاتشان سرقت می‌شوند و هر چقدر یک ماشین قدیمی‌تر باشد قطعات آن ارزش کمتری خواهد داشت. در نیویورک سارقان، ماشین‌های قدیمی را اوراق کرده و به بهای اندکی می‌فروشند.

به گزارش نیویورک تایمز، قانون ایالتی نیویورک نیز به این فعالیت‌ها دامن می‌زند چرا که در این قانون تنها آن دسته از خودروهایی که بیش از هشت سال عمر کرده و قیمتی کمتر از 1250 دلار داشته باشند، اجازه اوراق شدن دارند اما با توجه به سود کم این کار، سارقان زیاد از آن استقبال نمی‌کنند، چرا که این ماشین‌های سرقت شده بهای اندکی داشته و کمتر برای اوراق مورد استقبال قرار می‌گیرد.

اما با این وجود سرقت ماشین در کالیفرنیا که بالاترین نرخ سرقت ماشین را داراست همچنان یک معضل اجتماعی است. آمار این سرقت‌ها حدود دو برابر میانگین ملی و پنج برابر آمار سرقت‌ها در نیویورک است.

مدیر روابط عمومی NICB اعلام کرده است که تعداد زیادی از ماشین‌های سرقت شده در کالیفرنیا به خارج از کشور منتقل می‌شوند و سالانه نیروهای مستقر در مرزها تعداد زیادی از خودروهایی را که سارقان درصدد قاچاق آن‌ها از طریق بندر لس‌آنجلس هستند به کشور باز می‌گردانند.

منبع: ایسنا