صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۰۳ دی ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۱۷۶۸۳۳
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۰۹ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۳
عباس کاظمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به کاهش واردات بنزین کشور به حدود 5 میلیون لیتر در روز در تیر و مرداد ماه سال جاری از احتمال کاهش روند واردات در صورت راه اندازی طرح جدید بنزین سازی پالایشگاه نفت اصفهان در ادامه سال جاری خبر داده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
براساس برآوردهای شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در سال جاری حجم واردات بنزین با افزایشی سه برابری به حدود 10 میلیون لیتر در روز افزایش یافته است.

به گزارش انتخاب از ابتدای سال جاری تاکنون با وجود اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها، میزان مصرف بنزین در کشور کاهش نیافته به طوری‌که از ابتدای سال جاری تاکنون متوسط مصرف بنزین با ثبت رشدی حدود 1.5 درصدی به 70 میلیون لیتر در روز رسیده است.

از این رو، با وجود بهره برداری از طرح‌های جدید بنزین سازی همچون طرح بنزین سازی پالایشگاه نفت تبریز که در سال جاری راه اندازی شد اما به دلیل توقف تولید بنزین در پتروشیمی‌ها و افزایش مصارف داخلی، حجم واردات بنزین به کشور افزایش یافته است.

عباس کاظمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به کاهش واردات بنزین کشور به حدود 5 میلیون لیتر در روز در تیر و مرداد ماه سال جاری از احتمال کاهش روند واردات در صورت راه اندازی طرح جدید بنزین سازی پالایشگاه نفت اصفهان در ادامه سال جاری خبر داده است.

ایران 2200 میلیارد تومان بنزین وارد کرد

آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد از ابتدای سال جاری تاکنون به طور متوسط روزانه حدود 4.5 میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده است.

برهمین اساس، از ابتدای فروردین ماه تا 25 مرداد ماه سال جاری در مجموع حدود 670 میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده است که پیش بینی می‌شود با ادامه این روند حجم واردات بنزین تا پایان سال جاری به حدود 1.8 تا 2 میلیارد لیتر افزایش یابد.

از ابتدای فصل تابستان تاکنون متوسط قیمت هر تن بنزین یورو 4 در بازار فوب خلیج فارس حدود 1050 تا 1080 دلار بوده است که با احتساب بهای ارز آزاد و هزینه تخلیه، ذخیره‌سازی، انتقال و توزیع قیمت هر لیتر بنزین وارداتی حدود 3300 تومان تخمین زده می شود.

بر این اساس از ابتدای سال جاری تاکنون حدود بیش از 2200 میلیارد تومان بنزین وارد کشور شده است که مسئولان وزارت نفت، یکی از دلایل افزایش واردات بنزین و توقف تولید بنزین پتروشیمی‌ها را کاهش آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور عنوان می کنند.

در همین حال، خرداد ماه امسال هیات دولت با صدور مصوبه‌ای خطاب به وزارت نفت خواستار واردات بنزین صرفا با استاندارد یورو 4 شده و برهمین اساس، هرگونه واردات بنزین با استاندارد یورو دو در قراردادهای جدید ممنوع اعلام شده است.

به گزارش مهر، مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تاکید می‌کنند از سال آینده با بهره‌برداری از اولین فاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس ایران نه تنها از واردات بنزین بی نیاز که حتی به صادرکننده این فرآورده استراتژیک نفتی تبدیل می‌شویم.

عباس کاظمی معاون وزیر نفت در حاشیه بازدید از طرح بنزین سازی پالایشگاه بندرعباس با اشاره به راه اندازی 4 طرح جدید پالایشگاهی از تولید اولین بنزین با استاندارد یورو پنج اتحادیه اروپا در پالایشگاه بندرعباس خبر داده و اعلام کرده است: از سال آینده با راه اندازی طرح‌های جدید بنزین سازی، علاوه بر توقف واردات ایران به صادرکننده این فرآورده نفتی تبدیل می شود.

هم اکنون فاز اول پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس، طرح بنزین سازی پالایشگاه نفت اصفهان و طرح بنزین سازی پالایشگاه نفت بندرعباس سه سناریوی دولت برای بی نیازی از واردات بنزین است.

فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس از ظرفیت تولید 12 میلیون لیتر بنزین، طرح بنزین سازی پالایشگاه اصفهان از ظرفیت تولید 3 تا 5 نمیلیون لیتر بنزین و طرح بنزین سازی پالایشگاه بندرعباس از ظرفیت تولید 5 تا 5.5 میلیون لیتر بنزین یورو 4 برخوردار است.

در حال حاضر ظرفیت تولید بنزین در پالایشگاه‌های نفت کشور به حدود 73 میلیون لیتر در روز رسیده است که با بهره برداری از این سه طرح در مجموع روزانه حدود 20 میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین کشور افزوده خواهد شد.

علاوه بر این، همزمان با افزایش ظرفیت تولید بنزین عرضه بنزین پاک با استاندارد یورو 4 در هشت کلانشهر در دستور کار قرار دارد که هم اکنون به طور متوسط روزانه حدود 20 تا 25 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو 4 در چهار کلانشهر تهران، تبریز، کرج و اراک عرضه و توزیع می‌شود.
منبع: مهر