صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۲ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۱۷۳۲۸۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۰۲ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۳
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یادگار امام با ابراز تأسف از حوادث اخیر در غزه گفت: فساد اسرائیل آمیخته با تجمیع اندیشه ای است که خود را قوم برگزیده می بیند و به خود حق می دهد که دیگران را زیر دست و شهروند درجه دوم ببیند و همین نوع نگاه مایه آن اندیشه فسادانگیز است.


به گزارش انتخاب به نقل از جماران، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در همایش «فلسطین؛ پاره تن اسلام» که به همت اتحادیه بین المللی سازمان های غیر دولتی حامی ملت فلسطین و معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران در محل باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، با اشاره به به حوادث اخیر جهان اسلام اظهار داشت: روزهای بسیار تلخ و سختی را می گذرانیم و مصیبت های بزرگی در جهان اسلام جریان دارد که با یک نمونه آن به طور فاجعه آمیز در فلسطین مواجه هستیم.

وی با تأکید بر اهمیت چنین نشست و بیان اینکه که اگر هزار کار دیگر هم داشتم از هر نقطه ای که بودم خود را باز هم به این جلسه می رساندم، به قرائت آیاتی از قرآن مجید در خصوص فساد قوم بنی اسرائیل پرداخت و گفت: خداوند در این آیات می فرماید «و بنی اسرائیل را خبر دادیم که دوبار در زمین فساد خواهید کرد و نیز سرکشی خواهید کرد، سرکشی کردنی بزرگ /چون از آن دوبار وعده نخستین در رسید، گروهی از بندگان خویش را که، جنگاورانی زورمند بودند، بر سر شما فرستادیم آنان حتی در درون خانه ها هم کشتار کردند و این وعده به انجام رسید /بار دیگر شما را بر آنها غلبه دادیم و به مال و فرزند مدد کردیم و بر شمارتان افزودیم/اگر نیکی کنید به خود می کنید، و اگر بدی کنید به خود می کنید و چون وعده دوم فرا رسید، کسانی بر سرتان فرستادیم تا شما را غمگین سازند و چون بار اول که به مسجد در آمده بودند به مسجد در آیند و به هر چه دست یابند نابود سازند/شاید پروردگارتان بر شما رحمت آورد و اگر بازگردید، باز می گردیم، وجهنم را زندان کافران ساخته ایم».


یادگار امام تصریح کرد: درباره اینکه اتفاقات نقل شده در این آیات، در گذشته تاریخ بوده یا آینده پیش روی ما، میان مفسرین اختلاف وجود دارد؛ زیرا برخی معتقدند این آیات روایت دو حادثه، یعنی کشته شدن زکریا(ع) توسط بنی اسرائیل و سپس وارد شدن بخت النصر به سرزمین آنها و نیز مواجهه حاکم روم با آنان در پی فسادشان بود که در مقطع دیگر تاریخ است. اما سید قطب در کتاب «فی ظلال القرآن»می گوید که این آیات قرآن شاید جنبه خبری داشته باشد. مخصوصا آنکه با توجه به متن این آیات، در ادبیات عرب وقتی بعد از حرف شرط،  فعل ماضی بیاید، می تواند معنای مضارع بدهد و شاهد خوب آیه برای این تفسیر آن است که می گوید آن کسان که بنی اسرائیل را نابود کردند(بخت النصر و حاکم روم) انسان های خوبی نبودند و جزو مصادیق «عبادا لنا» قرار نمی گرفتند. اما حتی اگر بپذیریم که این آیات مربوط به گذشته بنی اسرائیل باشد، در ادامه به بنی اسرائیل می فرمایند اگر بسوی ما بیایید ما هم بسوی شما می آییم و اگر ظلم کنید همان پیشینیان فردا هم شما را از بین می برند.


سید حسن خمینی گفت: گویی قرآن می فرماید بنی اسرائیل در دوره ها مختلفی در دنیا فساد کرده اند. اگر منظور از کلمه «ارض» در این آیات را فلسطین در نظر بگیریم بنی اسرائیل در فلسطین فساد کرده اند و اگر منظور را کل زمین بدانیم، این آیه مصداق روزگار ماست که در هر جا پا بگذاریم به این مولود نامشروع می رسیم؛ زیرا این فساد آمیخته با تجمیع اندیشه ای است که خود را قوم برگزیده می بیند و به خود حق می دهد که دیگران را زیر دست و شهروند درجه دوم ببیند و همین نوع نگاه مایه آن اندیشه فسادانگیز است.


یادگار امام با اشاره به تاریخچه اندیشه صهیونیستی که در تمام دوره ها آمیخته به خون بوده است، افزود: دولت های عربی در دوره های مختلف تاریخی نتوانسته اند مواجهه با این پدیده را مدیریت کنند و مجموعه سرزمین های اسلامی نیز به خاطر ضعف های مختلف نتوانستند با یکدیگر وحدت کنند و در نتیجه به تعبیر امام غده سرطانی اسرائیل شکل گرفت.


وی گفت: از وقتی این دولت نامشروع شکل گرفت مبارزات نیز در سرزمین فلسطین آغاز شد که ابتدا جنبه ملی و سپس جنبه ناسیونالیستی(پان عربیستی) داشته است و در دهه های 1950 ،60 و 70 فضای سنگین کمونیستی حتی گروههای فلسطینیِ اسلامی را در برگرفت و این تناقض در میان گروههای فلسطینی نیز مانند سایر کشور ها دیده شد؛ تا جایی که برخی قیام های مسلمانان در این سرزمین قبل از اسرائیل، توسط همین اندیشه ها از بین می رفت.


یادگار گرامی امام خمینی دوره جدید مبارزات ملت فلسطین را بازگشت اندیشه دینی برای آزادی این سرزمین دانست و اظهار داشت: پس از آغاز این دوره، فلسطین دیگر یک خاک و یک نقطه جغرافیایی مربوط به یک قوم رانده شده یا یک یک شهروندان آواره شده نیست، بلکه مسجدالاقصی، قبله گاه اول و نقطه کانونی تمام مسلمانان است که علت ایجاد این دوره جدید مبارزه در تاریخ مبارزات فلسطین وقوع انقلاب اسلامی ایران و امام خمینی است.


وی در همین خصوص به دسته بندی انقلاب ها اشاره کرد و یادآور شد: معمولا انقلاب ها در دنیا چند دسته هستند؛ یک دسته سیاسی هستند و در نتیجه نهایتا فقط یک نظام سیاسی تغییر می کند. دسته دیگر  اجتماعی بوده و موجب زیر و رو شدن جامعه و تغییر بافت های آن می شوند. برخی دیگر هم به تعبیر جامعه شناسان تاریخ ساز هستند و موجب شکل گیری گفتمان و پارادایم های جدید می شوند و عینک های پیش چشم مردم را تغییر می دهند. انقلاب سرزمین ما جزو این دسته بود و  یک تغییر گفتمان در سراسر دنیا را ایجاد کرد.


سید حسن خمینی یادآور شد: تا قبل از انقلاب ما دین از نگاه چپ ها افیون توده ها و از دید راست ها یک شیء عبادی و سازگار با ایندیویدوالیسم(فردگرایی) و سرمایه داری غربی بود. اما این بار دین به جامعه آمد و لذا بازگشت دین به حوزه های فردی، سیاسی و اجتماعی حرکت بزرگ انقلاب اسلامی ایران است.


وی تأکید کرد: انقلاب ما از این جهت که نظام سابق را به جمهوری تبدیل کرد یک انقلاب سیاسی و به این دلیل که بافت های اجتماعی را تغییر دارد یک انقلاب اجتماعی بود و به خاطر آنکه پیام خود را به فراتر از مرزهای جغرافیایی رساند تاریخ ساز است. لذا در پی آن، الهیات رهایی بخش در آمریکای لاتین شکل می گیرد، جریانات دین گرا در میان هندوها تشکیل می شود و پس از دو-سه دهه نیز در میان اهل سنت دین به عرصه جامعه برمی گردد که به آن بیداری اسلامی گفته می شود.


یادگار امام با تأکید بر اینکه بذر بیداری اسلامی در سال 1357 گذاشته شد، به گسترش رنگ و بوی دینی در مبارزات ملت فلسطین اشاره کرد و افزود: اینکه در میانه جامعه فلسطین شهادت و استشهاد معنا پیدا می کند ریشه در نگاه تاریخ ساز انقلاب ما دارد و انتفاضه ملت فلسطین مولود انقلاب ایران است؛ لذا امروز می بینیم که در فلسطین انقلاب پدید می آید و ما مانند کسی هستیم که مولود خود را در آنجا می بیند.


سید حسن خمینی با ابراز نارضایتی از اختلافات پدید آمده در جوامع اسلامی هشدار داد: بزرگترین لطف به اسرائیل، اختلافات در جهان اسلام است و اندیشه های افراطی ای که در عراق، سوریه و شمال آفریقا می بینیم نمونه های این اختلافات هستند، همچنان که در رسانه ها به جای درگیری همواره خبر درگیری گروههای مختلف اسلامی با یگدیگر را می شنویم؛ اما آنچه در غزه مشاهده می شود بازگرداندن مبارزات اسلامی به جایگاه خودش است، زیرا این مبارزات در سایه اختلافات گم شده بود و باید دانست که آنچه باید بدان توجه کرد جنایات اسرائیل است.


وی با اشاره به در پیش بودن روز جهانی قدس تأکید کرد: ان شاء الله همه با هم در راهپیمایی این روز جهانی شرکت کنیم.


یادگار امام در پایان سخنان خود گفت: امیدوارم خداوند تفوقی را که در آیات ذکر شده، مقدر کرده است نزدیک کند و مبارزات برادران ما در غزه و سایر مناطق اسلامی را با فتح و ظفر قرین کرده و دلهای مسلمانان را به هم نزدیک کند و کسانی را که بذر تفرقه در کشورهای منطقه و همسایه ما می پراکنند هدایت کند و ان شاء الله چشمان ما به جمال مولایمان روشن شود تا پرچم اسلام را در این سرزمین ها ببینیم.


در این مراسم دکتر زهرا مصطفوی دختر گرامی امام خمینی و دبیرکل اتحادیه بین المللی سازمان های غیر دولتی حامی ملت فلسطین، احمد مسجد جامعی رئیس شورای اسلامی شهر تهران، دکتر فاطمه طباطبایی همسر مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی و همسران جمعی از شخصیت های سیاسی کشور از جمله خانم صاحبه عربی همسر رئیس جمهور، عفت مرعشی همسر آیت الله هاشمی رفسنجانی، معصومه خدنگ همسر محسن رضایی، خانم فدایی همسر معاون اول رئیس جمهور و نیز حجت الاسلام و المسلمین میثم امرودی معاون اجتماعی-فرهنگی شهرداری تهران، فاطمه هاشمی رفسنجانی، حجت الاسلام و المسلمین محمد شریعتی دهاقان و... حضور داشتند .


در پایان این مراسم از امیر تاجیک یکی از هنرمندان کشور و خانم مرضیه حدیدچی دباغ تقدیر شد و تمبر یادبودی نیز به پاس مبارزات ملت فلسطین رونمایی شد.


گفتنی است در آغاز این مراسم، خانم لیلی بروجردی پیام خانم دکتر زهرا مصطفوی را به این همایش قرائت کرد.


حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی پس از پایان مراسم به بازدید از باغ موزه دفاع مقدس پرداخت.


انتهای پیام /*
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۱
عطی
|
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۱
کاش جزراهپیمایی کاردیگه ای هم میشدبراشون کرد