پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : ابراهیم حاتمی کیا گفت: یک فیلمی ساخته میشود و در
آن نشان داده میشود که ایرانیها دروغگو هستند و بعد این فیلم در اسکار
جایزه میگیرد چرا من نباید اعتراض کنم و حرف حق را بزنم مگر خط مشی من را
اسکار تعیین میکند.
به گزارش سرویس فرهنگ و هنر «انتخاب» ؛ وی که
در برنامه «راز» حضور یافته بود، با انتقاد از مهاجرت هنرمندان به خارج از
کشور و مواجهه با پدیده ای به نام «دوپاسپورته های فرهنگی» گفت: این بحثی که
امروز مطرح شده و افراد و هنرمندان دوپاسپورته در فرهنگ وجود دارند نگران
کننده است. چرا باید یک هنرمند و فیلمساز یک پایش در این ور مرز و یک پایش
در آن ور مرز باشد.
وی با انتقاد از مهاجرت هنرمندان به خارج از
کشور گفت: این بحثی که امروز مطرح شده و افراد و هنرمندان دوپاسپورته در
فرهنگ وجود دارند نگران کننده است. چرا باید یک هنرمند و فیلمساز یک پایش
در این ور مرز و یک پایش در آن ور مرز باشد.
حاتمی کیا با اشاره به
ساخت فیلم های غیرارزشی توسط فیلمسازان ارزشی گفت: امروزکسی جرات ندارد
بگوید برادر من این چه فیلمی است که می سازی؟ تو مثلاً ارزشی هستی. اما
شهید آوینی تعارف نداشت و همواره با شهامات تمام، فیلمساران را نقد می کرد.
این کارگردان مشهور سینما در بخش دیگری از سخنانش گفت: در عرصه سینما همیشه مسئولان عقبتر از سینماگران بودند و آنچه سینماگران
را اذیت کرده موانعی بوده که بر سر راه آنها قرار گرفته است.
ابراهیم حاتمی کیا با اشاره به آخرین ساخته خود فیلم «چ»
گفت: من همیشه به این فکر میکردم که فیلمهایم با انبوه مخاطب همراه باشد
اما اینکه این امر تبدیل به دغدغه اصلیام شود مورد توجه نبوده است.
وی
ادامه داد: برای من محتوا جدیتر از فرم است و اینکه پیام درست سر جایش
بنشیند. هرچند معتقدم که برخی فیلمها در طول زمان جای خود را باز میکنند.
حاتمی
کیاکه شب گذشته چهارشنبه 20 فروردین در برنامه راز از شبکه چهارم سیما
حاضر شده بود گفت: زمانی که فیلم «چ» را میساختم متوجه بودم که دارم ریسک
میکنم زیرا خیلیها شناختهای متفاوتی از شخصیت چمران دارند و من باید به
جنگ این سلیقهها بروم و در آنها نفوذ کنم ضمن اینکه اینجا دیگر دلم
نمیخواست فکر کنم که آیا تماشاچی با من همراه است یا خیر.
وی در ادامه
افزود: من همیشه دوست داشتم به دنبال سوژهها و جاهایی بروم که کمتر درباره
آنها صحبت و بحث شده است و احساس کردم دوران اول انقلاب و پیش از آغاز
جنگ دوره حلقه مفقودهای است که درباره آن بسیار کم گفته شده است. این
دوران دوران بسیار پرتلاطمی بود که تغییرات لحظه به لحظه بوجود میآمد و
جنگی بود که هر کسی سهم خودش را میخواست.
کارگردان فیلم «چ» افزود:
اینکه چرا اسم فیلم را «چ» گذاشتم و چمران نگذاشتم این بود که نمیشد در
فیلم تمام شخصیت چمران را گفت بنابراین به مقطعی از زندگی چمران که خود وی
دست نوشتهای درباره آن دارد پرداختم. ۴۸ ساعتی که کاملا بر اساس نوشتههای
چمران تحقیقاتی کامل داشت.
وی در ادامه افزود: این مسائل برای خیلیها و
به خصوص جوانان تازگی دارد و گروه بسیاری از آنها وقتی که فیلم را دیدند
باور نمیکردند که چنین اتفاقاتی در کشور افتاده است و متعجب بودند.
وی
با اشاره به اینکه درباره چمران کم گفته شده است و بیشتر تصاویر محدودی از
او در لباس یک چریک نشان داده شده افزود: برای ساخت این فیلم یا نشان دادن
تصویر چمران نیاز به یک عقلانیتی بود که در طول فیلم باید جاری میشد زیرا
قسمت اول فیلم مذاکره برای صلح و قسمت دیگر جنگ برای صلح است.
حاتمی کیا
با اشاره به وضعیت فرهنگی کشور گفت: من زمانیکه «دیدهبان» را میساختم به
وضع موجود نگاه داشتم و این نگاه به وضع موجود در فیلم «مهاجر» نیز وجود
داشت. در فیلم «چ» نیز این احساس مسئولیت را داشتم و معتقدم که باید به
داشتههایمان برگردیم.
وی ادامه داد: سکانداران سینما امروز فراموش
کردند که ما باید نسبت به برخی موارد حساس باشیم. اینکه امسال از سوی رهبر
انقلاب سال اقتصاد و فرهنگ نامگذاری شده است بسیار مهم است و خدا کند
دوستان فقط با یک ابلاغیه و بخشنامه مسائل را تمام نکنند.
حاتمی کیا با
اشاره به اینکه خودش را از مدافعین انقلاب میداند افزود: دنیای آرمانی و
جامعه آرمانی همیشه دشمنهای بزرگی دارد اما باید ببینیم که این واقعیت
امروز در کجای سینمای ما جلوه دارد. فیلم «چ» از نظر من بازگشت به انقلاب
است و اگر سینماگران سراغ این بحثها نروند و سراغ این حوزهها نروند
معتقدم سینمای ما لطمه میبیند.
وی ادامه داد: سینمای ما باید این انرژی را داشته باشد که این موضوعات برایش مساله باشد.
کارگردان
«ارتفاع پست» همچنین گفت: ما امروز آنقدر تشکیلات و نهادهای مختلف داریم
که هر کسی هر پروژهای که دارد میتواند بسازد. یعنی اگر ما را به فارابی
راه ندهند میتوانیم به سازمان تبلیغات یا حوزه هنری برویم. اینکه برخیها
میگویند به خاطر مشکلات و یا سخت گیریها عطای کار را به لقیش بخشیدیم
درست نیست.
وی در ادمه با اشاره به جشنواره فیلم فجر در سال گذشته و
همچنین برنامههای فرهنگی در سال ۹۳ گفت: امروز باید بنشینیم و با برگزاری
سمینارها و نشستها و تحلیلها ببینیم چه اتفاقی دارد در عرصه فرهنگ
میافتد. اتفاقی که در جشنواره فیلم فجر افتاد من را بسیار ناراحت کرد و من
وظیفه داشتم آن حرفها را بزنم.
حاتمی کیا با اشاره به اینکه یک
فیلمساز حق دارد که با فیلمهایش حرفهایش را بزند گفت: زمانیکه من فریاد
میکشم نشانه یک اتفاق است اما متاسفانه گروهی در پاسخ فریاد و اعتراض من
میگویند تو چرا معترض هستی. تو که در طی این چند سال حسابی خوردهای و
بردهای.
کارگردان فیلم از «کرخه تا راین» با اشاره به اینکه معتقد به
سینمایی است که رابطه تنگاتنگی با مردم دارد گفت: سینمایی که با مردم است
ماندگار است و انتظار دارم دوستان این حرف من را تحلیل کنند.
وی ادامه
داد: مسئولین فرهنگی همیشه عقبتر از ما و سینماگران بودند و ما همیشه با
دغدغه فیلم ساختیم و این نگرانی را داشتیم که مبادا مانع ما شوند اما
مسئولان همیشه از این میترسیدند که نکند یک اثر سینمایی برای آنها دردسر
ایجاد کند.
حاتمی کیا با اشاره به اینکه خوشحال است که مسئولان سینمایی
جدید قرار است کار تازهای کنند و ناگفتهها را بگویند افزود: امروز باید
جریان سینمای انقلاب و دفاع مقدی تحلیل شود و از این امر نترسیم.
وی در
ادامه افزود: من همراه چند نفر از دوستان دیگر در زمان جنگ لباس رزمندهها
را پوشیدیم کسانیکه بسیاری از آنها شهید شدند انا امروز من فیلمساز شدهام
و گروهی دیگر از دوستان تهیه کننده و باید مراقب باشیم که چه جوابی در
آینده به شهدا باید بدهیم و نباید دچار خودباختگی شویم.
حاتمی کیا با
اشاه به عملکرد خوب جواد ظریف وزیر امور خارجه و دستگاه دیپلماسی کشور در
سیاست خارجی گفت: مدیریت سیاسی و حوزه دیپلماسی با مدیریت جریان فرهنگی
متفاوت است زیرا یک دیپلمات میآموزد که حتی در یک جا لبخندی بزند و یا
حرفی بزند که قلبا قبول ندارد اما در فرهنگ همیشه باید صداقت باشد و
نمیتوان با زبان دیپلماسی رفتار کرد.
کارگردان فیلم «دیدهبان» ادامه
داد: امروز فیلمسازان بسیاری هستند که دلشان میخواهد فیلم بسازند و دغدغه
انقلاب دارند اما زمانیکه مجال به آنها داده نمیشود فیلمساز انقلابی حس
قربت میکند. حس قربت این نیست که به یک فیلمساز جایزه داده شود یا نه.
وی
ب ا اشاره به لزون تحلیل جشنواره فیلم فجر گفت: امروز وقت آن است که جشنواره
فیلم فجر را بررسی کنیم و ببینیم آیا این جشنواره برای فجر انقلاب است یا
خیر و آیا تمامی فیلمهای ساخته شده در قالب این جشنواره قرار میگیرند.
حاتمی
کیا با اشاره به اینکه تمامی مراسمها و جشنوارههای سینمایی جوایزشان را
هدفمند میدهند گفت: زمانیکه در اسکار فیلم ضعیفی مانند «۱۲ سال بردگی»
جایزه میگیرد یعنی اینکه باید فیلمسازان این نگاه را داشته باشند و همچنان
دراره تبعیض نژادی فیلم بسازند.
وی با اشاره به بیستم فروردین سالروز
شهادت شهید آوینی گفت: امروز جای آوینی بسیار خالی است. وی فردی بود که
مانند یک فانوس دریایی ما را در میان امواج متلاطم راهنمایی و هدایت
میکرد. اوینی منشوری بود که نورهای مختلفی از خود ساطع میکرد. وی از
مسیرهای مختلف عبور کرده بود و اهل طریقت بود.
حاتمی کیا با انتقاد از
کسانیکه آوینی را قاب کرده میبینند گفت: آوینی از مسیرهای مختلفی گذر
کرده بود و برای شناخت وی باید عقبه و مسری که وی طی کرد را ببینیم و
بشناسیم اما متاسفانه فرهنگ رسمی آوینی را در قابهای خودش قرار میدهد و
مسیرها را نمیبیند.
وی با اشاره به نگاه آوینی به مساله فرهنگ و هجمه
فرهنگی گفت: آوینی معتقد بود که برای مقابله با فرهنگ دیگران باید مانند یک
دیدهبان بر قله کوه اییستاد نه اینکه به درون اتاقها آمد و در را بست.
آوینی نگران فرهنگ بود و سالها قبل از ماهواره نگران ماهواره بود.
حالا که جمع جمعه آقای سلحشور بیا وسط
رسانه ی ملی هم اگه یه جو مرام و معرفت داشته باشه بایستی اجازه بده آقای فرهادی پاسخ شما در همون برنامه بده که اجازه نمیده....
اقای حاتمی کیا امیدوارم فردا روز توضیح قانع کننده ای داشته باشید
حسود هرگز نیاسود
آقا رفتی اونجا جایزتو بگیر حتما باید روبوسی کنی که بهانه دست یه عده ای بده واسه انتقاد
عقایدت واسه خودت محترم ولی طوری رفتار کن که بهانه دست کسی ندی
ولی فیلم هایی که من از آقای فرهادی دیدم و میبینم حقایق و البته تلخی های جامعه ی ماست. مثلا "درباره الی" یا "جدایی...".
و متاسفانه در کشور ما تا یکی میا و مشکلات جامعه رو میگه یه سری میان و میگن "به ملت و مردم ایران توهین کردن ..." و به قول شاعر :
هر کسی از ظن خود شد یار من از درون من نجست اسرار من
باشه اصلا شما الگوی همه ی هنرمندان؛ خوب شد؟؟؟
اگه بگی همه ایرانیا کچلن هم کسی ناراحت نمیشه!!!
به نظر من در جامعه ایران امروز دروغ از اکسیژن هوا فراوانتر است
ابراهیم حاتمی کیای عزیز نگاه کن مسعود ده نمکی داره ازت تعریف می کنه کدوم هنرمند درست و حسابی سینما ده نمکی رو فیلمساز می دونه با اون سابقش ؟!!
خودتو کوچیک کردی و هم سطح ده نمکی من ابراهیم حاتمی کیای "از کرخه تا راین " ، "ارتفاع پست " و " به رنگ ارغوان " رو دوست دارم .
صریح حرف نزن
عواقب بدی برات پیش میارن ها
...بعضی ها نون ساز مخالف زدنشون رو میخورن...
ولی تو بگو و نترس
....
می خوای مخ کی و بزنی ؟ کجا گیر کردی؟
واسه چقدر ..........؟
مواظب آخرین حرفت باش
اعتبار هویت این مردم اعتبار چک سفید امضاست برادر
خود را هم بازی ش ها نکن
----
برو معلوم نیست از کجا پر شدی و اینقدر داری از ده نمکی تعریف میکنی
برادر عزیز شما یعنی تا حالا شما خودت به هیچکس دروغ نگفتی این مسله جهانی که در تمام جوامع به چشم میخورد و ایشان به زیباترین طریق بیان کردند (البته کمی تلخ ) به نظر من این گفته شما کم لطفی است فیلمهای ساخته خود شما جدیدا نه در جشنواره موفق بوده و نه در گیشه بجای انتقاد بیهوده از پر افتخار ترین کادگردان سینمای مملکت شما تغییری در نحوه فیلم سازی خودتان دهید تا مثل سابق روی روند موفقیت حرکت کنید
شما کسی نیستی که بخوای درمورد اصغر فرهادی اظهار نظر کنی
شما و امثال شما فقط از سینما حسادت کردنو یاد گرفتید
پس ارزش خودتونو پایین تر نیارین
اگه شماها دغدغه های فرهن و سینما رو دارید نه قدرت نمایی خودتونو با کسانی که در همه عرصه ها از جمله بین المللی موفق بودن همفکری میکردید برای پیشرفت بهتر نه کوبیدن بهتر
كجا داري ميري برادر؟؟؟؟
1- در مساله سینما و فیلمسازی مشابه سایر مسایل فرهنگی هر کس بنا به سلیقه و بر حسب تفکرات خود اقدام به انتخاب و ساخت اثر می کند لذا به هیچ وجه نمیتوان انتظار داشت که همه افراد به سمت موضوع مورد نظر شما رفته و در این جهت فیلم بسازند.
2- معضلات فرهنگی جامعه امروز ... ازمشکلاتی است که پرداختن به آن بسیار ضروری است.
3-براستی چه شد که امروز به این وضع افتاد ه ایم آن هنرمند متعهد و حتی خود شما چرا جرات پرداختن به این معضلات را نداری؟ به نظر شما چرا برخی هنرمندان مجبور به ترک وطن و دو پاسپورتی می شوند؟ هیچ به تقسیم بندی خودی و غیر خودی فکر کرد ه ای؟ چرا فلان شاعر قبل از انتخابات 88 فاضل است ولی بعد از انتخابات می شود رذایل؟
4- برادر عزیز حماسه هایی که جوانان این مرزو بوم برای دفاع از کشور و اسلام آفریدند بسیار عظیم بودولی آیا وظیفه شما بعنوان یک هنرمند متعهد فقط همین فیلمساز ارزشی بودن است. البته چیزی که برای عده ای نان و آب شده است. براستی فکر میکنی انتظار آن عزیزان از شما و امثال شما چیست؟ پس چه کسی رسالت ادامه راه آنها را به عهده دارد؟
من همیشه تو را انسانی وارسته می دانم،
اما چند سؤال: آیا همه ما ایرانیها راستگو هستیم؟
آیا شما این فیلم را تا به حال دیده اید؟ آیا حرف های شما کمی شعاری نیست؟!
با این منطق، در "آژانس شیشه ای" می گوید ایرانی ها نسبت به رزمندگان و جانبازانشان بی تفاوتند!!
"خاکستر سبز" می گوید ایرانی ها برای چشم چرانی به بوسنی رفته اند!!
"به رنگ ارغوان" می گوید مأموران وزارت اطلاعات در مقابل زنان منفعل عمل می کنند!!
و ...
قطعأ نه اینگونه است نه آنطور که شما می فرمایید!
قضیه این بود که همه ازین خوشحال شدند که "فیلم محبوب مردم ایران" همه جوایز بین المللی را نیز درو کرد.
آقای حاتمی کیا چندبار دیگه هم به دنیا بیای هرگز نمیتونی فیلمی مثل 12 سال بردگی بسازی.فیلمی که در پاسداری از شرافت و انسانیت انسانها ساخته شده و به همه ما یادآوری میکند که همه آدمها حق زندگی دارند.
از طرفی در جشنواره فجر و تماشاگران فیلم شما واپس زده شد و تمام ناراحتی شما همینه.
حسادت و حسادت و منم منم رو فراموش کنید.
12 سال بردگی فیلم ضعیففففففف
من از فیلمهای آقای حاتمی کیا (آژانس شیشه ای ، ارتفاع پست و از کرخه تا راین ) لذت بردم ولی نمیدانم چرا این اواخر از اظهار نظر های مغرضانه ایشان حالم ....
آقایان می روند با زنان خارجی روبوسی و دست میدهند و به خاطر ضد ایرانی بودن آن فیلم جایزه می گیرند و بعد عده ای غرب زده تهی از غیرت دینی و ایرانی برایش کف می زنند
واقعا این دو نفر که یه زمانی واسه خودشون یه رقابت کذایی درست کرده بودن فکر میکنن که فراتر از نقد هستن و بعضی از آدمایی که طرفدار اینا میشن دیگه هیچ چیزی رو قبول نمیکنن و فقط دنبال تخریب طرف مقابل هستن . توی انتقاد از همدیگه اصلا ادب و اخلاق رو رعایت نمیکنن و فقط دنبال اثبات خودشون با هر روشی هستن.. کارگردان دوست داشتنی ما آقای حاتمی کیا .. دوست داشتنی تر هم شدی
جناب حاتمی کیای عزیز
قبل از اینکه عرایضم را بگویم اشاره کنم که من یکی از طرفداران فیلم ها و نوع زبان رسای شما هستم و تمام فیلم های شما بجز چ را دیده ام و بزودی آنرا هم خواهم دیدم
اما برادر من برای اینکه سخنان درست خود را بگویید لزومی به حمله به برنده ی جایزه اسکار نیست ضمن اینکه فیلم برنده اصلا اشاره ای به دروغ ندارد اگر در مورد فیلم قبلی ایشان صحبت می کردید حق با شما بود ولی در این فیلم شخصیت اصلی حتا در موقعی که گفتن حقیقت به ضررش بود به قاضی واقعیت را گفت و حتا به دخترش یاد نداد که آنچه او می خواهد بگوید وشخصیت زن هم بخاطر دروغ دچار عذاب وجدان شدید شد و در نهایت از خیر دیه گذشت و حقیقت را گفت،
مورد دوم اینکه اگر در یک فیلم به دروغ پرداخته شود به این مفهوم نیست که همه دروغگو هستند، ضمن اینکه این دروغ گویی تبدیل به واقعیت زندگی ما شده است، چه بدمان بیاید چه خوشمان بیاید!
ولی در مورد پدیده دو پاسپورتی ها من نیز کاملا با شما موافقم این پدیده شتر گاو پلنگ تبعات بسیار بدی در آینده بر جامعه خواهد گذشت و متاسفانه فقط بخش فرهنگ نیست سیاست ورزش اقتصاد و ... را هم در بر گرفته است
امیدوارم فکری شود.
از سینمای ایران که ایرانی ها را مشتی گدا و کور و بدبخت و یتیم و در خانه قمرخانم نشان می دهد نیز خسته شده ام. همان فیلم هایی که جایزه های جهانی را نیز می برند تصویر غلطی از ایرانی ها به خارجی ها می دهند
با هر اروپایی و امریکایی که به ایران نرفته اند صحبت کنید اولاً که فرق ما و عرب ها و پاکستانی ها را نمی دانند چیست. اخیراً هم که دیگر دشمن همیشگی امریکا یعنی شوروی سابق وجود ندارد ما شده ایم گوشت توپ کارگردانان سینمای امریکا و همیشه تروریست قیافه ای خاورمیانه ای دارد و به فارسي صحبت ميكند. کارگردانان خودمان که ما را عده ای گدا نشان می دهند و کارگردانان امریکایی هم ما را تروریست نشان می دهند. اگرچه ما هم مثل بقیه کشورها هر دو را داریم ولی این اکثریت جامعه نیست.
...
در پایان امیدوارم که کارگردانان ایرانی به جای فکر کردن به خرس طلایی و نخل طلایی کلاه وطن پرستی بر سر گذاشته و فیلم هایی درست کنند که اطلاعات عموم جهان را راجع به ایران زیاد کنند. اگر قرار است مبالغه بشود چرا در جهت فقر؟ چرا مبالغه در جهت بهتر نشان دادن عموم جامعه نباشد. حتی اگر با دروغ همراه باشد. مگر وقتی که فیلم آمریکایی نشان می دهد که یک کارآگاه آمریکایی فراری دارد واقعاً کارآگاه آمریکایی با حقوق اندکش می تواند فراری بخرد؟ وقتی در سریال آمریکایی نشان می دهند که مدیرعامل شرکت صبح تا شب بیکار است و بدنبال تفریح است اگر یک نمونه چنین مدیرهایی را گیر آوردید جایزه دارید. آمریکا محل سگ دو برای یک لقمه نان است. یک فیلم آمریکایی نشان دهید که این وضعیت را درست نشان داده باشد؟!
متن کانل مقاله رو در سایت ایشان ببینید
متاسفانه دروغ جزئی از فرهنگ ایرانیها شده ... حالا یه وقت یه آدم عادی با ترکش دروغ به اطرافیانش ضربه می زنه و یه جا یه مسئول با دروغ گفتن همه ی هست و نیست یه جامعه رو نابود می کنه .
یه نگاهی به اطرافتون بندازید و ببینید که دروغگویی داره چه بلایی سر فرهنگ میاره
شاید خیلی تلخ باشه اما واقعیت رو نمیشه ازش فرار کرد
چی شده شما هم مثل خیلیا الان زبان بازکردی ...
فیلمساز سخنران نیست شما فیلمی بسازید که راستگویی ایرانیان را نشان بدهد
وواقعا فيلمي بسيار خوب وباعث افتخار ملت مسلمان است بخصوص شخصيت اون خانم خدمتكار كه عليرغم فقر مادي حاضر به قسم دروغ نشد
وشما متعلق به انقلاب هستين نه يك جناح افراطي ولطفا جوگير اين جريان نشويد
ممنون
من به نرخ روز نان نمی خورم!
نان که هیچ آب هم نمی خورم!
اما . ....
این همه بدبختی و دروغ و .... کشکه؟بیدار شو اخوووی
خوب وظیفه ی فیلم ساز اینه که مشکلات جامعه رو بیاره جلوی چشم مردم تا شاید خودشونو اصلاح کنند.
همین ثبت نام یارانه ها یه نمونه ی کوچیکشه...دادن اطلاعات اقتصادی غلط یعنی دروغ
قابل توجه آقای حاتمی کیا مردم همین کشور دارن این کارو میکننا نه آمریکا و انگلیس
شما هم تلاش کنید به خدا موفق میشید اسکار بگیرید
اینقدر همدیگر رو تخریب نکنید . شما که جهره ارزشی هستید چرا؟
خیلی تعبیر ضعیفی بود از آقای حاتمی کیا
...