صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۰۳ دی ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۱۷۰۷۲۹
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۵ - ۱۵ تير ۱۳۹۳
یک جمع و تفریق ساده می‌تواند ماجرا را روشن‌تر کند. با توجه به این قیمت‌ها به عنوان مثال یک آگهی ۲۵ ثانیه‌ای برای پخش قبل از بازی فوتبال آن هم برای یک بار ۴۰۰ میلیون تومان برای صاحب آگهی هزینه دارد. یا برای تقدیم برنامه که قبل از شروع فوتبال یا سریال پخش می‌شود و در پایان برنامه هم با جمله امیدواریم از این برنامه لذت برده باشید، پخش می‌شود صدا و سیما برای هر کدام از بخش‌ها یعنی قبل از پخش فوتبال، بین دو نیمه و پایان آن حداقل ۱۵ میلیارد تومان می‌گیرد. یعنی ثانیه‌ای ۱۳ میلیون تومان.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
زمانی بود که تماشای آگهی‌های تلویزیونی، توجه مخاطبان را به خود جلب می‌کرد. مخاطبانی که بعد از چند سال وقفه دوباره با چیزی به نام تبلیغات آشنا می‌شدند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، روند تبلیغات اجناس و کالاهای مصرفی به نوعی قطع شد. اما در دهه شصت آرام آرام دوباره پای آگهی‌های تلویزیونی به صدا و سیما باز شد. آگهی‌هایی که مدت زمانی کوتاه مابین برنامه‌های اندک تلویزیون یا سریال‌های شبانگاهی شبکه یک و دو و بعدها شبکه سه، پخش می‌شد.

به گزارش انتخاب، اما رفته‌رفته، بر تعداد و میزان آگهی‌های بازرگانی افزوده شد. مخاطبانی که زمانی با کنجکاوی به تبلیغات تلویزیونی نگاه می‌کردند حالا دیگر با دیدن آرم تبلیغات یا تلویزیون را خاموش می‌کردند یا به سراغ شبکه‌های دیگر می‌رفتند.

ولی حالا داستان آگهی‌های تلویزیونی بعد از گذشت دو دهه تغییر کرده است. تنها کافی است به تعرفه‌های آگهی صدا و سیما در زمان پخش بازی‌های جام جهانی در سال ۹۳ نگاه کنیم. تعرفه‌هایی که گاهی برق از سر مخاطبان و البته مشتریان می‌پراند.

گفته می‌شود، پکیج تبلیغاتی صدا و سیما، توسط رایتل، با قیمت دویست میلیارد تومان خریداری شده است. این در حالی‌ست که جدول تعرفه آگهی‌های این سازمان که به مزایده گذاشته شد به شرح زیر است. هرچند در نهایت معلوم نیست که این مزایده، با چه قیمتی سرانجام خریداری شده است.

فروش نشان آگهی ــ فوتبال جام جهانی ۲۰۱۴

بسته

زمان

محل پخش

مبلغ نهایی

بسته ۱

قبل ــ شروع

آرم شروع باکس قبل از ویژه برنامه کارشناسی + آرم شروع باکس قبل از کلیه فوتبال‌ها

قبل از خبر ۱۸/۴۵ شبکه سوم تیزر ۳۰ ثانیه‌ای ۳۱ نوبت

قبل خبر ورزشی ساعت ۱۷/۳۰ شبکه خبر تیزر ۳۰ ثانیه‌ای ۳۱ نوبت

 

 

۲۵۰۰۰۰۰۰۰۰۰

 

 

 

بسته ۲

قبل ــ پایان

آرم پایان باکس قبل از ویژه برنامه کارشناسی + آرم پایان باکس قبل از کلیه فوتبال‌ها

قبل از خبر ۱۸/۴۵ شبکه سوم تیزر ۳۰ ثانیه‌ای ۳۱ نوبت

قبل خبر ورزشی ساعت ۱۷/۳۰ شبکه خبر تیزر ۳۰ ثانیه‌ای ۳۱ نوبت

 

۲۵۰۰۰۰۰۰۰۰۰

 

 

 

بسته ۳

بین ــ شروع

آرم شروع باکس بین کلیه فوتبال‌ها

قبل از خبر ۱۸/۴۵ شبکه سوم تیزر ۳۰ ثانیه‌ای ۳۱ نوبت

قبل خبر ورزشی ساعت ۱۷/۳۰ شبکه خبر تیزر ۳۰ ثانیه‌ای ۳۱ نوبت

۷۵۰۰۰۰۰۰۰۰۰

بسته ۴

بین ــ پایان

آرم پایان باکس بین کلیه فوتبال‌ها

قبل از خبر ۱۸/۴۵ شبکه سوم تیزر ۳۰ ثانیه‌ای ۳۱ نوبت

قبل خبر ورزشی ساعت ۱۷/۳۰ شبکه خبر تیزر ۳۰ ثانیه‌ای ۳۱ نوبت

۷۵۰۰۰۰۰۰۰۰۰

این نخستین باری‌ست که صدا و سیما با توجه به کمبود بودجه‌ای که طی سال‌های گذشته، با آن دست به گریبان بوده، آگهی‌های خود را اعلام نمی‌کند بلکه به مزایده می‌گذارد.

جمع قمیت‌هایی که در جدول بالا آمده، ۲۰۰ میلیارد تومان می‌شود. یعنی صدا و سیما برای ۲۰۰ دقیقه آگهی مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان می‌گیرد. به عبارتی هر ثانیه ۱۶ میلیون. تازه این قیمتی است که برای شروع مزایده اعلام شده و گویا شرکت رایتل با همین رقم توانسته این بسته را بخرد.

یک جمع و تفریق ساده می‌تواند ماجرا را روشن‌تر کند. با توجه به این قیمت‌ها به عنوان مثال یک آگهی ۲۵ ثانیه‌ای برای پخش قبل از بازی فوتبال آن هم برای یک بار ۴۰۰ میلیون تومان برای صاحب آگهی هزینه دارد. یا برای تقدیم برنامه که قبل از شروع فوتبال یا سریال پخش می‌شود و در پایان برنامه هم با جمله امیدواریم از این برنامه لذت برده باشید، پخش می‌شود صدا و سیما برای هر کدام از بخش‌ها یعنی قبل از پخش فوتبال، بین دو نیمه و پایان آن حداقل ۱۵ میلیارد تومان می‌گیرد. یعنی ثانیه‌ای ۱۳ میلیون تومان.

بدین ترتیب، با توجه به این که صدا و سیما هیچ رقیبی در حوزه داخل کشور ندارد، از موقعیت خود نهایت استفاده را می‌برد و با گرفتن قیمت‌هایی گزاف، سعی می‌کند در برهه‌ای مثل جام جهانی تا می‌تواند درآمد کسب کند. 


منبع: خبرآنلاین