پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پس از تاخیرهای مکرر قطارها در مسیرهای مختلف کشور شرکتهای فعال در این عرصه رکورد عذرخواهی را به خود اختصاص دادهاند.
طی یک ماه اخیر
به دلیل تاخیرهای مکرر قطارهای مسافربری شرکتهای فعال در این بخش بارها
از مردم عذرخواهی کردهاند اما این عذرخواهیها سبب نشده است تا مردم
گلایه خود را از ناوگان مسافربری ریلی پنهان کنند به طوری که در تماسهای
دریافتی مسافران با خبرگزاری ایلنا، آنان خواهان رسیدگی مسئولان به شرایط
کنونی شدهاند و بیان کردند که با عذرخواهی نمیتوان کاری از پیش برد. مهدی
یکی از مسافران قطار تهران مشهد نیز در این خصوص میگوید: اگر مشکلی در
قطارهای کشور وجود دارد مسئولان باید به طور ریشهای برخورد کنند چرا که
تاخیر ۴ ساعته آن هم در گرمای تابستان پذیرفتنی نیست. همچنین حامد یکی دیگر
از مسافران در تماسی دیگر بیان داشت که اگر یکبار مسئولان خود در قطار
باشند و چند ساعت معطل شوند متوجه خواهند شد که عذر خواهی آن هم تنها از
روی مصلحت، کاری از پیش نمیبرد.
همچنین به گفته یکی دیگر از مسافران در
زمان توقف قطار بوفههای قطارها قیمت اجناس خود را بالاتر از حد معمول
به فروش میرسانند و این اقدام تا کنون چندین بار تکرار شده است و مسافرانی
که ناخواسته در این قطار حضور دارند برای رفع تشنگی باید آب معدنی را با
قیمت بالاتری خریداری کنند که این هم در نوع خود جالب است.
پیشتر درتماس تلفنی خبرنگار ایلنا با
یکی از مسئولان شرکت راه آهن گفته شده بود که در زمان توقف، آب معدنی به
طور رایگان توزیع میشود و همچنین در صورتی که مدت زمان توقف بیش از یک
ساعت باشد برای مسافران سرویسهای خاص در نظر گرفته میشود تا ایست قطار
موجب نارضایتی آنان نشود اما همان طور که از گفتهای مسافران پیدا است
این گفته مسئولان تنها در حد یک حرف خلاصه شده است و اقداماتی در راستای
رضایت مسافران در دستور کار قرار نگرفته و تا به امروز اجرا نشده است.
راه آهن: بازسازی بخش فرسوده دلیل تاخیرها بود
همچنین روابط عمومی راه آهن جمهوری
اسلامی ایران اعلام کرده است از آنجا که اجرای پروژه «بازسازی بخش فرسوده
خط فرد تهران-مشهد» با شیوههای معمول حداقل به زمان ۵ الی ۶ ماه نیاز داشت
و از طرفی ضرورت اجرای پروژه در حداقل زمان ممکن به منظور کاهش حداکثری
تاخیرات و جلوگیری از اتلاف وقت مسافران مسئولان راهآهن با پذیرش ریسک
بالا، اجرای پروژه در حداقل زمان را در دستور کار قرار داده و مقرر شد با
استفاده از فرصت کوتاه کاهش ترافیک مسیر قبل از تعطیلات تابستانی و همچنین
کاهش مسافرتها در ماه مبارک رمضان با به کارگیری شیوههای نوین و در چند
جبهه کاری، این پروژه در مدت زمان ۳۰ روز کاری برنامه ریزی و اجرا شود.
همچنین راه آهن جمهوری اسلامی ایران بار دیگر در اطلاعیه به واسطه
تأخیرات ایجاد شده در سیر و حرکت قطارها در خلال اجرای پروژه از مسافران
عذرخواهی کرد.
علاوه بر فرسودگی، نبود برنامه و آموزش صحیح نیز دخیل است
بهنام عالی آذر، مدیر طرح قطارهای
حومهای در خصوص دلایل تاخیرهای مکرر قطارها
بیان داشت که برنامهریزی اولیه قطارها به دلیل عدم آموزش صحیح پرسنل به
درستی انجام نمیشود به طوری که این مهم سبب میشود در مسیر تردد تداخل
قطارها ایجاد شود که تاخیر یک قطار به طور ویروسی به مابقی قطارهای آن روز
منتقل میشود.
عالی آذر ناوگان فرسوده و مشکل در محورهای عبوری را از
دیگر عوامل تاخیرها عنوان کرد و در این خصوص میگوید: بعضی مواقع نیز شخص
راننده به دلیل عدم تنظیم سرعت موجب بروز تاخیر میشود اما سهم مشکلات نرم
افزاری ما نسبت به سختافزاری بیشتر است.
مدیر طرح قطارهای حومهای
تعامل بهتر بین بخش دولتی و خصوصی را عامل تاثیرگذار در کاهش تاخیرها
دانست و میافزاید: پرداخت جریمه نقدی به مسافران میتواند انگیزهای برای
شرکتهای حملونقل ریلی جهت کاهش تاخیرها باشد، روشی که در اکثر کشورها
به کار گرفته شده و جواب داده است.