صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۱۵۶۱۳۷
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۴ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۳
شانزدهمین دوره انتخابات مجلس عوام هند (لوک سابا) درحالی برای تعیین سکاندار این کشور با بیش از یک میلیارد و 200 میلیون نفر جمعیت تداوم دارد که احزاب با گرایش‌ها و دیدگاه‌های گوناگون، نامزدهای خود را برای رسیدن به پست نخست وزیری این کشور معرفی و آماده کرده اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شانزدهمین دوره انتخابات مجلس عوام هند (لوک سابا) درحالی برای تعیین سکاندار این کشور با بیش از یک میلیارد و 200 میلیون نفر جمعیت تداوم دارد که احزاب با گرایش‌ها و دیدگاه‌های گوناگون، نامزدهای خود را برای رسیدن به پست نخست وزیری این کشور معرفی و آماده کرده اند.

به گزارش ایرنا، حزب حاکم کنگره، حزب نوظهور عام آدمی و حزب اصلی مخالف دولت یعنی بهارتیا جاناتا (بی جی پی) سه بازیگر اصلی این دوره از انتخابات پارلمانی هند به شمار می‌آیند که رقابت تنگاتنگی با یکدیگر دارند. گفته می‌شود نارندرا مودی نامزد حزب اصلی مخالف دولت برای مقام نخست وزیری و یک سیاستمدار کهنه کار هندی برنامه ریزی گسترده‌ای برای رسیدن به پست نخست وزیری هند کرده است . اما او به همان اندازه که طرفداران زیادی دارد مخالفانش نیز کم نیستند.

وی از سال 2001 سروزیر ایالت گجرات در غرب هند بوده است. گرچه مودی نقش مهمی در فعال کردن اقتصاد این منطقه داشته اما مخالفان وی می‌گویند او در دوره تشدید خشونت‌های فرقه‌ای در سال 2002 که در آن بیش از هزار نفر که بیشتر آنان مسلمان بودند کشته شدند، نتوانست در پیشگیری از حوادث نقش ایفا کند و این نگرانی در آینده نیز وجود دارد.

با این وجود مودی با رد این اتهامات حضور چشمگیرتری نسبت به نامزدهای دیگر در این انتخابات داشته و با استفاده از ابزارهای جدید تبلیغاتی از جمله برگزاری ویدئو کنفرانس‌های زنده و سراسری و انتشار انواع تبلیغات چاپی نشان داده که عزمی جدی برای رسیدن به پست نخست وزیری دارد. رائول گاندی از خاندان قدرتمند نهرو - گاندی که سابقه‌ای طولانی در تاریخ انتخابات هندوستان دارند به عنوان مقام دوم حزب حاکم کنگره در این انتخابات حضور دارد.

این فرد 43 ساله با بهره‌گیری از وجهه خانوادگی و انجام سفرهای متعدد به مناطق مختلف برای کسب پیروزی دراین انتخابات تلاش می‌کند. اما مخالفان حزب حاکم کنگره را مسئول کاهش فعالیت‌های اقتصادی، تورم شدید و مجموعه‌ای از پرونده‌های فساد مالی و اداری می‌دانند، موضوعی که می‌تواند شکست سنگینی را برای این حزب در این دوره از انتخابات به همراه داشته باشد. از طرف دیگر سونیا گاندی 67 ساله رئیس حزب کنگره و بزرگ خاندان نهرو-گاندی از حزب حاکم به عنوان قدرتمندترین بانوی هندوستان در این انتخابات حضور یافته است. خانم گاندی در صورت پیروزی در این انتخابات اولین فرد کاتولیک مذهب خواهد بود که قدرت را در این کشور با اکثریت هندوها به دست خواهد گرفت.

او در انتخابات سال 2004 برای کسب مقام نخست وزیری به پیروزی رسید اما به طور داوطلبانه این پست مهم را به مانموهان سینگ مغز متفکر اقتصادی از حزب خود واگذار کرد.بهبود سیستم خدمات اجتماعی در هند و طرح موسوم به غذا در مقابل کار از شعارهای اصلی او دراین انتخابات به شمار می‌آید. با این حال این رهبر کنگره در اظهارات خود اذعان کرده که حزبش که یک دهه است قدرت را در هندوستان در دست دارد در این انتخابات با شرایط سختی مواجه است. آرویند کجریوال از حزب نوظهور با نام عام آدمی شعار جذابی را برای مبارزات انتخاباتی خود برگزیده و آن مبارزه با فساد مالی و اداری در سراسر هند است، چیزی که بیش از هر خواسته دیگر رای دهندگان هندی به خصوص مردم عادی خواستار تحقق آن هستند. او بدین منظور در پوسترهای تبلیغاتی اش جارویی را در دست گرفته و می‌گوید با آن می‌خواهد انواع فساد را از هندوستان پاک کند. کجریوال از اواخر سال گذشته به چهره مهمی در سیاست هند تبدیل شده و زمانیکه حزب او در انتخابات ایالتی سال گذشته دهلی 28 کرسی به دست آورد توانست سروزیر پایتخت شود، گرچه در فاصله کمتر از 50 روز به خاطر اختلافات بر سر یک قانون جدید مبارزه با فساد مالی از این مقام استعفا کرد.

برخی ناظران و شهروندان هندی می‌گویند شعار مهم مبارزه با فساد مالی و اداری و نوع متفاوت تبلیغات کجریوال باعث جلب توجه اقشار متوسط و پایین جامعه هند شده و امید به قدرت گرفتن این نامزد جوان را بیشتر کرده و موقعیت سیاستمداران کارکشته احزاب قدرتمند هند را به چالش کشیده است. به هرحال پست نخست وزیر در هند به عنوان رئیس دولت و شخص اول قوه مجریه آنقدر با ارزش هست که برخی از احزاب برای رساندن نامزد مورد نظر خود به آن میلیون‌های روپیه هزینه کنند یا ابتکارهای کارشناسی و جالب به صحنه بیاورند.

روزنامه ایشین ایج چاپ دهلی نو این هفته در گزارشی نوشت حزب حاکم کنگره ادعا کرده که حزب مخالف بی جی پی 100 میلیارد روپیه را برای تبلیغات در انتخابات جاری مجلس عوام (لوک سابا) اختصاص داده که 90 درصد از آن نامشروع می‌باشد.آنند شرما وزیر بازرگانی و صنعت هند و از رهبران ارشد حزب کنگره نیز گفته که نارندرا مودی نامزد نخست وزیری حزب بی جی پی ادعا کرده پول‌های هند را از خارج باز خواهد گرداند حال آنکه 90 درصد بودجه تبلیعاتی حزبش از راه نامشروع است .

کارشناسان و ناظران سیاسی می‌گویند پاسخ به این سوال که چه کسی نخست وزیر آینده هند خواهد شد در شرایط فعلی که هنوز مردم هند سرگرم انتخابات هستند آسان نیست.به گفته آنان اما با برگزاری سه مرحله از 9 مرحله انتخابات سراسری مجلس عوام هند دو چیز مشخص است. اول اینکه مردم هند مشارکت خوبی طی روزهای اخیر برای رای دادن به نامزدهای مورد نظر خود داشته و بیش از 75 درصد در انتخابات شرکت کرده اند. دوم اینکه آقای مانموهان سینگ نخست وزیر فعلی و 82 ساله هند پس از یک دهه خدمتگزاری به ملتش خود را برای خروج از مقر نخست وزیری آماده کرده هر چند که این سیاستمدار کهنه کار هندی نیز تمایلی به قرار گرفتن حزبش در مقام اپوزیسیون دولت آتی ندارد.