صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۰۳ دی ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۱۶۴۷۷۳
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۱ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۳
یک شعار تبلیغاتی که به داد سینماگران رسید
غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش درباره این جمله گفت: «هدف از نوشتن این جمله جنبه تبلیغاتی و راهکاری برای جذب مخاطب بوده است. مخاطب بعد از دیدن نام سه سالن سینمایی و مبلغ‌هایی که در زیر این جمله نوشته شده است، می‌تواند متوجه مفهوم آن شود.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مدتی است،جمله‌ای تحت عنوان «این سینماها هوای جیب شما را دارند» در سر در تبلیغاتی بزرگ سینما «بهمن» (متعلق به حوزه هنری) خودنمایی می‌کند، حال این سوال پیش می‌آید آیا بقیه سینماها هوای جیب ما را ندارند؟!

به گزارش انتخاب،  در این طرح سینماهای «استقلال»، «سپیده» و «فردوسی» قرار گرفته‌اند که در تمام مدت هفته به ترتیب بلیت‌شان با این رقم عرضه می‌شود،5 ،3 و 2 هزار تومان.

راهکاری برای جذب مخاطب

غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش درباره این جمله  گفت: «هدف از نوشتن این جمله جنبه تبلیغاتی و راهکاری برای جذب مخاطب بوده است. مخاطب بعد از دیدن نام سه سالن سینمایی و مبلغ‌هایی که در زیر این جمله نوشته شده است، می‌تواند متوجه مفهوم آن شود.»

او ادامه داد:«بعد از طرحی که در سینما "سپیده" اجرا شد و موفقیت‌آمیز بود، تصمیم گرفتیم به لحاظ جذب تعداد مخاطب و بنا بر آماری که موسسه "سینما شهر" مبنی بر اینکه این سینما در مقطعی پرفروش‌ترین سینمای ایران به لحاظ جذب مخاطب بوده‌ است در تداوم آن سیاست، این طرح را در سینما "فردوسی" هم اجرا کنیم.»

مدیر سینما "استقلال" نیز که در این طرح سینمایش شرکت دارد،درباره این جمله تبلیغاتی که «این سینماها هوای جیب شما را دارند»، گفت:« من در جریان این تبلیغ نبوده‌ام و این تابلو را طراحی نکرده‌ام اما شاید دوستانی که در مجموعه حوزه هنری هستند، منظورشان از طراحی این تابلو این بوده است که در کنار سینماهای خوب که نمونه آن هم استقلال است و بلیت آن 5000 تومان است برای سینماهای دیگری هم مبلغی تعیین کردیم تا دیگر اقشار جامعه هم بتوانند از آن استفاده کنند و ما یک مجموعه این چنینی داریم.»

امیر هوشنگ پاسبانی در عین حال گفت:«من شخصا موافق نیستم که نام سینمای ما در این طرح باشد، چون سینما "استقلال" جزو سینماهای سرگروه است و ما نمی‌توانیم به هیچ عنوان بلیت‌مان را زیر تعرفه بفروشیم. به نظرم می‌شد از شعار بهتری برای این تبلیغ استفاده کنند.»

رضا ذوالفقاری مدیر سینما «فردوسی» که بلیت آن در تمام روزها در راستای این طرح دو هزار تومان عرضه می‌شود، گفت: «این جمله محاوره‌ای است. باید به این جمله مثبت نگاه کرد. این جمله حس گرمی به خواننده می‌دهد و بی‌ادبانه نیست اما اگر به آن منفی نگاه کنیم، این طور به نظر می‌رسد که مابقی سینماها جیب شما را می‌زنند.»

او توضیح داد:«این طرح به سازمان سینمایی سوره مربوط است و متولی آن هم آقایان فرجی و علم الهدی هستند. طرح نیم بها شدن بلیت سینما با فیلم «معراجی‌ها» در سینما فردوسی اجرا شد که مخاطبان سینمای ما را چندین برابر کرد و 35 درصد افزایش داد، فروش ما بالا رفت، خوشبختانه سیستم ما نیز به روز شده است.»

محمد قاصد اشرفی – مدیر سینما ماندانا درباره جمله تبلیغاتی «این سینماها هوای جیب شما را دارند» گفت: «من شخصا این شعار را تایید نمی‌کنم. به نظرم می‌توانستند از شعار روشن‌تری استفاده کنند. این شعار، تبلیغی برای سینماهایی به حساب می‌آید که مدیران حوزه هنری تصمیم گرفتند آن را برای جذب مخاطبان برای سینماهایشان در نظر بگیرند. صرفا هدف آنها اطلاع رسانی بوده تا بتوانند سینماهایی که با قیمت‌های پایین بلیت‌های‌شان را عرضه می‌کنند به مردم معرفی کنند و به نظرم باید خودشان به این که چرا از این شعار استفاده کرده‌اند پاسخگو باشند.»

او ادامه داد: « البته با توجه به اینکه سینما روز به روز مخاطب خودش را از دست می‌دهد این روش هم می‌تواند درباره جذب مخاطب کارساز باشد.»

سعیدی‌پور مدیر سینما «آزادی» هم به ایسنا گفت:« من به عنوان سینمادار بررسی کردم اگر کسی بخواهد یک فیلم را با کیفیت ، صدا، صندلی و تهویه خوب ببیند، ممکن است پرداخت مبلغ 6 هزار و 500 تومان برایش گران باشد به همین خاطر تمام روزها، سانس اول و دوم سینمایمان را نیم بها کردیم که اگر کسی می‌خواهد با هزینه کمتر در سینما آزادی فیلم ببیند بتواند از این سانس‌ها استفاده کند.»

وی با اشاره به شعار تبلیغی بیان کرد: «حالا اگر این شعار انتخاب شده، بدون شک آقای علم الهدی و دوستان برای آن دلیل هم دارند، تبلیغات سلیقه‌ای است و شما می‌توانید این اعمال سلیقه را در تبلیغات دیگری که در سطح شهر هم دیده می‌شود، ببینید.»

علم‌الهدی: سینماها چاره‌ای ندارند و باید هوای جیب مردم را داشته باشند

اما امیر حسین علم‌الهدی به عنوان طراح این شعار و از مسوولان پخش حوزه هنری که به تازگی هم مدیریت گروه «هنر و تجربه» را برعهده گرفته است،به ایسنا گفت:«سینما نمی‌تواند رابطه خود با مردم را رابطه‌ایی یک طرفه تعریف نماید و بالطبع در حوزه اقتصاد آن هم از نوع فرهنگ‌اش قاعدتا خیلی از تصمیمات سینمایی باید براساس منویات مردم شکل گیرد و در غیراین صورت با توجه به رقبای قدرتمند، مردم ترجیح خواهند داد به رقبای ارزان و حتی رایگان چراغ سبز نشان دهند که بیش از دو دهه است که این چراغ سبز روشن گردیده است و گویا سبزی این چراغ همیشگی گردیده است.»

او ادامه داد:«در اکثر کشورهای صاحب سینما رابطه‌ایی علمی بین درآمد سرانه ملی مردم و بهای بلیط سینماها تعریف گردیده است و متغییرهای اقتصادی اولویت‌های مصرف را مشخص می‌کند و درصورت عدم رغبت مردم یک کشور به استقبال از سینماها نمی‌تواند منجر شود به افزایش هرساله بلیط سینماها در آن کشور و در سینمای ایران به دلیل معیوب بودن جرخه اقتصاد خرد و کلان کشور گویا قاعدتا سینما چاره‌ایی ندارد که سرنا را از سرگشادش بنوازد و درهرسال با کاهش مخاطب شاهد افزایش بهای بلیط سینماها باشیم.»

علم‌الهدی یادآور شد:«از اردیبهشت سال گذشته با درک ضرورت توجه به اقتصاد نحیف مردم تصمیم گرفته شد در تهران بلیط سینمای سپیده بعنوان یکی از سینماهای ممتاز تهران در تمام ایام هفته نیم بها اعلام گردد و بیش از گذشت یکسال حسب آمارهای رسمی موسسه سینماشهر سازمان سینمایی کشور این سینما بالاترین رشد بهره‌وری را درسراسر کشور از آن خود کرده است و متعاقبا باتوجه به این موفقیت سینما «فردوسی» هم با طرح بلیط فقط 2هزازتومانی توانسته است رشد 400درصدی فروش را تجربه نماید.»

این صاحب‌نظر ابراز عقیده کرد:«سینماها برای مدیریت بخشی از بحران مخاطب چاره‌ایی ندارند که هوای جیب مردم را داشته باشند تا رابطه‌ایی دوطرفه‌ایی شکل گیرد که هم مردم احساس مطبوعی از خرید بلیط سینما براساس وضعیت اقتصادی خود داشته باشند و هم سینمادار شاهد حضور رضایتمندانه مردم در سینماها باشند.»

علم‌الهدی در پایان گفت:«"این سینماها هوای جیب شما را دارند" موفق شد، اعتماد مردم را جلب نماید و منتظریم که سایر فعالان سینمایی نیز به نحو دیگر "هوای مردم" را در تولید ، توزیع و نمایش داشته باشند.»
منبع: ایسنا