صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۱۷۴۷۸۹
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۰۸ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
در عين حال احمد بخشايش اردستاني از فعالان سياسي حامي احمدي نژاد با بيان اينکه نامه وي به رييس کل بانک مرکزي از چند جنبه قابل تحليل و تفسير است گفت: نامه دفتر رييس جمهوري سابق به رييس کل بانک مرکزي را بايد به نوعي مقدمه بازگشت احمدي‌نژاد به عرصه سياست پس از حدود يک سال سکوت دانست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بعضي‌ها مي‌گويند سوداي بازگشت به قدرت را در سر مي‌پروراند و برخي مي‌گويند نه! اما مردي که وجه تمايزش با ديگر رئيس جمهورها، تصميم‌هاي يک دفعه‌اي و ناگهاني اش است، در بند تحليل‌ها و پيش بيني ‌ها نمي‌گنجد. او به همان اندازه که احتمال دارد عارف مسلکانه کنج گوشه عزلت بنشيند و دنياي سياست را براي هميشه ترک کند، ممکن است در نزديک ترين انتخابات پيش رو يا هر انتخابات ديگري خود يا يکي از نزديکانش را با عزم راسخ براي نامزدي ثبت نام کند؛ اما اين که رأي بياورد يا نه! مسئله ديگري است.


به گزارش انتخاب محمود احمدي‌نژاد، به قول هوادارانش معجزه هزاره سوم است. کسي که هشت سال رييس جمهور ايران بود اما بسياري از چهره‌هاي سياسي و مطرح کشور به همراه بسياري از چهره‌هاي فرهنگي و دانشگاهي در پايان دوران مسئوليتش رضايت خاطري از عملکرد وي نداشتند.هم اکنون همزمان با سالگرد استقرار دولت، خبرهاي پرشماري از احتمال حضور دوباره رييس جمهور سابق در عرصه سياسي منتشر شده است اين در حالي است که اطرافيان وي کما في السابق اين احتمال را رد مي کنند.عبدالرضا داوري که در دوران دولت گذشته به عنوان تئوريسين دولت در رسانه‌ها شناخته مي‌شد بابيان اين که از اعتقاد دروني احمدي نژاد آگاهي دارد، هرگونه تلاش وي براي بازگشت به قدرت را تکذيب کرده اما گفته ممکن است در آينده اگر لازم باشد وي دوباره خواهان نقش آفريني در عرصه سياسي کشور باشد.انتشار نامه احمدي نژاد به رييس کل بانک مرکزي که در آن خواسته بود اسامي نزديکان وي که وام هاي کلان گرفته‌اند را منتشر کند، بار ديگر نام او را در رسانه‌ها چرخاند تا احتمال تلاش وي براي بازگشت به قدرت بيش از پيش در فضاي رسانه‌اي بچرخد.علت اين امر آن است که احمدي نژاد از بانک مرکزي درخواست کرده تا نام اطرافيانش را منتشر کند در حالي که اولا اين اسامي هم اکنون در اختيار قوه قضاييه است و همين قوه صلاحيت لازم براي انتشار اسامي را در صورت صلاحديد دارد نه بانک مرکزي. بنابراين به نظر مي‌رسد که نامه احمدي نژاد بيش از آنکه يک دفاعيه از عملکردش باشد يک واکنش سياسي به احتمال تخلفات اقتصادي در دوران مسئوليتش است.

مشايي و شکاف جناحي در اصولگرايان

مهمترين نقد اصولگرايان از احمدي‌نژاد ارتباط بسيار نزديک وي با اسفنديار رحيم مشايي بود.در واقع مشايي به مثابه ديوار حايلي ميان اصولگرايان و احمدي نژاد قرار داشت و در نهايت با معرفي وي از سوي احمدي نژاد براي نامزدي در انتخابات رياست جمهوري، اين فاصله به يک شکاف عميق بدل شد. آنچنان که بسياري از اصولگرايان از پذيرش حضور احمدي نژاد در جناح خود سرباز زدند.با اين وجود و پس از شکست اصولگرايان و نامزد دنباله رو سياست‌هاي احمدي نژادي در انتخابات، رييس جمهور سابق دريافت که نه تنها رقباي سابقش فاصله بسياري با او دارند بلکه اصولگرايان نيز حضور وي را در انتخابات برنمي‌تابند و حتي در ائتلاف سه گانه خود، جايي براي نامزد نزديک به احمدي نژاد باز نمي‌کنند.اين موارد شايد رييس جمهوري سابق را وادار کرد که براي حفظ احتمال بازگشت به عرصه سياسي، از يار خود جدا شده و در فضاي رسانه‌اي چنين القا کنند که مشايي و احمدي نژاد ارتباط سياسي با يکديگر ندارند.داروي در اين باره گفته است: رابطه آقاي احمدي نژاد و آقاي مشايي که رابطه اي مکانيکي نيست که با يک دکمه قطع شود و فردا وصل شود. آنها از 30 سال پيش در کردستان با هم ارتباط قديمي داشتند. در طول زمان يک رابطه شکل گرفته است. بحثي که امروز مطرح است، اين است که آقاي مشايي هم در شهرداري تهران و هم در دولت نهم و دهم با آقاي احمدي نژاد همکاري اجرايي داشتند که اوج آن در انتخابات 92 در کانديداتوري آقاي مشايي خودش را نشان داد. آن همکاري سياسي – اجرايي امروز به دليل تصميم خود آقاي مشايي پيگيري نمي شود چراکه خود آقاي مشايي فعاليت در عرصه سياست را کنار گذاشته اند اما در حوزه هاي ديگر با هم ارتباط دارند و آقاي احمدي نژاد از ايشان مشورت مي خواهند. اگر قطع ارتباطي هم هست به واسطه خواسته آقاي مشايي است.

آونگ بازگشت يا عدم بازگشت احمدي نژاد

با کنار هم گذاشتن چند موضوع از جمله جدايي احمدي نژاد از مشايي، برگزاري جلسات متوالي در دفتر ولنجک، انتقاد مداوم هواداران رييس جمهور سابق از دولت يازدهم، نامه نويسي به بانک مرکزي و انتشار آن در سايت‌ها و.... برخي متوجه اين امر شده‌اند که احمدي نژاد سوداي بازگشت به سياست را دارد.اما در عين حال سيد محمد حسيني، وزير ارشاد اسلامي دولت دهم درباره جلسات احمدي‌نژاد با اعضاي دولت قبل گفته است:به هر حال طبيعي است که آقاي احمدي‌نژاد هم مانند روساي جمهور گذشته، از جمله آقاي هاشمي و خاتمي که هنوز با مديران خود ارتباط دارند، به عنوان شخصيتي که 8 سال رياست قوه مجريه را بر عهده داشته است با همکاران گذشته خود نشست‌هايي داشته باشد و در خصوص مسائل روز تبادل نظر نمايد و يا ملاقات‌هايي صورت گيرد. لذا حساسيت در اين مسئله وجهي ندارد.همچنين عدالرضا داوري نيز درباره جلسات دفتر ولنجک احمدي نژاد گفته است: اين جلسات طبيعي است. 8سال مجموعه اي از همکاران به طور مشخص با ايشان بوده اند. طبيعي است ايشان از طريق همين افراد در جريان شرايط جهاني، تهديدها، موضوعات فکري و سياسي و… قرار مي گيرند. گاهي اوقات از دوستان مي خواهند آخرين وضعيت بازار کتاب را برايشان گزارش کنند. يا کتابي برايشان تهيه کنند. موضوعات علمي برايشان گزارش شود... باا ين وجود داوري گفته: احتمال بازگشت وي در آينده را رد نمي کنم ولي امروز که با شما صحبت مي کنم چون نظر قطعي آقاي احمدي نژاد را مي دانم، مي گويم تا امروز هيچ برنامه اي ندارند.در عين حال احمد بخشايش اردستاني از فعالان سياسي حامي احمدي نژاد با بيان اينکه نامه وي به رييس کل بانک مرکزي از چند جنبه قابل تحليل و تفسير است گفت: نامه دفتر رييس جمهوري سابق به رييس کل بانک مرکزي را بايد به نوعي مقدمه بازگشت احمدي‌نژاد به عرصه سياست پس از حدود يک سال سکوت دانست.

از سوداي رياست جمهوري تا در خواست براي محاکمه

درحالي که حاميان احمدي نژاد حرکت آونگي نظرات اطرافيان وي را درباره بازگشت يا عدم ازگشت به قدرت نگاه مي‌کنند، منتقدان دولت وي خواستار محاکمه‌اش شده اند.در اين باره احمد کريمي اصفهاني، فعال اصلاح طلب، با اشاره به نامه دفتر احمدي‌نژاد به رئيس کل بانک مرکزي و درخواست وي جهت انتشار رسمي و عمومي تمامي اطلاعات در خصوص هر نوع درخواست، مبلغ، تاريخ و بانک‌هاي مرتبط در پرداخت هرگونه تسهيلات به شخص وي و يا اطرافيانش از سوي بانک مرکزيدر خصوص اعلام ليست بدهکاران بانکي عنوان کرد: احمدي‌نژاد در اينکه سفيد را سياه نشان بدهد و برعکس مهارت خاصي دارد. اگر اقرارهاي او طي سال‌هاي گذشته را از آرشيو در بياوريم مي‌بينيم که احمدي‌نژاد تنها با بلوف و تهمت و بي‌آبرو کردن مردم دولت خود را گذراند.وي با بيان بسياري از آنچه تخلفات احمدي نژاد قلمداد کرده خواستار محاکمه وي در دادگاه شده است.همچنين غلامعلي رجايي مشاور رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه اگر با احمدي‌نژاد رفتار قانوني شود،‌وي تا مدت‌ها بايد پاسخگو باشد، گفت:‌ حضور احمدي‌نژاد در دادگاه عرصه را براي بازگشتش به قدرت تنگ مي‌کندوي در ارزيابي خود از اظهارات و فعاليت‌هاي برخي از نزديکان احمدي‌نژاد براي بازگشت به عرصه قدرت نيز گفت: البته تلاش هر جناحي که هشت سال قدرت را در اختيار داشته است بقا براي ماندن و اميد براي بازگشت است. خوشبختانه فضاي نظام جمهوري اسلامي نيز به اينگونه است که هر فردي مي تواند اميد بازگشت به عرصه قدرت را داشته باشد. ولي اگر دوره هشت ساله احمدي‌نژاد به خوبي بررسي شود، برگشت وي ديگر معنا دارد و کافي است احمدي نژاد يکبار در دادگاه حضور پيدا کند و مسائل اقتصادي، سياسي و امنيتي دوران وي مطرح شود، قطعا عرصه بر او تنگ خواهد شد.

منبع: ابتکار