پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
موضوع سؤال از وزرا در دوره نهم مجلس شورای اسلامی، یکی از مباحثی است که بیشترین انتقادات را متوجه مجلس و رفتار نمایندگان کرده و باعث انتقادات بسیاری از سوی دولتمردان و حتی نمایندگان مجلس شده است، به گونه ای که اعضای هیأت رئیسه را بر آن داشته که بر نوع پرسش هایی که نمایندگان مطرح می کنند، نظارت داشته باشند و موضوعاتی را که قابل مطرح شدن در صحن نیست، در دستور کار مجلس قرار ندهند.
«تابناک» در گزارشی نوشته است: اما همین کار، باعث رخدادهای جالبی در مجلس شورای اسلامی شده است، به گونه ای که برخی اعضای هیأت رئیسه با همین بهانه برخی از پرسش ها را بدون دلیل از دستور خارج می کنند و یا به واسطه برخی از نمایندگان دیگر و یا مستقیم در مورد سؤالات با پرسش کننده چشم پوشی می کنند.
این موضوعی است که ˈنادر قاضی پورˈ در صحن علنی مجلس و در تذکر آیین نامه ای آن را مطرح کرد.
وی در نشست علنی روز یکشنبه مجلس گفت: تعدادی سؤال از وزرا در کمیسیون ها مطرح شده که متأسفانه هیأت رئیسه به جای اینکه مدافع نمایندگان باشد، مدافع دولت در مجلس شده و دو برادر عزیز هیأت رئیسه هزار و یک ایراد بنی اسرائیلی به سؤالاتی می گیرند که قرار است در صحن مطرح شود.
وی افزود: «هیأت رئیسه اداره امور مجلس را بر عهده داد، زحمت می کشند و پول اضافی هم نمی گیرند و این جای قدردانی دارد؛ اما دو عضو هیأت رئیسه در مورد سؤالات معامله می کنند. انتظار ما این است که سؤالات ما پس از طرح در کمیسیون در صحن علنی مطرح و از آغاز سال 93 هفته ای دو روز به طرح سؤالات نمایندگان از وزرا اختصاص داده شود».
گویا این نماینده به پرسشی که یکی از نمایندگان درباره یکی از وزارتخانه ها و در ارتباط با خودروسازان مطرح کرده بود و هیأت رئیسه با واسطه گری قصد متقاعد کردن این فرد برای انصراف از سؤال را داشته، اعتراض کرده است.
وی در هنگام اعتراض خود، نام فردی را مخفف عنوان کرد و گفت: اگر هیأت رئیسه بخواهد با دلال بازی مانع سؤال شود، افشاگری خواهد کرد.
به همین دلیل سراغ قاضی پور رفتیم و درباره جزئیات بیشتری در این زمینه گفت و گو کردیم:
قاضی پور گفت: با توجه به اینکه ایران خودرو و سایپا از بزرگترین بنگاه های اقتصادی کشور و منطقه بوده و گردش مالی بسیار بالایی دارند، جریان خاص انحرافی در سال های گذشته، افزون بر اینکه این دو خودروساز را به حیاط خلوت خود تبدیل کرده بود، زمینه کاهش شدید قیمت سهام آنها را نیز فراهم آورد تا بتواند آنها را به پایین ترین قیمت به عوامل پشت پرده خود واگذار کند.
نماینده مردم ارومیه تأکید کرد: کار تا آنجا پیش رفت که یکی از این خودروسازان با برنامه ریزی های دقیق و پیچیده، سعی در دور زدن قانون داشته و برخی شرکت های آن، شرکت های دیگر را خریداری می کردند تا مدیریت کل گروه در اختیار یک عده خاص قرار گیرد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: شورای رقابت برای جلوگیری از این تخلف، تصویب کرد که هیچ شرکت خودروسازی نمی تواند سهامدار شرکت خودروسازی دیگر باشد.
این نماینده مجلس گفت: خودروسازی ایران یک بنگاه اقتصادی بزرگ در خاورمیانه است، ولی برخی افراد به واسطه دوستانی که دارند، می خواهند با واردات خودروهای لوکس، این شرکت را ورشکست کنند و برخی دیگر می خواهند تا این کارخانجات بزرگ را با مبلغ کم یا به عبارت دیگر مفت صاحب شوند.
وی در پایان درباره نام اختصاری که در تذکر عنوان کرده بود، گفت: اینها دو فرد هستند با نام های «ع» و «ک» تحت عنوان شرکت (ک) که گروه انحرافی پشت این قضیه بوده و می خواسته اند با واردات خودرو و همچنین با ورشکسته کردن کارخانه های خودروسازی به قیمت نازل آن را خریداری کنند. انتظار ما نیز این بود که وزیر جدید، شافعی و مدیر عامل ایران خودرو و سایپا اجازه ندهند این افراد در هیأت مدیره باشند و باید شدیدا کنترل شوند.
آن گونه که این نماینده مجلس می گوید، گویا مشکلات خودرویی کشور، فراتر از چیزی است که تصور می شود و باز آنگونه که قاضی پور اشاره کرده، اگر این معاملات به مجلس کشیده شود، معلوم نیست چه چیزی در انتظار صنعت خودرو کشور باشد!