حجت الاسلام و المسلمین ناطق نوری ضمن اشاره به اهمیت کنار گذاشتن تعارف با کارگزاران در شیوه سیاسی امام علی(ع) گفت: یکی از مشکلات کشور ما تعارف و رودرواسی است، اگر اعلام می کنیم چند میلیارد را حیف و میل کردند، رسیدگی کنیم و نتیجه را به اطلاع برسانیم. اگر همه زیر سؤال بمانند، مردم در تشخیص راست و دروغ دچار مشکل می شوند و خدای ناکرده به اجماع مرکب می رسند.
به گزارش انتخاب، حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر ناطق نوری در مراسم احیای شب بیست و یکم در حرم مطهر امام خمینی اظهار کرد: حضرت علی(ع) در حکومت خود با کسی تعارف نداشت. اگر شخصی بیت المال را حیف و میل می کرد، او را متهم و مسئولیت را از او سلب می کرد و اجازه می داد آبرویش برود. ما چرا تعارف می کنیم؟ من در سخنرانی های قبلی خودم هم گفته ام که زودتر به تخلفات رسیدگی کنید تا ذهن مردم نسبت به مسئولان خراب نشود. مبادا دوغ و دوشاب یکی شوند.
رییس گروه بازرسی دفتر مقام معظم رهبری در ابتدای سخنان خود ضمن اشاره به این مسئله که مورخین و محققین در طول سالیان طولانی موفق به بیان گوشه ای از شخصیت جامع امیر المؤمنین هم نشده اند، اظهار کرد: علی شخصیت کاملی است که بسیاری درباره او تحقیق و بررسی کرده اند، از آن جمله است محقق غیر مسلمان جرج جرداق مسیحی که کتاب ارزشمند الامام علی صوت عدالت الانسانیه را نوشته است و عبدالفتاح عبدالمقصود از علمای بزرگ اهل سنت که چند جلد کتاب درباره شخصیت علی به رشته تحریر درآورده است.
حجت الاسلام و المسلمین ناطق نوری در ادامه به سفر خود به هند به مناسبت بزرگداشت امام علی(ع) در این کشور اشاره کرد و افزود: در هند، دانشمندی در جشن عید غدیر به سخنرانی پرداخت که باید اعتراف کنم سخنرانی من پس از او رنگی نداشت. در همین سفر و در مراسم دیگری در حیدر آباد، استاندار این منطقه سخنرانی ای درباره علی داشت که من را به تعجب واداشت. پس از اتمام جلسه از او دلیل شناختش نسبت به علی(ع) را پرسیدم و او در جواب گفت، من در نوجوانی از اطرافیان مهاتما گاندی بودم. او همواره دو شخصیت را به ما معرفی و توصیه می کرد که آنها را الگوی خود قرار دهیم، به خصوص در حرکت انقلابی. آن دو شخصیت یکی علی ابن ابیطالب بود و دیگری فرزند او حسین بن علی.
وی سخنان خود درباره شخصیت جامع الاطراف علی(ع) را با توصیف ویژگی های او در برخورد با مردم، کارمندان و کارگزاران در دوران خلافت آغاز کرد و در این باره گفت: قبل از هر چیز باید این مسئله را در همه رفتارهای امیر المؤمنین مورد توجه قرار دهیم و آن اینکه دو چیز برای حضرت علی(ع) همواره دغدغه بود؛ یکی حق و دیگری عدل. اگر 25 سال سکوت کرد برای از بین نرفتن حق بود. او از حق مسلم خود گذشت تا حق بالاتری به نام اسلام از بین نرود.
حجت الاسلام و المسلمین ناطق نوری در ادامه به خطبه سوم نهج البلاغه معروف به خطبه شقشقیه اشاره کرد و گفت: امام علی (ع) 25 سال برای حفظ اسلام و دین خدا سکوت کرد. او در این خطبه می فرماید: شخصیت مرا و محوریت من در مورد خلافت را می دانستند و از میزان قدرت و علم من آگاه بودند و می دانستند که هیچ پرواز کننده ای نمی تواند به چنین اوجی برسد. اما من تصمیم گرفتم در این شرایط برای بقای اسلام و حق صبر کردن بهتر است. پس صبر کردم اما مانند کسی که خار در چشمش باشد و استخوان در گلویش.
وی افزود: بعد از 25 سال زمانی که سراغ علی (ع) آمدند، باز هم برای حق و دفاع از عدل، حکومت را نپذیرفت. علی فردی عافیت طلب نبود و نمی خواست از زیر بار مسئولیت فرار کند. او مرد جنگ و مبارزه و حرکت و کار بود و در همان دوره ای که از حکومت کناره گرفته بود، گونی هسته های خرما را به دوش می کشید و می کاشت تا نخل به عمل بیاورد و خرما تولید کند. زمانی که برای پیشنهاد خلافت نزد علی آمدند، فرمود من را رها کنید و به دنبال کسی جز من بروید. شما تحمل حکومت علی را ندارید. فرمود اگر من خلافت را بپذیرم، به تصمیمی که خود می گیرم عمل می کنم نه آنچه که شما می خواهید.
حجت الاسلام و المسلمین ناطق نوری این سخن علی را حکایت از تعارف نداشتن او با دیگران در امر خلافت و حکومت داری دانست و اظهار کرد: مولا علی(ع) در اداره کشور با کسی تعارف نداشت. جناح، گروه و خط برای او اهمیتی نداشت و معیار او در حکومت داری حق و عدل بود. به همین دلیل می گفت اگر من خلافت را بپذیرم، کسانی را که پیش از من در حکومت داری ظلمی به مردم کرده اند و از بیت المال برای خود هزینه کرده اند، رها نمی کنم و حساب آنها را هم می رسم. او می فرمود اگر بیت المال را به تاراج برده و هر طور که دلتان خواسته باشد آن را خرج کرده باشید، حتی اگر مهریه زنانتان باشد از شما پس خواهم گرفت.
وی ادامه داد: شخصی مسئولیتی را در کشور بر عهده می گیرد و هر طور دلش خواست بیت المال را خرج می کند، آن وقت می گویند تا زمانی که بر مسند است، مصلحت نیست جلوی او را بگیریم. وقتی هم که از مسندش کنار رفت می گویی حالا که رفته است و دیگر مرده را لگد نزنیم. پس کی و کجا می خواهیم حساب بیت المال را برسیم؟ مگر ما نمی گوییم شیعه و پیرو علی هستیم؟ امیر المؤمین علی (ع) که خطاب به کارگزاران خود می فرماید قلم خود را ریز کنید و کمتر در نوشتن کاغذ را حرام کنید. اگر حکومت علی اینگونه است، تکلیف ما که اینگونه حساب بیت المال را به حال خود رها می کنیم چیست؟
حجت الاسلام و المسلمین ناطق نوری افزود: مسلمانان سخنان امیر المؤمنین علی(ع) را پذیرفتند و با او بیعت کردند. بسیاری از افراد هم بعدها زیر بیعتشان زدند چرا که زمانی که از علی خواستند خلافت را بپذیرد، تصور می کردند او شعار می دهد و پس از مدتی حرف هایش را فراموش می کند. غافل از اینکه حضرت علی(ع) حکومت را برای دفاع از حق و عدل پذیرفته بود. او فرمود به خدایی که این گندم را از وسط به دو نیم مساوی تقسیم کرده است، اگر آمدن شما مردم نبود و اگر با من اتمام حجت نمی شد و اگر خداوند از عالمان پیمان نگرفته بود که در صورت مشاهده وضعیت در جامعه که در آن عده ای از فرط سیری و پرخوری نمی دانند چه کنند و عده ای دیگر از شدت فقر چاره ای ندارند، برای برپایی حق قیام کنند، ریسمان شتر خلافت را روی دوشش می انداختم و می گذاشتم در خانه هر کسی که می خواهد برود.
وی نقطه آغاز جنگ جمل را پذیرفته نشدن حکومت عدل علی از سوی برخی زمامداران قبل از امیر المؤمنین دانست و گفت: وقتی علی (ع) بر مسند خلافت نشست، گروهی از گردن کلفت ها که تا پیش از آمدن او هر کاری می خواستند کرده بودند، دیدند علی می خواهد حسابشان را برسد، جلسه گذاشتند. در آن جلسه تصمیم گرفتند که ولید با علی(ع) صحبت کند. ولید نزد حضرت علی(ع) رفت و به او گفت: ابالحسن تو در حکومت خود اجازه نده کارگزاران از بیت المال استفاده کند، به کارگزاران خلفای قبلی کاری نداشته باش. در ضمن از یاد مبر که ما دل خوشی از تو نداریم. تو عموهای ما یا پسران عموهایمان را کشته ای، اما ما چاره ای جز رأی دادن به تو نداشتیم.
ناطق نوری افزود: امیر المؤمنین در جواب آنها گفت من سرباز خدا بوده ام و برای خدا شمشیر زده ام. ضمن اینکه من کاری به گذشته افراد ندارم، اما خدا دستور داده است که عدل مراعات شود. از همان زمان بود که این قبیل از افراد فهمیدند آبشان با حضرت در یک جوی نمی رود همین مقدمه ای برای جنگ جمل شد. علی 5 سال حکومت کرد و در این مدت کوتاه در سه جنگ شرکت کرد، آن هم جنگ با مسلمانان و اهل قبله؛ چراکه حق برای او اصل و اساس بود و عدل باعث شد برای رسیدن به حق قیام کند.
حجت الاسلام و المسلمین ناطق نوری در بخش دوم سخنان خود درباره فاصله ما با روش امیر المؤمنین علی(ع) در برخورد با کارگزاران اظهار کرد: جمهوری اسلامی نظام بسیار مبارکی برای ما و نعمتی است که بچه های بسیاری پای انقلاب آن خون داده اند. مردم ما نیز با وجود انتقاداتی که دارند، پای این انقلاب، ارزش های آن و رهبری نظام ایستاده اند. جهان اسلام گرفتار فجایع است اما جمهوری اسلام به برکت نظام، ولایت فقیه و مردم معتقد به ولایت فقیه پا برجاست. هدف اصلی دشمنان و استکبار جهانی و اقمار آنها در منطقه جمهوری اسلامی است، اما به برکت این نظام، وحدت و انسجام و حضوری که مردم در عرصه دارند، جرئت چنین کاری را ندارند.
وی در ادامه حضور مردم در عرصه هایی همچون روز قدس و 22 بهمن را باعث افتخار نظام جمهوری اسلامی دانست و اظهار کرد: این مردم با وجود انتقادات بسیاری که دارند، با دهان روزه و در گرمای برای دفاع از مردم فلسطین در روز قدس از خانه های خود بیرون می آیند. راهپیمایی روز 22 بهمن سال به سال پرنشاط تر و مصمم تر برگزار می شود و نشان می دهد که مردم پای انقلاب ایستاده اند. قدر این مردم را باید بدانیم. نباید بگذاریم مسئله دار شوند. اگر مدیر، رئیس یا وزیری تخلف کند، بیت المال را هدر دهد یا با مردم برخوردی بد داشته باشد و آنها را تحویل نگیرد، قدر این مردم را ندانسته است. این مردم ما را آوردند و همین مردم جنگیدند. حالا ما تا وزیر و رئیس می شویم آنها را تحویل نمی گیریم.
ناطق نوری در توضیح رفتار امیر المؤمنین علی(ع) به برخی نامه های او به حکام زیر دست خود اشاره کرد و گفت: ایشان در نامه ای خطاب به فرماندار فارس می فرمایند، کشاورزان منطقه تو شکایت دارند و می گویند تو خشن و سنگدل هستی و مردم را تهدید می کنی. ایشان همچنین در نامه ای دیگر به زیاد بن ولی می نویسند و می گویند خبر رسیده است که به بیت المال خیانت کرده ای. به خدا قسم اگر خیانت تو کم یا زیاد باشد، چنان با تو شدید برخورد می کنم که از زندگی ات بهره ای نبری و نتوانی نان زن و بچه ات را نتوانی در بیاوری.
وی ادامه داد: بذل و بخشش از بیت المال برای جلب نظر مردم، ناپسندیده است. حضرت علی(ع) نامه دیگری به یکی از فرمانداران خود نوشته اند که در آن می فرمایند تو مثل اینکه ارث پدر و مادرت را به خانه می بری. پناه بر خدا مگر به معاد اعتقاد نداری؟ از دقت حساب روز قیامت نمی ترسی؟ ما فکر می کردیم تو فرد عاقلی هستی. چگونه بیت المال را به خانه می بری در حالی که می دانی حرام است.
حجت الاسلام و المسلمین ناطق نوری یکی از مشکلات نظام سیاسی کشورمان را تعارف و رودرواسی دانست و گفت: حکومت علی با کسی رودربایستی ندارد. او به زمامداران خود نامه می نوشت و به آنها دستور می داد به محض دریافت نامه، خود را به او معرفی کنند و از حکومت داری کناره بگیرند. در حکومت علی اگر کارمندی تخلفی مرتکب می شود، اگر شخصی بیت المال را حیف و میل می کند، او را متهم و مسئولیت را از او سلب می کند و اجازه می دهد آبرویش برود.
وی رسیدگی به تخلفات مالی در سیستم کشور و اطلاع رسانی نتایج این رسیدگی به مردم را مهم تلقی کرد و افزود: مردم مدام از خودشان می پرسند پس تکلیف چند میلیاردی که حیف و میل کردند، چه شد؟ سؤال می کنند که بیمه تأمین اجتماعی چه شد؟ رسیدگی کنید و پاسخ مردم را بدهید. اگر هم نتوانستید بگویید نتوانستیم و دلایل را برای آنها بیان کنید. ما که نباید با مردم رودربایستی داشته باشیم.
حجت الاسلام و المسلمین ناطق نوری یکی دیگر از مشکلات نظام را تملق و چاپلوسی دانست و تصریح کرد: امام صادق(ع) در حدیثی می فرمایند خدا همه کارهای مؤمن را به اختیار خودش گذاشته، جز اینکه خودشان را ذلیل کنند. حضرت علی(ع) وارد شهر انبار شدند و مردم آن شهر که ایرانی بودند شروع به سجده کردند. حضرت ایستاد و پرسید چرا سجده می کنید؟ ایرانی ها جواب دادند این رسم ماست. حضرت علی(ع) فرمودند چه بد عملی است آنکه در دنیا جز رنج ندارد و در آخرت جز عذاب. ایشان در جایی دیگر می فرمایند آنگونه که با سلاطین سخن می گویید با من سخن نگویید.
وی ادامه داد: امیر المؤمنین علی(ع) می فرمودند من مصون از خطا نیستم، مگر آنکه خدا کمکم کند. بنابراین اگر پیشنهاد، مشورت یا حرف حقی دارید، به من بگویید. ایشان تملق و چاپلوسی را نمی پذیرفت. شخصی بسیار از امام علی(ع) تعریف و چاپلوسی کرد. حرف هایش که تمام شد ایشان فرمودند من بسیار پایین تر از تعاریف تو و بسیار بالاتر از آنچه هستم که در دلت درباره من فکر می کنی.
حجت الاسلام و المسلمین ناطق نوری در پایان گفت: تملق و رودربایستی در کنار باندبازی مثل موریانه به انقلاب اسلامی آسیب می رساند. بنابراین نیازمندیم نگاه علی به مردم و کارگزاران را مورد توجه قرار دهیم.
مسند ریاست جمهوری تو این مثل یه چهارپا میمونه هرکی سوارش شد هر طرف دلش خواست خر مراد رو میرونه و علیرغم صداها و نجواهایی که به گوش میرسه هیچکی جلودارش نیست اما وقتی طرف از خر مراد اومد پایین واسه مجازات هرکی هرچی دستشه به سمتش پرتاب میکنه (البته بدون محاکمه)
آقای ناطق هم خوب گفتند اما کاش میگفتند ایشون تو سمت حرفه ایشون الان چی رو بازرسی میکنن و قبلا چی رو بازرسی میکردند واصلا چه چیزهایی رو میتونن بازرسی کنن و نهایتا نتیجه بازرسی هاشون چیه و قبلا چی بود و....
اگر مسئولین در هر سطح بدانند قانون مشمول همه است و استثناء ندارد آنگاه شاهد تخلفات آنچنانی نخواهیم بود.
گرچه مورد اخیر واقعا اغماز ندارد و جدا باید پیگیری شود که این مورد مطالبه حق عموم مردم است .
خاطره عملکرد ایشان در مجلس که هزینه بالائی برای کشور بوجود آور را هم فراموش نکنید !؟
درود به شرفت
کاش میشد مثل بلاد کفر ما هم مسولین خطا کار را محاکمه میکردیم
حرف دل 99/5 ایرانی
میخواستم عرض کنم"مقایسه"غارت بیت المال زمان خلفا بازمان ریاست جمهوری احمدی نژادقیاس مع الفارقی است،چراکه آنهاازبیت المال برداشتند وبراموال خودافزودند ویا به قوم وخویش بخشیدند،ولی احمدی نژادچنین نکرد،بجرئت میتوان گفت حتی هزارتومان برای خودش برنداشت واجازه ای کاررا به طرفدارانش نداد ،اما به اجتهادخودعمل کردکه کجا استفاده کند وکجانکندواین "فعال مایشاء"کاررا خراب کردواگرمدیری دردولت امدی نژاد"سوء استفاده واختلاص"کرده ،وی نه دستورش راداده ونه راضی به این کاربوده.یک وجه اشتراکی که بین جکومت علی واحمدی نژادبوده این است که هر2به اجتهادخودعمل کردند!ولی "افتراق "دردرک درست ازحقایق ودریافت های "اجتهادی است.
باشد که افراد مورد اشاره به سزای خود برسند