پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دبیر علمی همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا گفت: نباید راهحلهای عجیب و غریب مانند برداشتن کوهها و آب پاشی هوا را مطرح کنیم بلکه موقعیت طبیعی شهر تهران را پذیرفت و طبق آمایش سرزمین عمل کرد.
به گزارش ایسنا، دکتر یوسف حجت در دومین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا اظهار کرد: هنوز نمی دانیم چقدر از آلودگی هوا بویژه آلاینده ذرات معلق منشا طبیعی دارد که نشان میدهد باید از فناوری و دانش برای حل معضل آلودگی هوا استفاده کنیم.
وی ادامه داد: اگر یک ایستگاه سنجش آلودگی هوا را در یکی از نقاط اطراف تهر ان که هیچگونه فعالیت انسانی در آن انجام نمیشود، قرار دهیم و خروجی آن را با شهر تهران مقایسه کنیم متوجه میشویم که چه میزان از آلودگی ذرات معلق مربوط به طبیعت است.
دبیر علمی همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا با بیان اینکه هنوز حتی ترکیب ذرات معلق را تشخیص ندادهایم افزود: به عنوان مثال در سالهای اخیر میزان آلاینده ناکس افزایش پیدا کرده است که هنوز حرف علمی مشخصی راجع به آن زده نشده است.
حجت با بیان اینکه نداشتن اطلاعات دقیق نباید باعث کم کاری و تعلل شود افزود: آلوده کردن هوا در چنین شهری جرم و جنایت است که باید جلوی آن به هر قیمتی گرفته شود حتی اگر اطلاعاتی راجع به آن نداشته باشیم.
وی ادامه داد: مساله آمایش سرزمین چیزی است که آنرا همیشه نادیده گرفتهایم و در 1.2 سطح کشور 20 درصد جمعیت کل را مستقر کردهایم و 80 درصد فعالیتهای بانکی، بیمهای و اقتصادی در پایتخت انجام میشود.
دبیر علمی همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا ادامه داد: در شهرداری تهران شرکت ساماندهی شهر تهران برای کاهش بارگذاریهای پایتخت ایجاد شده است اما این شرکت به جای بار برداری به شهرک سازی و بارگذاریهای جدید و بیشتر تشویق میکند.
وی با بیان اینکه سطح سوم حل معضل الودگی هوا فعالیتهای تکنیکی و فنی است افزود: اصلاح استاندارد بنزین و خودرو از جمله این فعالیتهایی است که اگرچه موفقیتهایی در این مورد کسب شده است اما هنوز جا برای فعالیت زیاد است.
وی با بیان اینکه مشکل اصلی شهر تهران اقشار آسیبپذیر است افزود: برخی از خودروهای داخلی 2 گرم بر کیلومتر آلودگی ایجاد میکنند در حالی که یک پیکان قدیمی که توسط افراد محروم استفاده میشود 60 تا 70 گرم بر کیلومتر آلودگی داد.
حجت اضافه کرد: اگر خودروی هیبریدی را وارد کشور کنیم و به جای خودروی یورو2 بگذاریم آلودگی 2.7 آن به یک گرم کاهش پیدا میکند اما وقتی ناوگان فرسوده تاکسی را از رده خارج کنیم تاثیر بسیار بسیار بیشتری خواهد داشت که شاید هزینه کمتری هم داشته باشد.
وی با بیان اینکه تکنولوژی برای آلوده کنندهها انگیزه ایجاد میکند افزود: زمانی که به نیروی انتظامی میگوییم با خودروهای آلاینده برخورد کنند پاسخ میدهند که مامور و دوربین نداریم اما این در صورتی است که اطلاعات خودروها در کامپیوتر موجود است و اصلا نیازی به مامور و دوربین نیست.
وی با بیان اینکه بحث آلودگی هوا موضوعی اجتماعی است افزود: نمیتوانیم با تکنولوژی این مسئله را حل کنیم.