پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به تذکرات و
راهنماییهای مقام معظم رهبری در زمینههای فرهنگی، گفت: همه ما باید در
حوزه مسئولیت خود، مسائل فرهنگی را تقویت کنیم وگرنه با قانون، بودجه و
ساختمان، مسائل فرهنگی قابل حل نیستند.
به گزارش «انتخاب»، رئیس
مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با دادستان استان قم با
اشاره به اینکه روند صعودی در جرائم نسبت به ابتدای انقلاب امری طبیعی است،
ادامه داد: چرا که جمعیت به بیش از دوبرابر افزایش یافته و تا حدی افزایش
جرائم قابل توجیه است.
آیتالله مصباح یزدی با اشاره به لزوم آسیب
شناسی افزایش برخی جرائم خاطر نشان کرد: هرچند فقر به عنوان یکی عوامل جرم
باید مدنظر قرار گیرد، اما به نظر میرسد، گاهی جرائم بیش از حد به آن
استناد داده میشود به طوری که هر نوع جرمی، از مواد مخدر و رباخواری تا
مشکلات خانوادگی و سیاسی و بینالمللی، معلول فقر دانسته میشود، در حالیکه
برخی تحقیقات میدانی نشان میدهد بسیاری از این جرائم و مفاسد در
خانوادههای بالاتر از سطح متوسط رخ میدهند.
عضو مجلس خبرگان با
اشاره به اینکه افزایش برخی جرائم و مفاسد در بین گروههایی از مردم، نگران
کننده است، ادامه داد: امروزه شواهد نشان میدهد که برخی از خانوادههای
تحصیل کرده و فهمیده با مشکلات خانوادگی، اعتیاد و... مواجه میشود، که
عامل اصلی این مفاسد، ماهواره و اینترنت است که بر فرهنگ مردم تأثیرگذارند،
از این رو باید برای تربیت صحیح، برنامه ریزی کرد.
وی با اشاره به
اینکه وظیفه اصلی در این راستا بر عهده نهادهای فرهنگی است، اظهار داشت:
آموزش و پرورش، آموزش عالی و همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این
مسئولیت را بر عهده دارند و البته از صدا و سیما نیز باید به عنوان ابزار
تربیت استفاده شود.
آیتالله مصباح با اشاره به ضرورت وجود نهادی که
مسائل فرهنگی کشور را نظارت و بررسی کرده، برای آن طرح و برنامه بدهد،
اظهار داشت: از لحاظ قانونی در این زمینه خلأی وجود ندارد و در شورای عالی
انقلاب فرهنگی چنین نهادی پیشبینی شده است، اما در عمل مورد غفلت قرار
گرفته است.
این استاد تفسیر حوزه علمیه با اشاره به اینکه ریشه
مفاسد کشور، نقص در دستگاههای فرهنگی کشور است، ادامه داد: به عنوان نمونه
در زمان رئیسجمهور اسبق، مقام معظم رهبری درباره یکی از وزرا تصریح کردند
که ایشان نه تنها کاری برای اسلام نکرده، بلکه برخی از کارهایش ضد اسلام
بوده است.
وی ادامه داد: متأسفانه دولت جدید نیز همان سخنی را
میگوید که آن دولت بیان میکرد و حتی در این دولت به صراحت بیان شده که
وظیفه ما اعتلای هنر است و کاری به دین نداریم؛ لذا از هنرپیشه زمان شاه هم
به خاطر هنرش تقدیر میشود، و این رفتارها یعنی کاشتن نهالی که ثمرهاش
فتنه دیگری خطرناکتر از فتنه 88 را رقم میزند.
عضو جامعه مدرسین
حوزه علمیه قم، ادامه داد: به عنوان نمونه دیگر، در قوه قضائیه باید قضات
آن از پاکترین و مخلصترین افراد کشور تشکیل شود و زندگی قضاتش نیز به
گونهای تأمین شود که انگیزه سوء استفاده نداشته باشند؛ اما افرادی که
مسئولیت میپذیرند کسانی هستند که در همین فرهنگ رشد کرده، و از آن متأثر
شدهاند.
وی تشکیل معاونت پیشگیری از جرم در قوه قضائیه را امر
مبارک و مثبتی دانست ولی ادامه داد: در محتوا و نحوه انتخاب افراد آن، همین
مسأله وجود دارد و افرادی که برای این کار انتخاب میشوند فرشتگانی نیستند
که از آسمان آمده باشند، بلکه افرادی هستند که تحت تأثیر همین فرهنگها
رشد کرده اند.
مصباح ادامه داد: علیرغم اینکه بزرگترین منبع
غنی فرهنگ که همان اسلام است در اختیار ماست، از آن استفاده شایسته
نمیکنیم و لذا مشکل فرهنگی بزرگترین بلای کشور شده است.
عضو مجلس
خبرگان با ابراز تأسف از اینکه برخی از مسئولین فرهنگی کشور دور شدن از
فرهنگ اسلامی را نشانه پیشرفت دانسته و برخی از مصادیق آن را ترویج
میکنند، اظهار داشت: بهترین کار در این زمینه، تلاش برای آشنایی افراد با
ارزشهای اسلامی است و در این راه باید از همة روشها، از سخنرانی تا فیلم و
رمان اسلامی و غیره بهره جست.
وی با اشاره به تذکرات و
راهنماییهای مقام معظم رهبری در زمینههای فرهنگی اظهار داشت: همه ما باید
در حوزه مسئولیت خود، مسائل فرهنگی را تقویت کنیم وگرنه با قانون، بودجه و
ساختمان، مسائل فرهنگی قابل حل نیستند.
آیتالله مصباح یزدی در
پایان خاطر نشان کرد: همه جرائم و مفاسد را معلول فقر انگاشتن و حل آنها را
در گرو حل مسائل اقتصادی دانستن، میتواند دامی شیطانی باشد، و از بعد
سیاسی نیز میتواند مقدمهای باشد برای فتنهای که بتوانند نظام را تهدید
کنند.
1- تقریباً اکثر قریب به اتفاق کارشناسان امور فرهنگی و اجتماعی صرفنظر از گرایشهای فکری اذعان دارند که دو عامل فقر و بیکاری سرچشمه و موجد انواع جرم و جنایتند ، پیامبر مکرم اسلام(ص) نیز فرمودهاند فقر که از در وارد شود ایمان از پنجره بیرون میرود ، شما چگونه تأثیر این دو عنصر مهم را که امروز در کشورمان بیداد میکنند تا این حد کمرنگ میدانید ؟ عامل فقروبیکاری کنونی کشور نیز کسانی هستند که طی 8سال در سایه بیتدبیری و عدم کفایت خویش ارزش پول ملیمان را تا یک سوم کاهش دادند ، رشد اقتصادی منفی 5.8 در صد را به ملتمان هدیه کردند و مفسدین هزاران میلیارد تومانی را از خود بیادگار گذاشتند ، همان دولتمردانی که متأسفانه مورد حمایت بیدریغ حضرتعالی نیز بودند!!
2- تردیدی نیست که رسانهها و در رأس آنها رسانه ملی هر کشور نقش بزرگی در فرهنگسازی و اشاعه و ترویج دینداری و شکلدهی به تفکر و فرهنگ دینی عامه مردم دارند متأسفانه ، این رسالت بزرگ سالهاست در برنامهسازان رادیوتلویزیون ما به نسیان زائیده از فراموشی سپرده شده بنحویکه اخبار رویدادهای جهانی را هم نه آنطور که واقع شدهاند بل آنسان که خود تعبیر میکنند به خورد ملت میدهند ، سریالهای سطحی و فاقد جنبه هنری ، برنامهها و تحلیلهای سیاسی که بیانکننده گرایشها و خطوط فکری طیف خاصی و مشخص از جامعهاند ، عدم توجه به نیازهای واقعی مخاطبین ،بیتوجهی به باورها و اعتقادات مذهبی اقلیتهای دینی و ضدیت آشکار با فرهنگها و رسوم متنوع رایج در اصیلترین اقوام ایرانی باعث گردیدهاند تا مردم بسمت کانالهای بعضاً هنجارشکن ماهوارهای سوق داده شوند، حقیر هم بخشهائی از دولت را متولی فرهنگسازی و ارشاد عمومی مردم بسمت کمال میدانم اما سهم رسانه ملی در این میان باید برجستهتر باشد که امروزه چنین نیست و همه از آن غافلیم !!
3- بنده نه به این دولت رأی دادهام و نه مشی فعلیاش را در مملکتداری میپسندم اما تا به امروز سخنی کذب که واقعیت آشکاری را بعمد وارونه جلوه دهد از رئیس این دولت نشنیدهام ، آیا در دولتهای نهم ودهم که از ابتدا مورد حمایت شما بودند هم این قاعده اسلامی/انسانی یعنی پرهیز از دروغ و دروغگوئی معمول بوده است ؟ مردمی که از رئیس دولتشان چشم در چشم و از رسانه ملی ، آماری تحویل میگرفتند که خلافش را با گوشت و پوست و استخوانشان درک و لمس میکردند چه تصوری از ایمان و دین و اسلام باید در ذهنشان شکل بگیرد ؟ اینان حق دارند بکدام سمت کشیده شوند ؟ آیا ثمره سالها تلاش و موعظه عالمان دینی ما برای هدایت مردم بسوی درستکاری و صداقت در عمل با اینقبیل بیخردیها بتاراج نمیرود ؟
حضرت آیتاله ، متولی رشد و استحکام مبانی اعتقادی و فرهنگ سازی دینی در مردم تنها دولتها نیستند بلکه این کار ابزارهای مؤثر دیگری هم دارند که متأسفانه ما و شما بدلائل مختلف چشم بر آنها دوختهایم!! و فقط دولت جدید که بفرمایش جنابعالی با آن اختلافات مبنائی!! داریم مقصر و گناهکار میدانیم .
این چه اسدلالی است؟؟؟؟
یکی بین و یکی گوی و یکی دان.... بدین ختم آمد اصل و فرع ایمان
حضرت استاد،
فرموده بودید که در خواب دیده اند امام زمان برای رئیس ان دولت دعا می نمودند. اگر این سخن شما صحیح است، پس سخن و فعل و رفتار آن دولت عین راه صواب است و اگر راه آن دولت را ناصواب می دانید پس تکلیف آن خواب را معلوم نمائید
حضرت استاد، مردم انقلاب کردند تا حیات طیبه داشته باشند نه اینکه جنابعالی بعد از 35 سال بفرمائید افزایش جرم و جنایت طبیعی است. اگر قرار بود با افزایش جمعیت جرم و جنایت نیز افزایش یابد دیگر چه نیازی است به ...، فرهنگ و اخلاق؟!!!!
اگه اینطور بود که ما الان تو بهشت بودیم ...
این جمله رو نفهمیدم، بدون ساختمان شاید بشود فرهنگ رو تقویت کرد، اما بدون قانون و بدون بودجه امکان ندارد مسائل فرهنگی حل شود.
بدون قانون یعنی برخورد سلیقگی
و بدون بودجه هم که کسی حتی خودکار بدست نمی گیرد، چه برسد که بخواهد کار فرهنگی کند!
ای کاش ایشان یک تعریف از " تقویت مسائل فرهنگی " ارائه کند!
و لو شاء ربك لا من فى الارض كلهم جميعا
يعنى اگر پروردگارت مى خواست، تمامى انسانهائى كه روى زمينند ايمان مى آوردند و ليكن اينطور نخواسته و در نتيجه همه ايمان نياوردند، و از اين به بعد هم همه ايمان نخواهند آورد. پس، مشيت در اين باب با خداى سبحان است، و مطلب به خواست او بستگى دارد، و چون او چنين چيزى را نخواسته تو اى پيامبر نبايد چنين طمع و توقعى داشته باشى، و نيز نبايد در اين باب خود را خسته كنى براى اينكه تو قادر نيستى مردم را مجبور بر ايمان كنى، و ايمانى كه از روى اكراه باشد خواست ما نيست، آن ايمانى را ما از انسانها خواسته ايم كه از حسن اختيار باشد.
و به همين جهت است كه بعد از بيان اين حقيقت، در قالب استفهام انكارى فرموده : (افانت تكره الناس حتى يكونوا مؤ منين )، يعنى بعد از آنكه بيان كرديم كه امر مشيت و خواست به دست خداى تعالى است و او نخواسته كه تمامى مردم ايمان بياورند، و در نتيجه همه مردم به اختيار خود به هيچ وجه ايمان نخواهند آورد، با اين حال ديگر راهى براى تو باقى نمانده جز اينكه فرضا مردم را به زور و به اكراه بر ايمان واداشته و مجبور سازى، و من اين عمل را براى تو عملى منكر كرده ام و تو نبايد دست به چنين كارى بزنى، و نمى توانى اين كار را بكنى، و خود من هم ايمان اين چنينى را قبول نمى كنم.
معناى اينكه هيچ كس جز به اذن خدا ايمان نمى آورد
بعد گناه ایشون حالا هرکسی هست چیه که اون زمان شاه حکومت میکرده؟
خوبه بگیم نباید کسی که زمان شاه روحانی بوده رو الان روحانی حساب کنیم؟
خداایشان را برای تشیع نگه دارد...
اشتباه مثبت دادم :-(
ملاک حال افراد است ...
آن موقع گفتند، هر چند که امروز افراطیون معنای آن را بر عکس می کنند و از آن برای کوبیدن بزرگانی نظیر هاشمی استفاده می کنند.