پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : آخوندی گفت: سیاست من در حمل ونقل ریلی کاهش مداخله دولت است
ما در پی این هستیم که ناوگان حمل ونقل را در هوا دریا جاده و ریل نوسازی
کنیم و به عنوان سیاست محوری در پی آنیم در مقایسه حمل ونقل جاده ای وریلی
سهم حمل ونقل ریلی را افزایش دهیم
به گزارش ایلنا وزیر راه و شهرسازی در ششمین کنفرانس
توسعه نظام تامین مالی درایران در مرکز همایشهای سازمان صداو سیما اظهار
داشت: مدتها است ما در وضعیت آشوب و آشفتگی در حوزه اقتصاد کلان به سر
میبریم مخصوصا در این دولت این وضعیت شدیدتر است. بنابراین همچنان صد سال
پس از جنبش مشروطه مشکل ما تعریف مفاهیم اولیه است و تا وقتی در این باره
بحث نکنیم پیش نخواهیم رفت هنوز بحث ما مالیات و هدف از مالیات است یا
مسئله باز توزیع ثروت در ایران و چیستی کارکرد مالیات در ایران هنوز در این
باره به جمع بندی روشنی نرسیدهایم.
وی افزود: باید بدانیم با مفهوم عدالت وهمبستگی اجتماعی وفقر
به ویژه فقر شهری چه میخواهیم کنیم، هنوز نتوانستهایم در این خصوص به
چهارچوبهای نظری و عملیاتی برسیم شاخص نهایی موفقیت یک دولت که افزایش رفاه
شهروندان است را هنوز تعریف نکردهایم تا بدانیم مثلا عملکرد دولت یازدهم
را چگونه و با چه شاخصهایی باید بسنجیم. تنها به تعاریف کلی بسنده
کردهایم و این امر دردی را درمان نمیکند
آخوندی ادامه داد: آنچه میتواند مالیات راتوجیه کند مسئله
باز توزیع ثروت است ولی مشکل ما این است که مالیات نه تنها بازتوزیع ثروت
نمیکند بلکه جبران هزینههای جاری دولت رانیز نمیکند چه به برسد به مفهوم
عدالت، رفاه و غیره. در حوزه مالیات کوشش میکنیم 35 تا 40 درصد از
هزینههای جاری دولت را تامین کنیم.
وی افزود: نکته دیگر مسئله هدفمندی یارانهها است،هدفمندی
یارانهها در ایران با اهداف سیاسی کسب آراءعمومی صورت گرفت از ابتدا نیز
رفع فقر مد نظر نبود و این امر مناسبات اجتماعی و روابط دولت و جامعه را
بیشتر مخدوش کرد،هدفمندی یارانهها میتوانست ما را به اهداف عدالت و رفع
فقر و همبستگی اجتماعی نزدیک کند.
وزیر مسکن و شهر سازی مسکن را یکی از اجزای اصلی رفاه دانست و
اضافه کرد به گمان من یارانه چیزی نیست جز مالیات منفی یعنی هدفمندی
یارانه ها نوعی مالیات منفی است اگر هدفمندی یارانه ها را در چارچوب مالیات
تعریف میکردیم همه داستان اینکه چه کسی آنرا بگیرد یا نگیرد یا حق کسی
است یا نیست منتفی میشد ومیتوانستیم از هدفمندی یارانه ها تعریفی مالیاتی
داشته باشیم من البته با پرداخت نقدی مخالف نیستم اما باید عنوان این
پرداخت را مشخص کنیم هنوز در این باره بحثی نشده است که آیا این یک حق
اجتماعی است مالیات منفی یا کمک به نیازمندان متقاضی،ماهیت این پرداخت
چیست و هدف از آن کدام است، اگر دراین باره بحث نکنیم و بی حوصلگی به خرج
دهیم مسئله را حل نکردهایم.
آخوندی اضافه کرد:نکته دیگر این است که در نهایت باید بتوانیم
آثار اجرای برنامه پنجم را بسنجیم با کدام شاخص میخواهیم چنین کنیم،
باعدالت، با شاخص همبستگی اجتماعی با شاخص افزایش رفاه شهروندان؟ با چه
شاخصی آن را میسنجیم.
وی افزود: در نهایت جز این سه هدف را نمیتوانیم داشته باشیم
نخست عدالت، دوم همبستگی اجتماعی وسوم افزایش رفاه شهروندان و برای این
اهداف میتوانیم در سه قالب مالیات توسعه زیر بناها و توسعه رقابت در جامعه
تلاش کنیم. اگر دولت موفق به کاهش هزینههای مبادله در جامعه نشود ورقابت
را افزایش ندهد قیمت تمام شده محصول افزایش مییابد و میزان رفاه شهروندان
تنزل مییابد باید روی مفهوم توسعه رقابت به عنوان یک مسئله اصلی تمرکز
کنیم.
وی ادامه داد ما نیاز داریم پدیده فقر شهری را به رسمیت
بشناسیم وبرنامهای جامع برای رفع آن ارائه دهیم نمیتوانیم آنرا به صورت
مسئلهای جانبی بنگریم این مسئله جدی است که باید در برنامه جامع مد نظر
قرار گیرد.
وی بابیان اینکه جمعیت زیر خط فقر از سال 85 تا سال 92 از
26درصد به 35درصد افزایش یافته تاکید کرد: این نشان می دهد که داستان فقر
درایران رانمیتوانیم فراموش کنیم همچنین در سنوات آتی تعدد خانوار در
ایران رو به رشد است با توجه به عقب افتادن سن ازدواج حتما درسالهای آتی
شاهد نوعی رشد تقاضای مسکن خواهیم بود از سوی دیگر باید تلاش کنیم تراکم
خانوار در مسکن از عدد یک کوچکتر شود.
وزیر مسکن و شهر سازی با تاکید برا ینکه نتیجه این هشت سال
گذشته حذف وکوچک شدن طبقه متوسط است و در همه دهکها شاهد روند نزولی هستیم
اظهار داشت: درحوزه تامین مالی در حال حاضر فروش اقساطی یا تامین مالی
خریدار را تابعی از تامین مالی سرمایه گذار کردهایم می توانیم این دو را
از همدیگر تفکیک کنیم یعنی اگر کسی از بانک ملت برای ساخت، تسهیلات گرفت
بانک ملت است که می تواند واحدهای اورا به خریداران به صورت اقساطی بفروشد.
آخوندی با تاکید بر تاسیس صندوقهای پس انداز مسکن این امر را
در راستای افزایش قدرت خرید کل متقاضیان عنوان کرد و افزود: ورود بازار
سرمایه به بخش مسکن مسئله دیگری است که عمده آن در حوزه دوره ساخت است اما
فعالیت صندوقها در دوره ساخت به شرطی موثر است که برای خریدار یک قدرت
خرید ایجاد کنیم. یکی از دلایلی که صندوقهای مستغلات امکان فعالیت جدی
ندارند بیشتر بحث بازار فروش آنهاست که باید از آنها حمایت شود.
وی دو بازار عمده تقاضای هدف را بازار طبقه متوسط که در هشت
سال گذشته به شدت دچار تلاطم شده و گروههای بسیار کم درآمد توصیف کرد
وافزود: اگر قرار است از طبقه پایین حمایت کنیم در تامین مسکن به معنای آن
نیست که دولت خود مستقیما وارد ساخت شود میتواند توسط شهرداری یا نهادهای
مردم نهاد یا واحدهای خصوصی اقدام کرد. تا از درگیر شدن مستقیم دولت در
حوزه ساخت جلوگیری شود.
آخوندی با اشاره به مشکل عدم تعادل جغرافیایی هدف اصلی وزارت
متبوع خود در بخش دریا را افزایش قدرت رقابت ایران در منطقه توصیف کرد
وافزود: در حوزه دریا بسیار امکان سرمایه گذاری در حوزه افزایش ظرفیت بنادر
داریم
آخوندی در پایان گفت:سیاست من در حمل ونقل ریلی کاهش مداخله
دولت است ما در پی این هستیم که ناوگان حمل ونقل را در هوا دریا جاده و ریل
نوسازی کنیم و به عنوان سیاست محوری در پی آنیم در مقایسه حمل ونقل جاده
ای وریلی سهم حمل ونقل ریلی را افزایش دهیم