صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۱۵۱۱۳۴
تعداد نظرات: ۴۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۲۱ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۲
تکرار اظهارات جنجالی در مورد نظر امام (ره) درباره «جمهوریت» و «حکومت اسلامی»
كساني كه فرمايشات حضرت امام(ره) را در سخنراني‌ها و كتاب‌هايشان ديده باشند، مي‌دانند كه امام(ره) از لفظ حكومت اسلامي استفاده مي‌كردند، اما از آنجا كه واقعه انقلاب در اين جهان اتفاق مي‌افتد و جهان مي‌خواهد بداند چه حكومتي در ايران قرار است بر سركار بيايد، امام از ادبيات سياسي روز استفاده كرده و منطقي را اتخاذ كردند كه مورد توافق و فهم ديگران باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :



شیخ محمدتقی مصباح یزدی بار دیگر اظهارات جنجالی خود را در مورد لفظ جمهوری و نگاه امام خمینی (ره) در مورد این مقوله را تکرار کرد و در ادعایی عجیب، عنوان کرد: امام (ره) براي اقناع طرف‌هاي مقابل، به رأي مردم استدلال مي‌كنند.

 به گزارش سرویس سیاسی «انتخاب»، وی که به جز تدریس فلسفه، رییس یک موسسه آموزشی در قم را عهده دار است، در ديدار با جمعي از طلاب و مسئولان مدرسه علميه رشد، در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه امام(ره) چرا جمهوري اسلامي را مطرح كرد، نه حكومت اسلامي را، اظهار داشت: كساني كه فرمايشات حضرت امام(ره) را در سخنراني‌ها و كتاب‌هايشان ديده باشند، مي‌دانند كه امام(ره) از لفظ حكومت اسلامي استفاده مي‌كردند، اما از آنجا كه واقعه انقلاب در اين جهان اتفاق مي‌افتد و جهان مي‌خواهد بداند چه حكومتي در ايران قرار است بر سركار بيايد، امام از ادبيات سياسي روز استفاده كرده و منطقي را اتخاذ كردند كه مورد توافق و فهم ديگران باشد.

مصباح یزدی که سخنانش توسط سایت شخصی اش منتشر شده، ادامه داد: امروز در ادبيات سياسي دو نوع حكومت سلطنتي و جمهوري وجود دارد و نوع سومي ذكر نشده است، لذا امام(ره) وقتي قرار است با كساني سخن بگويند كه حكومت را منحصر در دو نوع مي‌دانند و از طرفي امام(ره) در صدد نفي حكومت سلطنتي موجود در ايران بودند، بايد به گونه‌اي سخن مي‌گفتند كه آنها هم متوجه شوند و لذا لفظ جمهوري را به كار بردند، هرچند امام قيد اسلامي را هم اضافه كردند كه آن‌ها متوجه نقش دين در اين نوع حكومت بشوند و اين يكي از زيركي‌ها و دورانديشي‌هاي امام راحل(ره) بود. لذا وقتي برخي گروه‌ها در اويل انقلاب، جمهوري دموكراتيك را مطرح كردند، امام (ره) فرمود "جمهوري اسلامي، نه يك كلمه كمتر و نه يك كلمه بيشتر".

وي ادامه داد: لذا اينكه امام(ره) مثلا مي‌فرمايند ميزان رأي ملت است، نه به اين معنا كه اگر ملت ديگر اسلام را نخواستند، ما هم اسلام را كنار بگذاريم، بلكه از آنجا كه آنچه در ادبيات سياسي امروز ملاك عمل قرار گرفته، رأي مردم است، امام (ره) براي اقناع طرف‌هاي مقابل، به رأي مردم استدلال مي‌كنند. لذا امروز هم اگر رهبري از حقوق بشر و نقض حقوق بشر در غرب سخن مي‌گويند نه به دليل اين كه حقوق بشر غربي را پذيرفته باشند، بلكه از باب جدال و استفاده از مقبولات آنها براي اقناع آنهاست.

مصباح یزدی اضافه کرد: لذا همواره اصل، اسلام است و حقوق بشر غربي و حقوق شهروندي به معناي برابري مسلمان و بهائي، ربطي به اسلام ندارد، چرا كه حقوق بشر و حقوق شهروندي به معنايي كه در غرب تعريف شده با روح اسلام و قانون اساسي و حرکت امام(ره)، كاملا مخالف است. مردم كشور نيز به خاطر اسلام، اين همه شهيد و كشته داده و سختي‌ها را تحمل كردند و لذا هرچه با اسلام مخالف باشد را نمي‌پذيرند. هرچند كساني هم كه مسلمان نيستند، در سايه نظام اسلامي محترم بوده و داراي حقوقي هستند كه اسلام براي آنها قرار داده است.

وي ادامه داد: لذا اسلام، هرگز يك يهودي و مسلمان را مساوي نمي‌داند، هرچند حقوقي را براي يهودي هم در نظر مي‌گيرد، اما اين به معناي تساوي آنها در همه حقوق نيست. گاه عده‌اي نام شهروند درجه دوم بر آن مي‌گذارند. هر اسمي مي‌خواهند بگذارند، اما اين واقعيت را تغيير نمي‌دهند. در واقع همين مسأله بود كه سبب شروع نهضت اسلامي شد، چرا كه اسدالله علم، تصويب كرد كه لازم نيست قيد مسلمان براي انتخاب شونده وجود داشته باشد و به جاي قسم خوردن به قرآن كريم، نمايندگان مجلس بتوانند به هر كتاب آسماني قسم بخورند و امام با تكيه بر همين مسأله و انتقاد از آن، نهضت را شروع كرد و معتقد بود اين آغاز حذف اسلام است.

عضو خبرگان رهبري خاطر نشان كرد: اينكه حالا عده‌اي بيايند و حقوق شهروندي را مطرح كرده و خواستار تساوي همگان از بهائي و يهودي و مسلمان و. . شوند به اين معناست كه بعد از گذشت 50 سال و شهادت صدها هزار نفر در اين راه و تحمل رنج‌ها، شكنجه‌ها و گرفتاري‌ها، دوباره وضع به همان حالتي برگردد كه امام(ره) به خاطر آن قيام كرد و اين هرگز پذيرفتني نيست.

وي با اشاره به اينكه برخي معتقدند ارزش‌‌هاي اسلامي خط قرمزي است که مانع از پيشرفت مي‌شود ادامه داد: طبيعي است وقتي مباني علوم انساني، غربي باشد، نمي‌توان انتظار داشت كه تحصيل كرده‌ها، كاملا معتقد به مباني اسلام و ارزش‌هاي اسلامي باشند. نه اينكه واقعا آنها دشمن اسلام باشند، بلكه شناخت‌شان اينگونه است. مخصوصا اگر كسي در انگليس و نظير آن نيز تحصيل كند، چرا كه در آنجا چنان از حقوق بشر، حقوق شهروندي و امثال آنها با آب و تاب و احترام خاصي بحث مي‌شود كه به مرور در نظر دانشجو، اين مسأله از مهمترين مسائل تلقي مي‌شود. لذا اگر بنده 80 ساله هم به آنجا بروم، تحت تأثير قرار مي‌گيرم، چه برسد به جواني كه معرفتش نسبت به مباني اسلامي عميق نباشد.

رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اشاره به اينكه حقوق بشر را چنان تبليغ كرده‌اند كه كسي نتواند عليه آن حرف بزند، اظهار داشت: حتي كشورهاي اسلامي نيز در برابر حقوق بشر تسليم هستند، در حالي كه اسلام دين كاملي بوده و نه تنها حقوق بشر، بلكه حقوق حيوان را هم در نظر گرفته است، اما حقوق بشر اسلام بر اساس احكام اسلام است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴۱
در انتظار بررسی: ۶۷
غیر قابل انتشار: ۳۹۴
كافي
|
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
چند نكته در مورد اظهارات زير از آقاي مصباح قابل توجه است:
1. اي كاش اقاي مصباح از اين كه از فرمايشات حضرت امام مايه بگذارند، و بخواهند تفسيري يكجانبه از سخنان حضرت امام ارائه بدهند، پرهيز مي‌كردند و به صراحت مي‌گفتند نظر من اين است كه در اسلام مورد نظر خودشان جمهوري اسلامي وجود ندارد و آنچه مورد تأييد اسلام مورد نظرشان است، حكومت اسلامي است نه جمهوري اسلامي
2. در كلمات حضرت امام اگر مؤيدات جمهوري اسلامي بيشتر از حكومت اسلامي نباشد كمتر نيست
3. حضرت امام در آستانه رفراندم جمهوري اسلامي بارها گفتند جمهوري اسلامي نه يك كلمه بيشتر نه يك كلمه كمتر.
4. كساني كه با انديشه و نظر حضرت امام آشنايي دارند و از نزديك ايشان را بيشتر از آقاي مصباح مي‌شناسند، بارها و بارها گفته‌اند كه منظور امام جمهوري اسلامي بوده نه حكومت اسلامي.
حسن شیخی
|
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
حضرت علی ع هم ، وقتی ( پس از وفات پیامبرص) حکومت حقه ی ایشان را غصب کردند . به خوا سته جامعه احترام گذاشتند و تا مردم به ایشان روی نیاوردند. تشکیل حکومت ندادند. امام خمینی هم فرمودند : میزان رای ملت است. پر واضح است که : تا مردم چیزی را نخواهند ، تحمیل جواب نمی دهد.
مستمند
|
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
وقتی امام (ره) در اولین سخنرانیشان در بهشت زهرا فرمودند "من بکمک این مات دولت تعیین می‌کنم" چه هدفی داشتند ؟ منظور ایشان از بیان جمله "مجلس در رأس امور است" چه بود ؟ نیتشان از برگزاری رفراندوم تعیین نوع نظام بیانگر چه فلسفه‌ای بود ؟ چرا حضرت امام مکرر در مکرر می‌فرمودند"مردم ولینعمت ما هستند" ، آقای مصباح ، تاریخ معاصر این مرزوبوم مملو از لحظاتی است که مردم وقتی از جور حکام مستبد به تنگ می‌آمدند بیوت آیات عظام را بعنوان ملجاء و پناهگاه امن خود برمی‌گزیدند زیرا بر این باور بودند که مرجعیت همواره پشت و پناه مردم است و از حق آنان در برابر حکومت پاسداری و دفاع می‌کند ، یکی از آن مراجع شما هستید ، ممکن است مردم امروز نیازی به بست‌نشینی در بیت شریفتان نداشته باشند اما به صداقتتان نیازمندند ، آنچه که مردم ایران بعنوان یک اصل اعتقادی بلاتردید پذیرفته‌اند روحیه مردمی و اعتقاد سرسختانه امام به آراء و خواست عمومی ملت است آیا فکر نمی‌کنید چنین سخنانی از مشی و نیت واقعی امام فرسنگها فاصله دارد ؟ ...؟ آیا بین این عقاید با نیات مقام معظم رهبری همحوانی و تشابهی می‌بینید ؟
ناشناس
|
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
خدایا عمر جاوید به ایشان عطا بفرما
محمد
|
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
تیتر با متن بسیار متفاوت است.ایشان چیز عادی را بیان کرده است که در جمهوری اسلامی همه قبول دارند.اگرچه این به معنی تایید دیدگاه سیاسی وجناحی ایشان نیست.
ناشناس
|
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
امام خمینی : جمهوری اسلامی نه یک کلمه زیاد نه یک کلمه کم
ناشناس
|
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
یعنی امام مصحلت اندیشی کرد؟!!!! امامی که در بدترین شرایط سکوت نکرد مصحلت ؟؟!؟!!!! خیلی ناجوانمردانه برای اثبات خود دیگران را بی ارزش می کنید
حمید
|
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
هنوز یاران درجه اول امام و بیت آن بزرگوار در قید حیات هستند. مرکز نشر اثار ایشان وجود دارد. نیازی به تفسیر و توضیح های عجیب آقای مصباح درباره اندیشه های حضرت امام نیست....
ناشناس
|
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
زنده باد علامه مصباح یزدی
ناشناس
|
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
این جمله از کیست:
جمهوری اسلامی، نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر؟
ناشناس
|
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
جمهوری اسلامی نه یک کلمه زیاد و نه یک کلمه کم رااز یاد نبریم!!!!!!!!!امام یادت بخیر و روحت شاد
ناشناس
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
یعنی حضرت امام یک اندیشه دیگر داشت و فعل دیگر انجام دادند این به چه معناست چرا ایشان همان زمان که حضرت امام در قید حیات بودند این تفسیر را با ایشان در میان نگذاشتند
mahdi
|
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
تفسيرهاي اينجوري در مورد امام اين معني را مي دهد كه امام سياسي كاري يا سياسي بازي كردند و واقعيت را به مردم و دنيا نگفته اند و اين حمله به امام است نه دفاع از امام.
ناشناس
|
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
میشه لطف کنید چندتا عکس از امام راحل و آقای مصباح به ما نشان بدهید
قادری
|
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
درود بر آیت اله مصباح وروشنگریهای به موقع وراه گشای ایشان انشاءاله زنده وپاینده باشید انسان متعالی وبزرگ وحامی ولایت، تا بوده مخالفان حق وحقیقت بیشتر از موافقان بوده اند وقران درآیات متعدداکثریت راناسپاس وقدرناشناس وبی تدبیرو بی خرد میداند لذا ازدادوفریاد کثیر این قماش آدمها نباید واهمه ای داشت که قطعا هم همینطور است
آرمان
|
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
امروزه که نهج البلاغه علی مسیر واقعی را آشکار می نماید چرا این همه دغدغه واستفاده از نظرات دیگران
ناشناس
|
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
چرا نزدیکان امام عزیز هیچ واکنشی نسبت به این سخنان نمی دهند؟
ناشناس
|
۰۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
بسیار عجیب است این اظهارات !!!!!!
ناشناس
|
۰۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
پس ميزان راي ملت نيست؟
یاسین
|
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
اما م بعد از انقلاب ده سال هم در قید حیات بودند و می توانستند بگویند نظرشان مثل این اقاست.اما امام اعتقاد نداشت رای مردم تزیینی است.چطور امام ده سال فرصت داشت و منظورش را نگفت حالا این اقا دارند میفرمایند.انتظار است نزدیکان و یاران امام نظرات ایشان را صراحتا اعلام کنند
ذبیحی
|
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
جمهوری اسلامی نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر
حکومت اسلامی برای زمان امام معصوم می باشد.
ناشناس
|
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
"بايد به گونه‌اي سخن مي‌گفتند كه آنها هم متوجه شوند و لذا لفظ جمهوري را به كار بردند"
آقاي مصباح امام با مردم صادق بودند و وقتي به باوري مي رسيدند ملاحظه هيچ چيز و هيچ كس را نداشتند
چرا امام را اينگونه معرفي مي كنيد؟!!
محمد
|
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
کسانی باید اندیشه ها و آراء امام رحمه الله علیه را تبیین کنند که در زمان حیات طیبه آن بزرگ مرد تاریخ حداقل قرابت و سنخیت لازم با ایشان را داشته باشند.
ناشناس
|
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
برخی نظرات بسيار براي اينده كشورمان خطرناك است اميدوارم دلسوزان كشور فكري در اين زمينه بكنند
پاسخ ها
ناشناس
| |
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
آفرین ، مثل اینکه خیلی ها دارن شمشیرهاشون رو از رو می بنددن.
محمد
|
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
کسانی باید اندیشه ها و آراء امام رحمه الله علیه را تبیین کنند که در زمان حیات طیبه آن بزرگ مرد تاریخ حداقل قرابت و سنخیت لازم با ایشان را داشته باشند.
محمد
|
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
کسانی باید اندیشه ها و آراء امام رحمه الله علیه را تبیین کنند که در زمان حیات طیبه آن بزرگ مرد تاریخ حداقل قرابت و سنخیت لازم با ایشان را داشته باشند.
پاسخ ها
سعيد
| |
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
محمد جان با نظرت كاملاً موافقم و نمونه بارز چنين شخصي رئيس جمهور سابقمان سيد بزرگوار خاتمي عزيز ميباشد
ناشناس
|
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
وقتی امام خمینی (ره) در قید حیات بودند چرا شما نظرات امام را تفسیر نمی کردید ؟!
از سار کاشان
|
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
برای جمهوریت نظام همگی الفاتحه !
کجایی امام عزیز تا ببینی با عقبه نظام چه می کنند!
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
کاش متن رو خونده بودی ، نه اینکه از روی تیتر نظر بدی!
محمدرضا لالائی
|
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
هیچ نظری ندارم
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
ببخشید اشتباه مثبت دادم پس میگیرم!
ناشناس
|
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
خدايامارا بدست افراط نده !و گرفتار سرنوشت كشورهاي منطقه (سوريه،افغانستان، عراق، مصر، لبنان، پاكستان،...)نكن.
پاسخ ها
عماد
| |
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
الهی آمین.
ولی گفته باشم :از تو حرکت از خدا برکت.
ناشناس
|
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
برخی اگر از اسلام حمایت نکنند، خواهند دید که اقبال جوانان روزبروز به این دین آسمانی ورحمانی وعزیز بیشتر خواهد شد.خواهش میکنیم.
ناشناس
|
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
و شارح احکام اسلام نیز فقط جنابعالی
ناشناس
|
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
همه ی نظرات مرحوم امام خمینی و دیگرانی که زحمت کشیدند و مبارزه کرده بودند تبدیل به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران شد . بنابراین سند ما اکنون همین قانون است و نه تفسیر شما ، مردم هم در رفراندم به جمهوری اسلامی رای دادند نه به حکومت اسلامی .
ناشناس
|
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
کسانی را که به امام دروغ می بندد، چه جوابی آن دنیا برای ایشان دارند؟ آنهم برخی افرادی که در زمان حیات آن بزرگوار، حاشیه نشین بودند و جرات ابراز وجود نداشتند
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
امام راحل فرمودند : جمهوری اسلامی ، نه یک کلمه کم ، نه یک کلمه زیاد .
مهدی
| |
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
گل گفتی .