صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۳ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۱۶۰۷۶۱
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۰ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
  مرکز ملی مطالعات و سنجش افکار در یک نظر سنجی درباره ی میزان و الگوی مصرف مطبوعات در تهران، نتایجی را منتشر کرد که براساس آن مشخص شد تهرانی ها بیشتر کدام روزنامه ها را می خوانند؟ و علت آن چیست ؟
 

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا ، این نظر سنجی که به سفارش معاونت مطبوعات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده ، حاصل دومین نظرسنجی از 923 نفر شهروند تهرانی درباره میزان و الگوی مصرف مطبوعات است که در اسفند ماه سال 1392 از 55.8 درصد زنان و44.2 درصد از مردان ساکن در شهر تهران انجام پذیرفته است .

نتایج این پژوهش نشان می دهد که میزان استفاده و اعتماد پاسخگویان از مطبوعات بعد از صداوسیما در مقام دوم قرار داشته و مهمترین شیوه دسترسی آنها به مطبوعات هم از طریق کیوسک های روزنامه فروشی است.

میزان مطالعه روزنامه در میان خوانندگان آنها 49.3 دقیقه در شبانه روز و در رابطه با مجلات هم این رقم به 48.4 دقیقه می رسد. بیشترین روزنامه مورد مطالعه و قابل اعتمادترین آنها از نظر پاسخگویان با رقم بالایی روزنامه همشهری و در میان مجلات هم می توان به مجله خانواده سبز اشاره داشت.

مهمترین معیار پاسخگویان که از تمام مناطق 22 گانه تهران انتخاب شده و میانگین تحصیلات آنها 12.1 سال است در مطالعه روزنامه داشتن صداقت و بیان واقعیات و در رابطه با مجلات هم تنوع مطالب و موضوعات آن است.



**عدد قابل تامل بی اعتمادی به آزادی بیان مطبوعات

بر اساس این پژوهش میدانی 23.6 درصد افراد همیشه جهت کسب اخبار و اطلاعات گوناگون از صداوسیما استفاده کرده، 35.8 درصد اغلب، 24.1درصد گاهی، 9.6 درصد بندرت و 7 درصد هم هرگز از رسانه ها جهت کسب اخبار استفاده نمی کنند.

در رابطه با نحوه بهره مندی از مطبوعات داخلی و یا سایت های مرتبط با آنها هم 6.8 درصد همیشه، 15 درصد اغلب، 26 درصد گاهی، 18.7 درصد بندرت و 33.5 درصد هم هرگز از این رسانه بهره ای نمی برند.

از ماهواره ها هم 7.2 درصد همیشه، 12.6درصد اغلب اوقات،19.7 درصد گاهی و 9 درصد هم بندرت برای کسب خبر از آنها بهره برده و در مقابل 51.5 درصد هرگز استفاده ای نمی برند.

بنابراین گزارش، از پاسخگویان پرسیده شد که: «به نظر شما روزنامه ها و مجلات منتشره در کشور تا چه حد در اطلاع رسانی از آزادی برخوردارند؟» از میان 861 پاسخگویی که به این سئوال جواب داده اند، 14.5 درصد آزادی مطبوعات را در این زمینه بسیار زیاد و زیاد دانسته، 30.5 درصد تاحدی،43.5 درصد کم و بسیارکم و از نظر 11.5 درصد هم این آزادی در بین مطبوعات اصلاً وجود ندارد! به عبارتی حدود 60 درصد از پاسخگویان معتقدند مطبوعات آزادی بیان ندارند ویا آزادی بیان بسیار کمی دارند.



**محبوب ترین ها کدام اند؟

در این تحقیق که در اسفند 92 انجام شده، از پاسخگویان خواسته شد تا حداکثر به نام چهار روزنامه ای که بیش از سایر روزنامه ها مطالعه می کنند اشاره نمایند. نتایج نشان داد 44.1 درصد پاسخ ها مربوط به کسانی است که روزنامه همشهری را مطالعه کرده، سپس با فاصله بسیار زیادی، 12.2 درصد در این زمینه به روزنامه ایران، 7.5 درصد به جام جم، 5.9 درصد به انواع روزنامه های ورزشی.

نکته جالب اینجاست که در تحقیقی که سال 85 انجام شد، رتبه دوم برای روزنامه جام جم بود و رتبه سوم به «ایران» رسیده بود و حالا بعد از 7 سال، این جابه جایی معنادار صورت گرفته است.

درباره روزنامه همشهری، 21.2 درصد گفته اند که به طور مرتب و هر روز،31.8 درصد بیشتر روزهای هفته، 30 درصد یکی دو روز در هفته و 17 درصد هم کمتر از یکی، دو روز در هفته این روزنامه را مطالعه می کنند.

در رابطه با روزنامه ایران نحوه مطالعه23.1درصد به طور مرتب و هر روز، 27.9 درصد بیشتر روزهای هفته، 27.9 درصد یکی، دو روز در هفته و نحوه مطالعه21.2درصد هم کمتر از یکی دو روز در هفته است.

از میان خوانندگان روزنامه جام جم هم 18.2درصد به طور مرتب و هر روز، 30.3 درصد بیشتر روزهای هفته، 37.9درصد یکی دو روز در هفته و 13.6 درصد هم گفته اند که کمتر از یکی دو روز در هفته این روزنامه را می خوانند.

روزنامه های ورزشی هم توسط13.7 درصد پاسخگویان به طور مرتب و هر روز،31.4درصد بیشتر روزهای هفته،35.3 درصد یکی دو روز در هفته و توسط 19.6درصد هم کمتر از یکی دو روز در هفته مورد مطالعه قرار می گیرد.

از این میان، علت مطالعه 8.9 درصد مردم به روز بودن مطالب روزنامه،8.9 درصد آگهی و نیازمندی ها، 7.6درصد تنوع مطالب آن، 6.7 درصد بیان جامع و کامل اخبار و 6.3 درصد هم کسب موضوعات مورد علاقه شان بوده است. علاوه براین، دلایل 6 درصد دیگر صداقت و بیان واقعیات توسط روزنامه ها، 5.2درصد کیفیت و محتوای مناسب و دلیل مطالعه 4.9درصد هم علاقه مندی به مطالعه روزنامه بوده است. در این رابطه 4.6درصد دیگر از پاسخ ها به دسترسی آسان به روزنامه ها و دلیل 3.5 درصد هم اعتماد به روزنامه بوده است.