صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۱۴۱۴۱۷
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۰۹ - ۲۶ آذر ۱۳۹۲
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 
پذیرش بررسی مجدد پرونده جوان محکوم به قصاص فقط 24 ساعت قبل از اجرای حکم، او را از پای چوبه‌ ‌دار دور کرد تا این جوان یک‌بار دیگر به زندگی امیدوار شود.  به گزارش خبرنگار ما، در حالی‌که پرونده رحیم مراحل پایانی خود را طی کرده بود به وکیلش خبر دادند قرار است این جوان تا 48 ساعت دیگر پای چوبه‌ دار برود.

 اعلام این خبر، وکیل مدافع او را بر آن داشت تا آخرین‌ تلاش‌های خود را برای اثبات گفته‌های موکلش انجام بدهد. او با مراجعه به دیوانعالی کشور و نوشتن لایحه‌ای رسیدگی مجدد به پرونده را خواستار شد و با توجه به اینکه مجازات رحیم قصاص بود از قضات خواست تا یک‌بار دیگر ادعای او را مورد بررسی قرار دهند.

این پرونده در سال 87 گشوده شد. آن زمان ماموران پلیس شیراز باخبر شدند مرد جوانی به نام شهاب با واردآمدن ضربات چاقو بر بدنش به قتل رسیده ‌است. وضعیت خانه شهاب نشان می‌داد ابتدا میان او و عامل قتل درگیری اتفاق افتاده و سپس او به قتل رسیده‌ است. با انتقال جسد به پزشکی قانونی و بررسی صحنه جرم مشخص شد تلفن همراه مقتول به سرقت رفته‌ است. این در حالی بود که هیچ‌کس ورود و خروج فردی مشکوک را از خانه شهاب ندیده ‌بود.

   مسوولان مخابرات سه‌روز بعد از قتل به پلیس خبر دادند که تلفن همراه شهاب در تهران روشن شده است. با هماهنگی ماموران پلیس در تهران رحیم، جوان 19 ساله‌ای که تلفن را همراه داشت بازداشت شد. او بلافاصله بعد از دستگیری به قتل اعتراف کرد و گفت: شهاب قصد داشت به من تعرض کند. برای اینکه جلوی او را بگیرم با ماهیتابه به سرش زدم و او را کشتم.  وقتی رحیم به شیراز منتقل شد و مورد بازجویی قرار گرفت یک‌بار دیگر به قتل اعتراف کرد و گفت: «با تلویزیون به سر مقتول کوبیدم و او را کشتم؛ البته دو ضربه چاقو هم به مقتول زدم.»

با توجه به این اقاریر بود که کیفرخواست علیه متهم صادر شد و پرونده در دادگاه کیفری ‌استان فارس به جریان افتاد. وقتی رحیم در جلسه محاکمه حاضر شد تا درباره آنچه اتفاق افتاده بود صحبت کند، گفت: «چند روز قبل از حادثه از طریق یکی از دوستانم با مقتول آشنا شدم. شهاب مرا در میهمانی دیده‌ و گفته بود می‌خواهد با من بیشتر رفاقت کند. او شماره تماس مرا گرفت و شماره خودش را هم به من داد. چند روز بعد تماس گرفت و گفت در خانه‌اش میهمانی دارد و من هم دعوت هستم.

ساعتی که گفته‌ بود به خانه او رفتم، فکر کردم من اولین نفری هستم که به میهمانی رسیده‌ام اما بعد متوجه شدم شهاب مخصوصا به من گفته که زودتر به خانه‌اش بروم. ما با هم مشروب خوردیم و کمی صحبت کردیم، بعد شهاب گفت می‌خواهد با من رابطه جنسی داشته ‌باشد از این حرفش خیلی ناراحت شدم، گفتم من اهل این کارها نیستم. شهاب اصرار کرد؛ او می‌خواست به من تعرض کند. من هم دو ضربه چاقو به او زدم؛ یکی به دستش و یکی هم به کتفش، اما ضربه سوم را که باعث مرگ مقتول شد من نزدم و نمی‌دانم چه کسی این ضربه را وارد کرده ‌است.»

متهم گفت: «من از ترسم فرار کردم. قصدم این نبود که کسی را بکشم، فقط می‌خواستم از تعرض جلوگیری کنم. من قبول دارم که اشتباه کردم و نباید مشروب می‌خوردم و با شهاب رفت‌وآمد می‌کردم اما او را نکشتم.» هیات قضات شعبه پنج دادگاه کیفری استان فارس در نهایت با توجه به علم قاضی رای بر قصاص متهم صادر کردند. با صدور این رای بود که فرشید رفوگران، وکیل مدافع او لایحه‌ای را تنظیم کرد و از قضات دیوان عالی کشور خواست تا به آنچه که او ایراد می‌دانست توجه بیشتری کنند.

او در لایحه خود گفت با توجه به اینکه مقتول سابقه فساد اخلاقی داشت و مدارک موجود در پرونده نیز این موضوع را نشان می‌دهد و حتی نام افرادی که با آنها ارتباط داشته روی کمد دیواری‌اش نوشته‌ است و با توجه به اینکه واقعا در آن روز در خانه مقتول میهمانی برگزار شده‌ بود درخواست دارم درباره ادعای موکلم تحقیقات بیشتری انجام شود.

  ایرادات وارده از سوی دیوانعالی مورد تایید قرار نگرفت و رای قصاص تایید شد. سپس پرونده مرحله استیذان را هم گذراند تا اینکه 48ساعت مانده به اجرای حکم به وکیل متهم خبر دادند که قرار است رحیم قصاص شود. وکیل متهم یک‌بار دیگر تلاش خود را برای نجات متهم آغاز کرد. او یک‌بار دیگر لایحه‌ای به شعبه دیوانعالی کشور که حکم را تایید کرده ‌بود، ارسال کرد و خواستار اعاده دادرسی شد. او در این درخواست آورد با توجه به اینکه حکم صادره بر اساس علم قاضی است و روز حادثه نیز افراد دیگری هم وارد خانه شده‌اند و همچنین ادعای متهم مبنی بر اینکه زمان خروج از خانه مقتول زنده بوده و همچنین حکم صادره که سلب حیات متهم است و دیگر قابل بازگشت نیست، درخواست دارم تا ادعای او یک‌بار دیگر مورد بررسی قرار گیرد.

این بار تلاش وکیل به نتیجه رسید و اجرای حکم با موافقت دفتر رییس قوه ‌قضاییه برای بررسی درخواست رسیدگی مجدد به پرونده متوقف شد و پسر جوان ساعاتی قبل از اجرای حکم از توقف اجرا تا زمان بررسی مجدد دلایل وی برای نقض حکم باخبر شد و از چوبه‌دار فاصله گرفت و در صورتی که دلایل مورد تایید قرار گیرد رحیم یک‌بار دیگر پای میز محاکمه می‌رود.

منبع: روزنامه شرق